9
یکشنبه 6 آبان 1397
شماره 7515
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اخبار فردا

گالری گردی در 7آبان- فردا در گالری‌های تهران چه گزینه‌هایی برای تماشا وجود دارد؟ نمایشگاه نقاشی‌های صبا صالحی با عنوان «اسکیزوتایپال» فردا در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ آخرین روزش را پشت سر می‌گذارد.
ویژه
وقتی از رنگ زرد در شهر حرف می‌زنیم، بیش از هر چیز یاد تاکسی‌ها می‌افتیم؛ تاکسی‌هایی که قدیم‌ترها رنگ نارنجی، یادآورشان بود؛ قبل از آنکه در یک نهضت همگانی همه‌شان جمع شوند و تاکسی‌های جدید زرد جایشان را بگیرند.
از جمله نویسنده‌هایی هستید که از دل شهر، فرمی برای نوشتن پیدا کردید؛ تاکسی نوشت. ما کم نویسنده اجتماعی نداریم، اما متنی که تا این اندازه از کف خیابان الگو گرفته و بیرون آمده باشد کم داریم.
کم‌کم پای تاکسی‌ها به ایران هم باز شد که تحت عنوان کرایه‌کش، در تهران کار می‌کردند.
زندگی گاهی خیلی سخاوتمند است. در موقعیت اتاق تاکسی این انعام به این شکل داده می‌شود که... که وقتی نا نداری تنت را بعد کاری روان‌کش از روی صندلی تاکسی بلند کنی و پرتاب شوی.
تجربه‌ تاکسی‌سوارشدن و گفت‌وگو با راننده و دیگر مسافران، از آن تجربیات نابی است که گرچه به‌عنوان جزئی از زند‌گی روزمره شهری، برای بسیاری‌ از ما به عادتی تکراری تبدیل شده اما ارزش‌ و اهمیت بالایی دارد.
کرایه تاکسی دغدغه‌ای است که پای ثابت درگیری‌های مسافران و راننده‌های تاکسی را تشکیل می‌دهد. هر چند برخی از تاکسی‌ها از شیوه پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند.
زندگی راننده تاکسی چگونه می‌گذرد؟

نفس‌های آخر زرد و سبزها

راننده‌ها از مصایب داشتن تاکسی‌ در کلانشهرها می‌گویند
آزادی بیا... آزادی، آزادی... صدای آزادی بلندتر است اما در حد فاصل هربار گفتن‌ این کلمه با صدای راننده، صداهای خطوط دیگر درهم آمیخته می‌شوند.
سرطان فرمان

سرطان فرمان

ابتلا به دیابت و فشارخون بالا در میان راننده‌های تاکسی رایج است
رانندگی یکی از مشاغلی است که برخلاف ظاهر ساده‌اش، به واسطه ساعت‌های طولانی تردد در میان آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تصویری، از نظر جسمی و روانی بسیار سنگین و دشوار است و می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جسمانی و روانی زیادی باشد.
تیپ‌ به‌جای شخصیت
تیپ‌ به‌جای شخصیت
درباره ساختن تیپ راننده تاکسی در سینما
هاشم زکریا هاشمی کاراکتر اصلی فیلم «خشت و آینه» ابراهیم گلستان 1344 مهم‌ترین راننده تاکسی سینمای روشنفکرانه  ایران است در سکانس اول فیلم، هاشم زنی را سوار می‌کند و بعد از رساندن او به مقصد متوجه می‌شود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
راننده تاکسی شغلی است که برخلاف تصور بسیاری از مردم که سهل می‌انگارندش، بسیار طاقت‌فرسا و تنش‌زاست. پرمخاطره و سخت بودن رانندگی، صاحبانش را طی زمان دچار فرسودگی می‌کند.
درباره هیچ‌کس نمی‌شود از روی ظاهرش قضاوت کرد. یک نمونه بارز آن راننده تاکسی‌ها هستند. بارها شده همان راننده تاکسی بداخلاق و عبوس، وقتی مسافرش وسیله‌ای در ماشین جاگذاشته دربه‌در دنبال او گشته تا آن وسیله را به صاحبش برگرداند.
بیشتر رانندگان سن‌بالا و بازنشسته‌ها در این دسته قرار می‌گیرند. این عزیزان خیلی اعصاب سر و صدا ندارند و ترجیح می‌دهند توی تاکسی فقط خودشان حرف بزنند و بقیه گوش کنند.