39
دو شنبه 21 اسفند 1396
شماره 7343
نوروزنامه‌جهانی
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

جابه‌جایی قدرت

نگاه روز
قدرت به مفهوم توان اثرگذاری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در جهان در حال جابه‌جایی است. جابه‌جایی بخشی از قدرت اقتصادی غرب به شرق، کاهش توان اثرگذاری اجتماعی برخی رهبران سیاسی جهان و افول نفوذ رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات، بخشی از نمونه‌های این جابه‌جایی قدرت است.
ویژه
سال گذشته، سال شکست تروریسم مالک زمین در شرق جهان عرب و مشخصا خاورمیانه بود. دولت‌های عراق و سوریه با کمک متحدانشان داعش را به مثابه خلافت خودخوانده شکست داده و پس از 4سال مناطق سقوط‌کرده به‌دست این گروه را باز پس گرفتند.
بودجه درخواستی وزارت دفاع آمریکا در لایحه اخیر بودجه این کشور، مبلغی حدود 700میلیارد دلار اعلام شده است. پنتاگون همزمان با درخواست این بودجه، چین، روسیه و کره‌شمالی را تهدیدی برای آمریکا دانسته است.
عراق در سال آینده با 3مسئله مهم روبه‌رو خواهد بود:جنگ با داعش؛ اگرچه نبرد علیه این گروه تروریستی تقریبا تمام‌شده اما هسته‌های خفته داعش همچنان در عراق وجود دارند و در برخی مواقع دست به عملیات تروریستی می‌زنند. پیروزی نهایی دولت عراق بر داعش زمانی صورت می‌گیرد که نیروهای زیر‌زمینی این گروه نیز مهار شده و از بین بروند.
جهان
خیابان‌های کاراکاس و مناطق اطراف آن در روزهای پایانی سال 2017، صحنه درگیری بود؛ درگیری نه میان مردم و نیروهای پلیس بلکه میان مردم با یکدیگر. طی این روزها صف‌های طولانی دریافت کمک‌های غذایی دولتی بارها با درگیری میان مردم همراه شد تا ونزوئلایی‌ها یک سال پر از تنش و درگیری‌های خیابانی را با زد و خورد تمام کنند.

سال زایش و مرگ دیکتاتوری

جهان
در آخرین روزهای سال، خبرهای عجیب و تکان‌دهنده‌ای از گوشه و کنار دنیا به گوش می‌رسد. در چین، حزب کمونیست با برداشتن محدودیت دوره‌های ریاست جمهوری، ‌راه را برای تبدیل شی جین‌پینگ به رهبر مادام‌العمر دومین اقتصاد بزرگ دنیا باز کرده است.
گرهی که به این زودی‌ها باز نخواهد شد

گرهی که به این زودی‌ها باز نخواهد شد

گفت‌و‌گو با علی هاشم؛ نویسنده و تحلیلگر لبنانی
با بررسی تاریخ روابط میان تهران، قاهره و ریاض، ریشه بسیاری از گره‌هایی که امروز در منطقه به‌وجود آمده است، نمایان می‌شود.
ایران بازنده بازی ترامپ با برجام نخواهد بود
ایران بازنده بازی ترامپ با برجام نخواهد بود
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران: برای بدترین حالت آماده‌ایم
مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.
جهان
بیش از 10هزار کشته و 700هزار آواره، نتیجه حملات سازماندهی‌شده ارتش و گروه‌های افراطی بودایی علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار بوده است تا جهان این روزها شاهد یکی از غم‌انگیزترین اتفاقات ساخته دست بشر باشد.
PDF نوروزنامه‌جهانی
کوتاه نوروزنامه‌جهانی
به باور بسیاری از تحلیلگران، تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن شهر قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل مهم‌ترین تحول خاورمیانه در سال گذشته بود؛ تصمیمی که به گفته روزنامه واشنگتن‌پست، موج جدیدی از بحران را به سوی منطقه روانه کرد.
جنگ یمن سه ساله شد؛جنگی میان فقیرترین کشور جهان عرب با ائتلافی از ثروتمندترین کشورهای عربی که سالانه از غرب میلیاردها دلار سلاح می‌خرند.