9
چهار شنبه 7 شهریور 1397
شماره 7467
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

6 عامل اصلی

مهم‌ترین دلایل مرگ یوزها وپلنگ‌ها در ایران
درنگ
مردم در شهرهای بزرگ- معمولا- پلنگ را دوست دارند اما آنها هم سعی می‌کنند حتی تصورش را هم نکنند که رویارویی با یک پلنگ چگونه است. این احتمال وجود دارد که پلنگ از دیدن آدم‌ها به وحشت بیفتد. توانایی‌اش در فرار سریع را به تماشا بگذارد ولی آدم‌ها- اغلب- تصویری عکس این روایت دارند و حتی در خیال‌شان هم اگر پلنگ ببینند، پا به فرار می‌گذارند.
ویژه
پلنگ‌های ایران به شماره افتاده‌اند و حالا ایران به لحاظ موقعیت پلنگ‌هایش، یکی از نگران‌کننده‌ترین کشورهای جهان برای دوستداران محیط‌زیست است.
شاید آخرین نسلی باشیم که در زمان یوزها زندگی کرده، شاید هم نه. مسئولان می‌گویند پروژه‌هایی در دست داریم که موجب زادآوری شده و از انقراض جلوگیری می‌کند اما کارشناسان نگاه دیگری دارند و از قرار‌گرفتن این‌ گونه جانوری روی لبه انقراض می‌گویند. یوزپلنگ از گذشته‌های دور در قلمرویی وسیع از آسیا
درست شهریور 24سال پیش بود که او به همراه 3 توله‌اش وارد باغ‌های اطراف بافق شد و آن حادثه به وقوع پیوست؛ حادثه‌ای تلخ که موجب شد یکی از توله‌های زخمی عنوان تنها یوزپلنگ آسیایی در اسارت را از آن خود کند.
بررسی واژه «پلنگ» در ادبیات عامیانه مردم ایران از همان جایی شروع می‌شود که فکرش را می‌کنی. هر روز- ممکن است- در کوچه و خیابان، در فضای مجازی، حتی در محل کار، این واژه را بشنوی و بخوانی.
پنجشنبه 8شهریور- لیگ برتر فوتبال ایران، این هفته استقلال- پرسپولیس ندارد. آنها در آسیا گرفتاری دارند و هفته ششم لیگ برتر بدون حضور آنها برگزار می‌شود؛ پس جذاب‌ترین گزینه باقیمانده برای تماشا، می‌تواند مسابقه ذوب‌آهن

شاید 10سال دیگر یوزنداشته باشیم

یک دامپزشک حیات‌وحش به این پرسش پاسخ می‌دهد
درباره گونه‌های حیات‌وحش، نژاد مطرح نیست؛ زیرگونه مطرح است. زیرگونه‌های مختلفی از پلنگ وجود دارد. درباره زیرگونه‌ یوزپلنگ آسیایی باید گفت که آخرین زیستگاه و گونه‎هایش در ایران وجود دارد. به‌خاطر همین به یوزپلنگ‎های آسیایی، یوزپلنگ ایرانی هم می‎گویند چون در هیچ جای دیگری غیر از ایران وجود ندارد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
تجربه دیدن سریع‌ترین گربه‌سان ایران، یعنی یوزپلنگ، آن هم از نزیک، حتی اگر برای چند لحظه هم باشد، بدون شک تجربه‌ای هیجان‌انگیز و منحصربه‌فرد است.
روزی‌روزگاری، بشری روی زمین نبود تا در تلاش برای بقای خود ویرانی به‌بار آورد؛ تکه‌سنگی از آسمان به زمین می‌خورد، آتشفشانی فوران می‌کرد.
خیر. سرشماری نشده است. آمارهای دنیا در این‌باره مثلا 5قلاده در 100هکتار و بسیار حدودی و نامطمئن است.