9
چهار شنبه 25 مهر 1397
شماره 7506
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

اخبار فردا

درنگ
امسال نخستین نمایشگاه اسباب‌بازی و سرگرمی در تهران برگزار شده و روزهای 26و 27مهر آخرین فرصت شماست تا دست کودکانتان را بگیرید و ببرید یا اینکه برای دل خودتان سری به این نمایشگاه بزنید.
ویژه
فرونشست زمین یکی از خطرناک‌ترین پدیده‌ها در تخریب محیط‌زیست است که هیچ راه علاجی برای آن وجود ندارد.اگر در منطقه‌ای پدیده فرونشست زمین اتفاق بیفتد آن منطقه برای همیشه از بین می‌رود. چرا که لایه‌های زمین در هم فرو رفته و امکان ذخیره آب در زمین وجود نخواهد داشت. در این زمان است که کوچک‌ترین بارندگی در هیبت سیلاب‌های ویرانگر در سطح زمین جاری می‌شود.
12درصد بیکاری بین ایرانی‌ها وجود دارد؛ حقیقت غیرقابل انکاری که به‌نظر می‌رسد کار دست اقتصاد ما داده است. واقعیت این است که در گذشته نسبت به اشتغالزایی برای جمعیت 80میلیونی امروز، برنامه‌ریزی نشده و حالا به جایی رسیده‌ایم که با انباشتی از بیکاری مواجهیم. جمعیت زیاد ایران، هم فرصت است هم تهدید. 80میلیون جمعیت ایران هر کدام در جای خودشان به شغل نیاز دارند و در کنار این نیاز بزرگ هر کدام می‌توانند ارائه‌کننده خدمات مخصوص خود باشند.
در طول تاریخ، برقراری عدالت یک هدف اساسی در جوامع بوده و آرزوی هر ملتی است که به عدالت دست پیدا کند. عدالت مفهومی چند بُعدی است که جنبه‌های مختلفی دارد و مهم‌ترین جنبه آن برابری در برابر قانون است. برقراری عدالت یک اصل خدشه‌ناپذیر در توسعه است و به فرایندها مربوط می‌شود و نه دستاوردها. در واقع آنچه مهم است اصلاح فرایندهاست و مهم این است که دولت‌ها چگونه می‌توانند به وظیفه‌شان در برابر برقراری عدالت توجه کنند.
فساد یا کراپشن یکی از موانع توسعه و پیشرفت در هر جامعه‌ای است که متأسفانه شیوع آن در ایران، پیامدهای منفی سنگینی  به‌وجود آورده و موجی از نابرابری‌ها و تبعیض‌ها را راه‌انداخته و مانع تحول اقتصادی و سیستم اداری شده.
آنچه از آن تحت عنوان «آینده‌پژوهی» یاد می‌شود، جدیدترین دستاورد انسانی برای مواجهه نظام‌مند با آینده است.
در اینکه ما دچار ناامیدی و عدم‌وجود چشم‌انداز مثبت شده‌ایم، فکر نمی‌کنم شکی وجود داشته باشد.
15مسئله اصلی ایران در سال97 را بشناسید

چالش‌های 97

نرخ ارز که در سال‌های اخیر جایی در مسائل ایران نداشت، حالا جزو اصلی‌ترین چالش‌هاست
نتایج پژوهش سال1397نشان می‌دهد که بیشترین میزان اهمیت مربوط به گروه مسائل اقتصادی و کمترین آن مربوط به گروه مسائل علم و فناوری است
دستاوردهای جوامع بحران‌زده

دستاوردهای جوامع بحران‌زده

ثبات اقتصادی، امنیت روانی و اجتماعی مردم را تأمین می‌کند
​​​​​​​اگر بخواهیم در راستای تأیید پروژه تحقیقی آینده‌پژوهی مثال‌هایی بیاوریم می‌توانیم به‌راحتی مهر تأییدی بر نتایج این پژوهش بزنیم.
به الگوهای چینی چشم دوخته‌ایم
به الگوهای چینی چشم دوخته‌ایم
بیش از حد، از توان اکولوژیکی سرزمین‌مان استفاده کرده‌ایم
چالش ریزگرد یکی از اساسی‌ترین چالش‌های امروز کشور ماست که اخیرا به دلایل مختلف مانند تغییرات اقلیمی که نمود‌های آن آشکارا در کشور مشاهده می‌شود.
درنگ
زمانی که انسان‌ها در تامین نیازهای اولیه و بیولوژیکی خود مانند نیاز به محبت، عشق، پول، خانواده، انتخاب شغل براساس علائق فردی و... دچار مشکل شوند.

سهل ممتنع

درنگ
جنس مسئله نرخ ارز با جنس سایر مسائل مهمی که کشور با آن مواجه است، فرق می‌کند. اگر برای ساماندهی برخی از ابرچالش‌‌های ایران اراده سیاسی و اجماع ملی هم انجام بگیرد.

مصایب نفت و رانت

اقتصاد دولتیِ نفت پایه و رانتی سبب شده بخش اعظم اقتصاد ایران تحت مالکیت، مدیریت و تصدیگری دولت قرار‌گیرد و بخش‌خصوصی که در کشورهای توسعه‌یافته محور اصلی توسعه اقتصادی است،

مبدلی به‌نام آسیب‌های اجتماعی

درنگ
همه ما می‌دانیم که تحقیق و پژوهش، بسیار خوب است اما باید توجه داشته باشیم که همین تحقیق یک بمب انفجاری بزرگ خواهد بود.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
اگر مشکلات اقتصادی را کنار بگذاریم، بی‌شک بحران آب، بزرگ‌ترین چالشی است که کشور امروزه با آن مواجه است؛ بحرانی که هنوز در ذهن، رفتار، سیاست‌ها و تصمیمات کشوری بازتاب پیدا نکرده است.متأسفانه مسئله آب آنجایی تبدیل به یک مسئله حل‌نشدنی می‌شود که بسیاری هستند که هنوز بر این باورند که آب در کشور به میزان کافی وجود دارد و حتی بعضی هم در توهم فراوانی آب به‌سرمی‌برند.برای حل بحران تأمین آب باید در گام اول به یک اجماع ملی برسیم.
وقتی ما درباره توسعه صحبت می‌کنیم، به تعاریف متنوع و متعددی می‌رسیم که به‌نظر می‌رسد همه این تعاریف درست هم باشند. یکی از این تعاریف مشترک در همه حوزه‌ها، عبارت است از: بهره‌وری اصولی از منابع؛ به‌عبارت دیگر، پتانسیل‌هایی وجود دارد. که ما به شکلی کارا و اثربخش می‌توانیم آنها را به فعلیت درآوریم و کارا و اثربخش هم از آنها استفاده کنیم. یکی از آشکارترین نمونه‌های توسعه‌نیافتگی، هدررفت.
​​​​​​​بحران آلودگی‌ای که امروز ایران با آن درگیر است در 2 دسته قابل بررسی ‌است؛آلودگی‌هایی که منشأ طبیعی دارند، مانند گردوغبار ناشی از توسعه بیابان‌ها و خشک‌شدن منابع آبی و آلودگی هوایی که منشأ آن انسان‌ها و عوامل انسان‌ساز است. که می‌تواند شامل منابع ثابت و متحرک باشد. در بحث آلودگی‌های طبیعی، پیش‌بینی این است که روزبه‌روز وضعیت بدتر خواهد شد؛ به‌ویژه با توجه به این حقیقت تلخ که از نظر سرعت خشکسالی در جهان، ما نخستین کشور در دنیا هستیم.