4
یکشنبه 2 دی 1397
شماره 7559
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

خطر شایعه در حوالی بانک مرکزی

چهره روز
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: تسلط و احاطه بر بازار ارز پرقدرت‌تر از همیشه است و سیاست‌های بانک مرکزی برای تقویت ارزش پول ملی و واقعی شدن نرخ ارز، برمبنای نظرات کارشناسی و واقعیت‌های اقتصادی تداوم می‌یابد.
ویژه
بانک کونلون چین تراکنش‌های مربوط به بخش خودروسازی، محصولات پتروشیمی، انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بنادر ایران، گرافیت، فلزات خام یا نیمه‌ساخته همانند فولاد، آلومینیوم، زغال‌سنگ و نرم‌افزارهای مربوط به تکمیل فرایندهای صنعتی را برای ایران در تحریم قرار داده است.
دادگاهی در پاریس، شرکت توتال را به‌دلیل پرداخت رشوه در سال۱۹۹۷ با هدف کسب قراردادهای نفت و گاز در ایران به پرداخت ۵۰۰هزار یورو جریمه محکوم کرده است.
رسانه‌های خارجی ادعا کرده‌اند دولت آلمان درنظر دارد از سال 2019به شرکت هواپیمایی ماهان ایران اجازه استفاده از فرودگاه‌های این کشور را ندهد.

بودجه98 در انتظار تأیید سران قوا

خبرها حکایت از آن دارد که سند دخل و خرج دولت پس از چکش‌کاری در نشست سران قوا به مجلس خواهد رفت
بودجه
لایحه بودجه سال آینده ایران که قرار بود امروز تقدیم مجلس شود، دوباره با تأخیر چندروزه راهی بهارستان خواهد شد برخی خبرها حکایت از آن دارد که چکش‌کاری سند دخل و خرج دولت در سال98 به تأیید سران قوا نیاز دارد.
افزایش 37/4درصدی شاخص احساس تورم

افزایش 37/4درصدی شاخص احساس تورم

مرکز آمار ایران با اشاره به سرعت 2.6درصدی آهنگ تورم در آذرماه امسال اعلام کرد میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ایران در‌ماه گذشته با رشدی 37.4درصدی مواجه شده و خانوارها برای خرید کالاها و خدمات 37.4درصد بیشتر از آذرماه پارسال هزینه کرده‌اند.
تهران در رقابت‌پذیری اقتصاد مردود شد
خلاصه یافته‌های یک گزارش درباره پایش 4 شاخص کلیدی ملی محیط کسب‌وکار در ایران نشان می‌دهد رتبه استان تهران نسبت به سایر استان‌ها در 2 شاخص مهم اجرای قراردادها و سرمایه اجتماعی به‌شدت افت داشته و پایتخت با دریافت ضعیف‌ترین نمره در این آزمون مردود شده است.
آب
پرونده بارش‌های پاییزی با رشد 213درصد بارندگی بسته شد. آمارهای وزارت نیرو حاکی از این است که ارتفاع کل ریزش‌های جوی در فصل پاییز امسال به 92.1میلی‌متر رسیده که نسبت به پاییز سال قبل 213.3درصد و نسبت به میانگین بارندگی در فصول پاییز نیم‌قرن اخیر 49.3درصد افزایش نشان می‌دهد.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
طبق روال معمول تا‌کنون شورای رقابت با دریافت نرخ تورم‌‌بخشی و توجه به 3فاکتور بهره‌وری، کیفیت و تورم‌بخشی خودرو، دستورالعمل قیمت‌‌گذاری خودروهایی را که بازار انحصاری دارند تعیین و تا اردیبهشت‌ماه هر سال به ‌خودروسازان ابلاغ می‌کرد.
جدیدترین گزارش وزارت صنعت، از تیراژ تولید خودروی سواری در آبان‌ماه نسبت به‌مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد میزان تولید این خودروها 60درصد کاهش داشته است.
علیرضا فرجی، نایب‌رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران از افزایش بدهکاری واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: بانک‌ها در حال تصرف شرکت‌ها هستند.