9
شنبه 13 مرداد 1397
شماره 7447
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تابستان داغ، کتاب داغ

مدیران چند نشر معروف، پرفروش‌ترین کتاب‌های این روزهایشان را برای خواندن پیشنهاد داده‌اند
روز دوم نمایشگاه کتاب امسال بود که خیلی‌ها خودشان را به غرفه نشر چشمه رسانده بودند تا در مراسم رونمایی کتاب «هنر خوب زندگی‌کردن» حضور یابند و این کتاب را از دست مترجم بسیار معروفش، عادل فردوسی‌پور بگیرند.
ویژه
روشنفکران نوشته پل جانسون، ویران‌کننده است.  یکی از ویران‌کننده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین کتاب‌هایی که اگر بخت خواندنش را بیابی از تأثیرش نمی‌توانی رها شوی.
امسال در نمایشگاه کتاب «خروشچف و عصر او» نوشته ویلیام تایمن را از انتشارات روزنامه اطلاعات خریدم؛ 25هزار تومان. راستش را بخواهید خروشچف جزو شخصیت‌هایی نیست که نسبت به آنها کنجکاوی یا علاقه‌مندی داشته باشم.
دیوان حافظ با ارزش افزوده فال، یکی از گل درشت‌ترین نمونه‌ها برای کتاب‌هایی است که امکان لذت بردن از آنها از هرجایی که باز کنی وجود دارد. مثلا می‌آید: هزار حیله برانگیخت حافظ از سر فکر، در آن هوس که شود آن نگار رام و نشد... از هرجا که دیوان حافظ را باز کنی، ذهنت را گیر می‌اندازد. می‌خوانی و می‌بندی. دفعه بعد از جایی دیگر کتاب را باز می‌کنی، باز گیر م
از بخت خوب آثار دولت‌آبادی را خیلی زود خواندم. بیشتر کسانی که سراغ ادبیات داستانی فارسی می‌روند با خواندن آثار نویسندگانی مثل هدایت و جمالزاده مطالعه‌شان را آغاز می‌کنند اما برای من این اتفاق با آثار دولت‌آبادی افتاد و از این بختی که داشتم بسیار خوشحال هستم.
​​​​​​​تابستان برای بخشی از نسل ما جدا از فوتبال، دوچرخه‌سواری، احیانا کلاس تابستانی، گپ زدن با دوستان توی کوچه، یک کار نیم‌بند برای رفع بیکاری و... فصل کتابخوانی هم بود. مدعی نیستم که خوره کتاب بودیم.

دولتت‌آباد

تکلیف ما کتابخوان‌ها با محمود دولت‌آبادی و 78سالگی‌اش چیست؟
نسبت ما کتابخوان‌ها با محمود دولت‌آبادی چیست؟ شاید در یک بررسی ساده این نتیجه حاصل شود که اگر 10 اثر ادبیات داستانی همواره جزو پرفروش‌ترین‌های کتاب‌فروشی‌ها بوده‌ باشند.

بار دیگر واژه‌هایی که دوست می‌داشتم

«ایمان من به تو، ایمان من به خاک است.»، «تو چون دست‌های من، چون اندیشه‌های سوگوار این روزهای تلخ و چون یادها از من جدا نخواهی شد».

کمدی‌های کیهانی

نام «ایتالو کالوینو» را اولین‌بار در انتهای متنی از یکی از کتاب‌های دانشگاهی‌ام خواندم.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
احمد شاملو، غلامحسین ساعدی، رضا براهنی، یدالله رؤیایی، سیروس طاهباز و درویش شریعت وقتی در سال 1344، وارد اتاق هویدا- نخست‌وزیر وقت- شدند، مردی را با روی خوش مقابل خود دیدند که به ظاهر سخن از آزادی می‌گفت ولی سازمان‌های تحت نظارتش سخت‌ترین سانسورها را نسبت به کتاب‌های نویسندگان اعمال می‌کردند.
در یادداشتی درباره یک نمایش از هادی مرزبان، نوشته‌اید که «نمایش، برترین هنرهاست.
ماجرا، ماجرای معرفی کتاب است؛ برای روزهای بلند و گرم تابستان.