9
سه شنبه 3 مهر 1397
شماره 7487
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

همه ناراضی

حکایت‌هایی که این روزها در سطح شهر سینه‌به‌سینه می‌چرخد
حرف مردم
هنوز پایش را داخل تاکسی نگذاشته، پوف بلندی می‌کشد و نیم بدنش را روی صندلی می‌اندازد. بعد یک پایش را که از تاکسی بیرون مانده داخل می‌کشد و سه گزاره صادر می‌کند؛ «همین چند کیسه خرید را به زور از ته فروشگاه بیرون کشیدم.
ویژه
خبرهایی از نشست شورای امنیت- فردا روزی است که حسن روحانی بعد از حضور سه روزه‌اش در نیویورک و سازمان ملل متحد راهی تهران می‌شود اما این بازگشت حسن روحانی با نشست شورای امنیت همزمان است.
همه می‌دانند که داشتن یک زندگی راحت در شهر نیویورک بسیار سخت است.
همین الان اگر تلویزیون را روشن کنید و یکی از بخش‌‌های خبری را ببینید قطعا یک گزارش اقتصادی از کف بازار دارد که در آن مردم و کاسبان از کاهش قدرت خرید می‌گویند.
بهنام شهائی-کارشناس اقتصاد رفتاری- در گفت‌وگو با همشهری از دلایل هجوم مردم به سمت بازارها می‌گوید؛ زمانی که مردم احساس کمبود کنند.
تاریخ تکرار شد. زمان انتظار برای تکرار تجربه دشواری‌ها طولانی نبود. آنچه در سال1391 رقم خورد و اقتصاد ایران را در همه بخش‌ها تحت‌تأثیر قرار داد، بار دیگر در سال‌جاری اتفاق افتاد تا دهه 90 میزبان حداقل 2 تکانه بزرگ باشد.
همین الان اگر تلویزیون را روشن کنید و یکی از بخش‌‌های خبری را ببینید قطعا یک گزارش اقتصادی از کف بازار دارد که در آن مردم و کاسبان از کاهش قدرت خرید می‌گویند.
کاهش قدرت خرید، چه تبعات منفی اجتماعی و روانی‌ای دارد؟

سفره‌های بسته

نگاه جامعه‌شناسی به پدیده شکاف طبقاتی ناشی از جهش نرخ ارز
فوق‌لیسانس علوم اجتماعی دارد و طبیعی است که گاهی باید به این دغدغه‌های اجتماعی فکر کند. خانه‌دار است و دارد خودش را برای کنکور دکتری آماده می‌کند. وقتی موضوع بحث‌مان را با زینب قمی مطرح می‌کنیم، می‌گوید: «البته شکاف و گسست طبقاتی که همیشه وجود داشته اما اتفاقی که در روزهای اخیر افتاده، وجود کالاهای لوکس و غیرضروری است
گره در کار دستمزدبگیران

گره در کار دستمزدبگیران

بررسی راه‌های احیای قدرت خرید کارگران در گفت‌وگو با نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای‌عالی کار
علی خدایی -نماینده کارگران در شورای‌عالی کار- در رابطه با کاهش قدرت خرید کارگرها باتوجه به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر گفت: «برای سنجش قدرت خرید کارگران باید ابتدا منابع این سنجش را توضیح دهم. در 2سال گذشته در شورای‌عالی کار سبدی تحت عنوان «حداقل‌های زندگی» تعریف کرده‌ایم.
شورش اعداد
شورش اعداد
شاخص‌های اقتصادی مؤثر بر زندگی خانواده‌ها در مسیر تغییر قرار‌گرفته‌‌اند
نرخ تورم، نرخ بیکاری و نرخ رشد اقتصادی به‌عنوان3 شاخص اصلی اقتصاد که با زندگی، کار و تولید عجین شده است، نزدیک‌ترین تصویر به واقعیت اقتصادی را نشان می‌دهند. نرخ تورم می‌تواند واقعیت‌هایی از بازار مصرف را نمایان سازد؛ نرخ بیکاری جزئیاتی از بازار کار را نشان می‌دهد و نرخ رشد اقتصادی وضعیت تولید را شرح می‌دهد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
دهه90 را احتمالا بشود دهه بحران‌های اقتصادی نام‌گذاری کرد. از سال 91 که بزرگ‌ترین شوک اقتصادی به کشور وارد شد و قیمت دلار 3برابر افزایش پیدا کرد.
افزایش چند برابری قیمت کالاها و خدمات از یک‌سو و کاهش ارزش پول ملی از سوی دیگر بر قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف تأثیری کاملا محسوس داشته‌است.
در حالی اعداد پشت هزینه‌ها روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شدند که اعداد دستمزد‌ها و درآمد‌ها به رخوت دچار شده بودند. آمارهای بانک مرکزی می‌گوید که حداقل دستمزد در سال 84، میانگین درآمدهای پولی و غیرپولی یک خانوار شهری در سالی که رئیس دولت اصلاحات آن را به دولت تازه‌کار تحویل داده.