13
دو شنبه 21 اسفند 1396
شماره 7343
نوروزنامه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

رنج فیلسوفان

حکمت
افلاطون، بزرگ‌ترین فیلسوف تاریخ، در مهم‌ترین کتابش «جمهوری» برای بیان شرایط زندگی آدمیزاد در جهان هستی مثال بسیار عمیق و زیبایی می‌زند که تا‌کنون هزاران هزار نوشته و شرح بر آن بیان شده است.
ویژه
270 تالاب با مساحت تقریبی 3میلیون هکتار در ایران وجود دارد که از این تعداد 105 تالاب مطالعه و بررسی شده و 24 تالاب از این تالاب‌ها در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. تالاب‌ها نقش مهمی در تلطیف هوا، تولید غذا، تأمین آب و جلوگیری از تشدید گردوغبار دارند.
سالی که گذشت پر بود از رقم‌های ریز و درشت مالی و غیرمالی. از اعدادی که گاهی بوی خوش می‌دادند و گاهی غم و اندوه آدمی را زیاد می‌کردند. اما کدام عددها بیشتر در خاطره ایرانی‌ها ماندند؟
چندسالی است که شبکه‌های اجتماعی، از رسانه‌های رسمی جلوتر حرکت می‌کنند. آنها حالا تبدیل به منبع قابل توجهی برای برخی از رسانه‌ها شده‌اند و خیلی از موضوعاتی که در شبکه های مجازی داغ می‌شود، روزهای بعد به صفحه اول روزنامه‌ها راه پیدا می‌کند. باهم 19هشتگی را که در سال 96 بیشتر از همه مشهور، یا اصطلاحا «ترند» شدند مرور می‌کنیم.
نگاه اول
«یکی دیگر از پیام‌هایی که حتما باید منتقل شود، نفی دشمن‌سازی‌های موهوم، توسعه‌ تفاهم اجتماعی و ایجاد امنیت روانی در جامعه است...»
سال96 هم به روزهای پایانی‌‌اش رسید. عقربه‌ها این‌روزها سنگین شده‌اند و رمقی ندارند که این ساعت‌‌های آخر سال را تیک‌تاک کنند. گویی آخر سال همیشه همین‌طور است؛ انگار زمان کش می‌آید؛ مثل ترافیک شهرمان که آخر سال‌ها کش می‌آید و گره‌هایش کورتر می‌شود.
نوروز آن گاهی است که رنگ سفید و سرد زمستانی «دیروز» را که به چیرگی خود بر جهان می‌بالید، به سبزی می‌آراید تا ثبات و یکسانی را از طبیعت بزداید. خشم و خشونت ویرانگر زمستان را به مهر دوباره بهار از چهره زمین پاک کند و سوز سرمای جان‌سوز را به نسیم جان‌افزایی گرما بخشد.

ای بهار آرزو...

از کرشمه‌های قلم تا کرشمه‌های طبیعت
بهاریه
بهاریه‌نویسی سنت دیرینه مطبوعات ایران از دیرباز تا امروز بوده است.
«تقریر حقیقت» منجر به همگرایی انسان‌ها می‌شود

«تقریر حقیقت» منجر به همگرایی انسان‌ها می‌شود

یکی از مسائلی که بسیاری از اندیشمندان در طول تاریخ با آن درگیر بوده‌اند و بعضا نظریه‌هایی هم در این باب داد‌ه‌اند، نسبت میان آگاهی و رنج و لذت بوده است. بعضی آگاهی را شیرین‌‌تر از عسل دانسته‌اند و بسیاری دیگر تلخ‌‌تر ا ز زهر.
نامه‌ای برای فردا
نامه‌ای برای فردا
برسد به دست...
فیلسوفانی که معنای زندگی را جست و جو می‌کنند ، گذشته را موضوعی فراخور تامل و درنگ نمی‌دانند و زندگی را امری جاری در دقیقه اکنون می‌دانند والبته آینده برایشان وقتی معنا دارد که در تور تجربه اکنونی ما در می آید.
نگاه سال
سال 96 سال سختی برای رئیس‌جمهور حسن روحانی بود.

سبب‌ساز و سبب‌سوز

حکمت
«وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ؛ و از رحمت خدا نومید مباشید، زیرا جز گروه کافران کسی از رحمت خدا نومید نمی‌شود»

امکان امید

حکمت
ما آدمیان در جهانی از امکان‌ها زندگی می‌کنیم؛ آنهایی که می‌توانیم انتخابشان کنیم و آنهایی که تقدیر برایمان انتخاب می‌کند. می‌خواهم مراد مرا از تقدیر اینگونه بفهمید؛ تقدیر رشته عواملی است که بر شخص «من» تأثیر می‌گذارد

هنوز منشأ ریزگرد‌ها مشخص نیست

زیست‌بوم
15سال است که ریزگردها گاه و بی‌گاه آسمان شهرهای مختلف کشور را فرا می‌گیرد.
PDF نوروزنامه
کوتاه نوروزنامه
سال 96 هم مثل تمام سال‌های دیگر، عزیزان و مشاهیر زیادی را از جامعه ایران گرفت.
مدیران ایرانی به عذرخواهی نکردن مشهور هستند.
12 ماهی که از سال 96 سپری شد، پر بود از نکات و ماجراهای به یادماندنی.