9
سه شنبه 6 آذر 1397
شماره 7537
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ارزشگذاری با تبلیغات پوشالی

برخی از شرکت‌ها برای بالابردن ارزش‌شان دست به‌خودنمایی‌های غیرواقعی می‌زنند
نگاه
ارزشگذاری استارتاپ‌ها به توافق سرمایه‌گذار و مجموعه استارتاپی بستگی دارد. برای تعیین ارزش استارتاپ‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد.
ویژه
مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات را در سال ۱۳۸۹ تصویب کرد. در راستای این قانون، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد.کار این صندوق تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات، کاربردی‌کردن دانش و تکمیل زنجیره ایده، محصول و بازار بود.
خوشبختی در ویترین- آلبرتو موراویا رمان‌نویس ایتالیایی در ایران طرفداران بسیاری دارد. در روز تولد او 28نوامبر 1907 می‌توانیم یکی از کارهایش را دوباره بخوانیم یا از نزدیک‌ترین کتابفروشی سراغ آثاری از موراویا را بگیریم که در سال‌های اخیر به فارسی برگردانده شده‌اند.یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای مطالعه در روز تولد موراویا، «خوشبختی در ویترین» است.
در کشور پت و پهن آمریکا با آن همه دشت سرسبز و مناطق حاصلخیز و شهرهای بزرگ، یک دره در جنوب‌شرقی سانفرانسیسکو کمترین اهمیتی هم برای مردم نداشت. بزرگ‌ترین شهر آن حوالی یعنی سن خوزه در حد یک شهرستان هم جمعیت نداشت و قیمت زمین و ملک در پالو آلتو اصلا بالا نبود.
کسب و کارهای نوپا و مبتنی بر نوآفرینی قبل از اینکه از نبود قوانین و مقررات متناسب با خود  یا از تعدد و تکثر مقررات در مضیقه باشند از فقدان درک عمومی درست از این نوع اشتغال در معرض آسیب هستند. در فضای کسب و کار کشور نگرش درستی نسبت کسب و کارهای استارتاپی وجود ندارد.
همه می‌خواهند در دنیای تجارت تبدیل به یک استثنا شوند؛ اما ساختن یک شرکت که میلیاردها تومان ارزش داشته باشد در یک‌سال و 2سال ممکن نیست. حتی آن شرکت‌هایی که به‌نظر می‌رسد، یک‌شبه به موفقیت رسیده‌اند، چندین سال به‌صورت ناشناخته فعالیت شبانه‌روزی داشته‌اند.
استارتاپ‌های ایرانی در چه وضعی به‌سرمی‌برند؟

لوبیای سحرآمیز

آمار و اطلاعاتی درباره استارتاپ‌های ایرانی که درآمد نجومی بعضی‌هایشان، خیلی‌ها را وسوسه کرده است
«استارتاپ»؛ تا چند سال پیش هیچ‌کس چیزی درباره این عبارت نمی‌دانست. فقط بعضی می‌دانستند که معنایش می‌شود «یک چیزی را از اول ایجادکردن». در همین حد. حتی وقتی دیجی‌کالا شروع به‌کار کرد هم خیلی‌ها به چشم یک سایت فروش اینترنتی نگاه می‌کردند. با وجود اینکه این سایت درآمد بالایی داشت.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
آنها خیلی بی‌ادعاتر از تصورات ما هستند. هر کدام در گوشه‌ای از زادگاهشان، آستین‌ها را بالا زده و برای خودشان و چند نفر دیگر شغل ایجاد کرده‌اند.
کمتر از یک دهه از فعالیت استارتاپ‌ها در ایران می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه این کسب‌وکارهای نوپا توانسته‌اند گوی سبقت را از سنتی‌ها بگیرند.
تردیدی وجود ندارد که عصر حاضر، ‌عصر طلایی استارتاپ‌هاست. در گوشه و کنار جهان، کارآفرینان ایده‌های بزرگ و کوچک خود را با به‌کارگیری فناوری‌های مختلفی که می‌توانند برقراری ارتباط.