9
یکشنبه 11 آذر 1397
شماره 7541
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مسیر رؤیایی

درباره جذاب‌‌ترین پیاده‌روهای کره زمین
درنگ
نیمی از جذابیت سفر، ‌پرسه‌زنی میان خیابان‌های ناشناخته است؛ خود را در میان کوچه‌پسکوچه‌های شهری بیگانه گم‌کردن و دوباره پیدا‌کردن، کشف‌کردن تازه‌ها، گپ‌زدن با غریبه‌ها، یا نوشیدن چای در کافه‌ای کوچک در حاشیه پیاده‌رویی سنگفرش‌شده خیابان‌ها، را قلب و روح هر شهر می‌نامند.
ویژه
سنگر و قمقمه‌های خالی- درباره بهرام صادقی هم‌دوره‌ای‌هایش گفته‌اند: «در خیابان اگر اتفاقی او را می‌دیدی، در جا خلاصه ‌داستانی را که مشغول نوشتنش بود، از ابتدا تا انتها برایتان تعریف می‌کرد.»؛ در واقع او مشغول نوشتن هیچ داستانی نبود و ایده و داستانی که برایتان تعریف می‌کرد همان لحظه به ذهنش می‌رسید.
هوای خیس پاییز بساط‌های همیشه پهن در پیاده‌هارو را کمی جمع و جورتر کرده و کاسبی دستفروشان را از رونق همیشگی انداخته؛ البته خیلی‌ها حتی زیر باران نیز دست از کار نکشیده‌اند و با کشیدن سقفی از نایلون امیدوارند اجناسشان را به فروش برسانند. هوا سرد است و هر یک از آنها چند دست لباس از روی هم پوشیده‌اند و کنار بساط‌شان پیت‌های حلبی گذاشته‌اند. هر از گاهی که سرما غالب می‌شود چندچوب و تکه‌ای کارتن در داخلش می‌اندازند و شعله‌ای روشن می‌کنند تا کمی دست‌ها و بدن‌شان گرم شود.
دکه‌های مطبوعات، سال‌هاست که مهمان پیاده‌روهای تهران هستند. براساس گفته حمیدرضا تحصیلی -مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر- با همشهری، کیوسک‌های تهران به 3گروه درجه یک با اجاره‌بهای ۳۰۰هزارتومان، درجه2 با اجاره‌بهای ۲۰۰هزارتومان و درجه3 با اجاره بهای ۱۰۰هزارتومان طبقه‌بندی می‌شوند. اما این نظام قیمت‌گذاری موقتی بوده و به‌زودی تغییر خواهدکرد. براساس گفته تحصیلی، از سال 93 فروش هرگونه کیوسک مطبوعات و گل ممنوع بوده.
پیاده‌رو از زوایه دید کودک شبیه به گذرگاه غول‌هاست؛ آدم‌های گنده‌ای که وقتی از کنارش عبور می‌کنند، او به‌زحمت قدش تا سر زانوهایشان می‌رسد.برای بچه‌ای که بزرگ‌ترها زیادی او را از غریبه‌ها ترسانده‌اندپیاده‌رو تبدیل به جهنمی می‌شود که پر از غول‌های بچه‌خوار است.هر یک از این بزرگ‌ترهایی که لحظه به لحظه با زانوهایشان ضربه‌ای به شانه‌هایش می‌زنند .
صبح/ که از خانه می‌خواستم رفت/ صدای آشنای شهر در دسترسِ روز بیگانه می‌نمود، در دوررسِ تاریخ./ و پاهایم گم از صدای خود./ و دیدنم از من می‌رفت ه رودخانه‌ای که دیگر اکنون هیاهوی یک خیابان بود، بی‌زندگی./ هیاهوی فروش/ بی‌صدا/ و سکوت سال‌هایی، قرن‌هایی، هزاره‌هایی که در گم‌شدن حاضر بودند.
پیاده‌روهای تهران چه چیزهایی کم دارد؟

در جست و جوی فضای امن برای پیاده‌روی

کارشناس شهرسازی: ایجاد سطح یکنواخت در پیاده‌روهای تهران باید مهم‌ترین موضوع مورد توجه باشد
پیاده‌روهای شهر تهران مصداق آن مثل معروف هستند که می‌گوید همه‌‌چیزمان به هم چیزمان می‌آید؛ مثلا پیاده‌روهایمان به خیابان‌هایمان می‌آید.
در نکوهش اهمیت از دست‌رفته پیاده‌روی

در نکوهش اهمیت از دست‌رفته پیاده‌روی

گپ‌وگفت با وحید آریان، دکترای شهرسازی و مدرس دانشگاه
پیاده‌روها جزو بخش‌های مهم زندگی فیزیکال شهری محسوب می‌شوند.  اما آیا پیاده‌روهای تهران و دیگر شهرهای ایران، چنین امکانی دارند؟
نمای زندگی از عبور به اندوه
نیم‌قرن از انتشار منظومه «پیاده‌روها»ی شاعر تهران گذشت
«نمای زندگی شاعران خیابان بود/ که از گذشته به اکنون/ و از عبور به اندوه می‌رسید» و این چند خط از منظومه بلند پیاده‌رو شاید روایتی تک‌خطی از زندگی شاعرش باشد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
تأمین ایمنی شهروندان در برابر عبور خودروها، موجب ایجاد تحرک و ارتقای تعاملات اجتماعی می‌شود؛ در واقع پیاده‌روی راهی مناسب برای تحرک‌داشتن و دور‌شدن از تنهایی است. اگرچه پیاده‌روی به تنهایی نمی‌تواند با مشکلات توأم با تنهایی و افسردگی مبارزه کند اما گامی در جهت کمک‌کردن به شهروندان برای داشتن ارتباطات و احساسات بهتر و مطلوب‌تر است. طبق بررسی‌های انجام‌شده رفتار عابران پیاده در پیاده‌روی به عوامل مختلفی ازجمله جنسیت، سن، سرعت و... بستگی دارد.
در سینمای امروز ایران که لوکیشن فیلم‌ها یا محیط بسته آپارتمان‌هاست یا خیابان‌ها و اتوبان‌هایی که کاراکترها در داخل اتومبیل در حال تردد یا متوقف در ترافیک سنگین هستند.پیاده‌رو مفهوم چندانی ندارد. این سینما بازتاب تصویری از شهری است که بخصوص در یک دهه اخیر بیشتر برای سواره‌روها توسعه یافته و با انبوه اتوبان‌ها و پل‌ها و خیابان‌هایش، فکری به حال شهروندان پیاده‌اش نکرده.ه‌همین دلیل پیاده‌رویی که خاطره‌ای از شهر در این سال‌ها ثبت کرده باشد را در کمتر فیلمی می‌توانیم جست‌وجو کنیم.