53
دو شنبه 21 اسفند 1396
شماره 7343
نورزنامه‌فرهنگی
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ترقه‌ها زیر باران

زنگ آپارتمان را زدند. زن در را باز کرد. همسایه گفت: «رادیو اعلام کرد که سال تحویل شد.» زن به شوهرش گفت: «نمی‌خواهی لباس نو بپوشی؟»
ویژه
سال 96 را باید سال تأثیر فضای مجازی بر اتفاقات هنرهای تجسمی دانست.
اصفهان برای غیراصفهانی‌ها تصویری است از سی‌و‌سه‌پل و رودخانه‌ای که حالا یکی‌دو ماه در سال آب دارد.  تصویری است از میدان نقش جهان، نقوش زیبای مسجد شیخ‌‌لطف‌الله، بلندی عالی‌قاپو، بازار پر از رنگ و خوردن بریان در بریانی بازار و چیزهایی از این دست. اما برای اهالی اصفهان، این شهر خانه‌ای است که هر گوشه‌اش خاطره‌ای آویخته.
سال کهنه می‌شود و سینما به کهنگی‌اش می‌نازد.بالا رفتن سن سینما در هر مملکتی نشانه‌ای است از فرهنگ و البته ترقی تمدن اما در ایران گاهی به قول سعدی سینمای ایران یادمان می‌رود که تمدن باید کهن باشد نه کهنه.
ادب‌و‌هنر
هوتن شکیبا خاستگاهش تئاتر است؛ هر چند به عنوان بازیگر این سال ها در سینما و این روزها در تلویزیون نیز خوش درخشیده است.
در سال 96، سه فرارویداد مهم در تئاتر کشورمان قابل رد‌گیری است که حتی می‌تواند آسیب‌شناسی شود چرا که حتما در سال 97 این اتفاقات که به‌صورت موج‌دار ادامه خواهد داشت، اثرات خود را بر تئاتر می‌گذارد.
زندگی هنری علی‌اکبر صادقی روایت یک جست‌و‌جوست؛ جست‌و‌جو برای تجربه‌های تازه. همین جست‌وجوگری سبب شده است نام او در بسیاری از تجربه‌های هنری در ایران در صدر بنشیند.
گفت‌وگو با علیرضا قربانی

به نوآوری در آواز ایرانی معتقدم

ادب و هنر
حالا دیگر دارد نزدیک به 20 سال می‌شود که علیرضا قربانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین خوانندگان نسل جدید موسیقی ایرانی شناخته می‌شود. آنها که او را طی این سال‌ها دنبال کرده‌اند حتما روزهای درخشان ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و درخشش او بر صحنه را به یاد دارند.
روایت 8 بهشت

روایت 8 بهشت

روایت هشت چهره شناخته شده ‌ از جشن نوروز در استان‌های‌غربی را بخوانید
«صبح روز تحویل سال، ساعت ۹ نشده حاج «شاهمراد» با حاج خانم می اومدن توی کوچه. از اون پیرمردها بود که همیشه دستشون یه تسبیح دارن و برای هر کاری یه توکل به خدا میگن و میفتن جلو. در خونه همه همسایه ها رو می زد. کم کم همه جمعمی‌شدن وسط کوچه.  دست کم سی نفر می شدن. بعد، از پایین کوچه شروع می‌کردن به عید دیدنی تا بالای کوچه.
ایرانگردی به‌صرف غذاهای عجیب
ایرانگردی به‌صرف غذاهای عجیب
حرف تعطیلات که می شود سفر خودش را به ذهن تحمیل می کند.سفر که از راه برسد غذا هم ناخودآگاه به برنامه تحمیل می شود که سفر بدون غذابازی اصلا معنا ندارد. صفحه پیش رویتان غذا و سفر و سنت های غذایی را که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند در یک مجموعه جمع کرده.سفر خوش و غذا نوش جانتان...
گردشگری
آیین باستانی نوروز در میان مردم ترکمن صحرا حال و هوای دیگری دارد. در آستانه نوروز بازارهای محلی و نوروزی در همه شهرهای ترکمن صحرا رونق دو چندان پیدا می‌کند و می توان در آن رنگین کمانی از صنایع دستی و میراث کهن این مردم را جست و جو کرد.

گردشگری جاجرم؛ وامدار یوز عاشق

گردشگری کویر جاجرم با کوچ دلداده‌اش کم‌رنگ شد تا کویر زیبای خراسان شمالی که روزی به واسطه حضور وحشی زیبایش در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم پذیرای جمعیت علاقه‌مند به حیات وحش و یوزپلنگ آسیاییِ در حال انقراض بود، همچنان نامش برای بسیاری از مردم ایران ناشناخته بماند.

روزگار ‌شیرمحمد

ایران
اسم قزاق‌ها مو به تنمان سیخ می‌کرد. تازه شروع کرده بودم به درس خواندن؛ 6-7 ساله بودم. چوپانی می‌کردم. یک عده آمدند و به پدرم گفتند: هوش شیرمحمد خوب است
PDF نورزنامه‌فرهنگی
کوتاه نورزنامه‌فرهنگی
کوله‌بار خاطراتش را از زادگاه و سرزمین مادری67 سال پیش در تهران بر زمین گذاشت اما لاهیجان هنوز برایش همان شهر رویایی است که در بوم نقاشی‌هایش می‌نشیند.
در چند سال اخیر به واسطه پخش سریال «پایتخت» در ایام نوروز، مردم ایران با هنر استاد «محمدرضا اسحاقی» آشنا شدند و این اتفاق یکبار دیگر مهجوریت و نداشتن رسانه را برای معرفی اهالی موسیقی نواحی یادآوری می کند.
هنوز مدرسه نمی‌روم. مهتابی بزرگ طبقه دوم با نرده‌های تازه رنگ‌شده برای شب عید، جایی است که عصرها از آن به خیابان نگاه می‌کنم. قنادی بابا، قنادی گلستان یک چهارراه بالاتر از چراغ قرمز است و قنادی عموها یکی در قوام‌السلطنه و آن ‌یکی در منوچهری. عمه‌ها، مادربزرگ، عروس‌ها و مادرم، وقتی که سرم را از مهتابی به سمت اتاق بزرگ برمی‌گردانم، نشسته‌اند پشت میز مادربزرگ که حالا وسط آن‌ را باز کرده‌اند تا دوازده ‌نفره شود.