9
دو شنبه 30 مهر 1397
شماره 7510
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

جذابیت مرگبار

در تاریخ سینما هیچ چهره‌ای به‌ اندازه همفری بوگارت با سیگار محشور نبوده و تصویر هیچ بازیگری به اندازه او با سیگاری در دست یا برلب، در ذهنمان نقش نبسته است.
ویژه
​​​​​​​جشن سرخ در آزادی- بالاخره روزی که طرفداران پرسپولیس منتظرش بودند از راه رسید. آنها فردا به ورزشگاه آزادی می‌روند و انتظار دارند صعود تیم‌شان به فینال لیگ قهرمانان آسیا را ببینید.
در نسبت منحط ادبیات و سیگار همین بس که یک انگاره سنتی مبتنی است بر اینکه مگر می‌شود نویسنده و شاعر سیگار نکشد؟ هیچ معلوم نیست چنین فرضیه‌ای چرا چنین مسلط شده است که نسبت وثیقی بین امر ادبی و امر دخانی برقرار است. بدیهی است که هیچ دانشمندی تاکنون نتوانسته ثابت کند برای خلق محصول ادبی، دخانیات جزو الزامات قطعی کار است.
داستان سیگار قاچاق خارجی در دهه 60  شدت گرفت. طبقه متوسط شهری که سال‌ها به مصرف دخانیات فرنگی عادت کرده بود به‌سختی می‌توانست با افزایش قیمت‌ها کنار بیاید.اینکه چطور شد وینستون و مارلبروکش‌های دهه 50، در دهه 60 سراغ تیر و آزادی و بهمن رفتند خود داستانی مفصل است. در مورد طبقات ضعیف و به تعبیر آن سال‌ها مستضعف جامعه هم سیگار دغدغه‌ای جدی بود.
فهیمه قبیطی -در جایگاه یک روانشناس- نظرش را در مورد انتخاب افراد و سیگاری‌شدن‌شان این‌طور بیان می‌کند: انتخاب‌ها، به میزان مهارت رویارویی افراد با سختی‌ها بستگی دارد. کسانی که فاقد این مهارت باشند شخصیت‌شان با کوچک‌ترین تلنگر و مشکلی متزلزل می‌شود؛
هرچند که سیگارکشیدن امری غیرعادی و غیرمنطقی محسوب می‌شود، اما در رفتارهای روزمره و در سبک زندگی ما ایرانیان و تمامی مردم جهان، تبدیل به امری عادی و منطقی شده است.
سیگار کشیدن یکی از عادت‌های روانی آدم‌هاست؛ مثل ناخن جویدن، مثل بازی با فندک دیگران یا همین سیگار کشیدن که به‌خود و دیگران، همزمان ضربه‌‌های روانی و جسمی می‌زند.
چرا در بعضی حرفه‌ها تعداد افراد سیگاری بیشتر است؟

نخِ آخر

سیگار، صاحبان مشاغل فکری را اغوا کرده اما روانشناسان می‌گویند که تأثیری بر قوه‌تخیل ندارد
درنگ
پزشک‌ها، پرستارها، استادها و معلم‌ها، روزنامه نگارها و نویسنده‌ها، موسیقی‌دان‌ها، نقاش‌ها، عکاس‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها، کارآگاه‌های جنایی، سیاستمداران و... همه آنها با جزئیات می‌دانند که سیگار با آنها چه می‌کند، اما چه اتفاقی می‌افتد که انگار آنها را چاره‌ای نیست؟ بارها تصمیم می‌گیرند.

سیر تا پیاز برای نبرد با مرگ

درباره ضرر و زیان‌های سیگار تحقیقات اثبات‌شده زیادی وجود دارد که همگی به شما هشدار می‌دهند سیگار را هرچه زود‌تر کنار بگذارید. با وجود این، اگر ترک سیگار برای شما دشوار است.
هیچ دارویی بدون اراده مؤثر نیست
سیگارکشیدن عامل بالقوه‌ای برای مردن است. طبق آمارها شخصی که روزانه یک‌بسته سیگار می‌کشد و سنش بین 30 تا 35سال است، حدود 5/6 سال زودتر می‌میرد. فرد سیگاری، هم به‌لحاظ جسمی و هم به لحاظ روانی به سیگار وابسته می‌شود بنابراین کسی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرد باید اراده قوی داشته باشد.

هنرِ له‌کردن سیگار

قاضی فدرالی در منطقه کلمبیای ایالات متحده آمریکا در سال2012 حکمی علیه 5 شرکت‌ بزرگ تنباکوی جهان صادر کرد که آنها را ملزم می‌کرد به جرم خود، دروغگویی درباره عوارض سلامتی سیگار کشیدن و اعلام مرگ روزانه 1200نفر در جهان به واسطه اعتیاد به سیگار، به‌صورت عمومی اعتراف کنند
PDF درنگ
کوتاه درنگ
آلن ‌رنه در یکی از جالب‌توجه‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش سراغ موضوعی رفته که حساب احتمالات و نقش تقدیر و تصادف و در عین حال ایستادن در برابر وسوسه‌ یا تسلیم‌شدن بر آن را بررسی می‌کند.
ستاره یاغی فوتبال ایران، هیچ‌وقت یک بازیکن «معمولی» نبود. هاشمی‌نسب سبک زندگی و انتخاب‌های خاص خودش را داشت و سال‌ها زیر سایه یک جنجال بزرگ زندگی کرد اما در اوج، فوتبالیست فوق‌العاده و مدافع درجه یکی بود.
صحبت‌های ایشان را نشنیده بودم، اما معتقدم حماقت بشری همواره تأثیرگذارترین بخش در زندگی انسان‌ها بوده و اختراعات و اکتشافات گاهی از همین حماقت‌ها نشأت گرفته است.