9
شنبه 17 آذر 1397
شماره 7546
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خودم را مجری نمی‌دانم

پژمان بازغی، بازیگر سینما و تلویزیون از تجربه اجرایش در برنامه «کودک شو» می‌گوید
اجرای موفق یا غیرموفق بازیگران و سلبریتی‌ها در عرصه‌های مختلف هنری چند سالی است باب شده که یکی از آنها گرایش به مجری‌گری است.
ویژه
آن زمان مجریان چشم در چشم دوربین می‌نشستند و متنی را که زیر‌دستشان بود، می‌خواندند. آنها که مسلط بودند، فقط نیم‌نگاهی به متن می‌انداختند و اکثر جملات را بدون چشم برداشتن از دوربین بیان می‌کردند
خیلی زود نمی‌شود به او زنگ زد و راحت صحبت کرد؛ هر چه غروب‌تر، حال حرف زدنش بیشتر. خودش می‌گوید: «هنوز قابل استفاده نیستم، شب زنگ بزن. دیر...، دیرتر...» بعد حرف که می‌زنیم کلمات مثل آن اجراهای تلویزیون روی خط‌کشی صف می‌کشد و در جایی که فکر می‌کنید به زاویه رسیده، قطع نمی‌شود. دور می‌خورد و می‌رقصد و آنقدر خم می‌شود.
کسب شهرت، بهبود فن بیان در حرفه‌ای خاص یا فراگیری تکنیک‌های اجرا برای رسیدن به رؤیای مجری‌گری یا استخدام درصداوسیما- به گفته 2نفر از مسئولان 2مؤسسه‌ آموزش گویندگی و مجری‌گری- اصلی‌ترین انگیزه افرادی است.
آب دهانش را طوری قورت می‌داد که معلوم بود نتوانسته بر اضطراب اجرای زنده غلبه کند. سعی می‌کرد، شمرده شمرده صحبت کند و کلمات را با فاصله منطقی از یکدیگر بیان کند. مهمان‌ها را هم کناردست خودش می‌نشاند تا با آنها چشم در چشم نشود.
فحش‌خورترین آدم‌های روی زمین، بی‌تردید مجری‌های صبحگاهی رادیوها هستند؛ آنها که وقتی هنوز چسب لای مژه‌های‌تان و رد بالش روی صورت‌تان باقی مانده و می‌نشینید.
در دهه 60 که با محدودیت شبکه‌های تلویزیون روبه‌رو بودیم و متولیان وقت نیز چندان علاقه‌ای به ستاره‌سازی نداشتند، ولی باز هم مجریانی ظهور کردند که ماندگار شدند.
منوچهر نوذری چطور توقع بیننده را از اجرا تغییر داد؟

یگانه بود و هیچ کم نداشت

حرف‌های بهروز رضوی و رشید کاکاوند، مجری و گویندگان رادیو و تلویزیون از ویژگی‌ها و بدعت‌های آقای اجرا
این مردم به راحتی نمی‌خندند. آنها منوچهر نوذری می‌خواهند؛ مثل آن روزهای جنگ که دل‌شان بُغ کرده بود و منتظر بودند، جمعه شود سال‌های شروع جنگ مفرح‌ترین سرگرمی آدم‌ها گوش کردن به نوار کاستی بود سال‌های شروع جنگ مفرح‌ترین سرگرمی آدم‌ها گوش کردن به نوار کاستی بود.
یک معاشرت محترمانه و شیرین
یک معاشرت محترمانه و شیرین
از تبدیل گفت‌و‌گو به بازجویی منزجرم. اصلا دوست ندارم وارد مرزهایی از ذهن و زندگی مهمان شوم که دلش نمی‌خواهد
خندوانه را می‌توان موفق‌ترین برنامه‌ای که در دهه 90 کار خود را آغاز کرده دانست.

ستاره‌های صنعت اجرا

ژانر تاک شو در تاریخ تلویزیون و از زمان نخستین اجراهای اینگونه در دهه‌های 50 و 60 میلادی بسیار تغییر کرده است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
یک فیلم از مهمانی شخصی یا اظهارنظر جنجالی در مورد فردی خاص و حتی حرف‌هایی ناگفته از زندگی شخصی کافی است تا مدیران صداوسیما حکم به حذف تصویر مجری مشهوری بدهند، این روایتی است که در دهه‌های مختلف برای چند مجری معروف صداوسیما تکرار شده است و خواهد شد.
مجری‌ها، معمولا جزو پیشقراولان ارتش صداوسیما هستند؛ آنها که پیش از همه و بیش از همه صدا و سیمایی‌ها دیده می‌شوند. طبیعی است که به‌واسطه این طبیعت پیشقراولی، باید مشخصه‌ها و ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی هم داشته باشند؛ چرا که آنها خود بخشی از پیام هستند و اگر از همان ابتدا دلنشین نباشند و قابلیت این دلنشینی را نداشته باشند،
یکشنبه‌‌شب‌ها، همیشه منتظر می‌نشستیم تا با آن تلویزیون‌های سیاه و سفید، یک مرد نسبتا خوش‌سیما و فوق‌العاده خوش‌صدا، بیاید و برایمان از دیدنی‌ها بگوید. همه دلخوشی‌مان همین برنا‌مه‌های گاه و بیگاه بود که به ما نشان می‌داد در دنیا چه خبر است و چه دیدنی‌هایی وجود دارد. البته جلال مقامی را بیشتر به دوبله می‌شناسیم.