15
پنج شنبه 3 خرداد 1397
شماره 7392
جهان
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

هایکو ماس؛ چهره جدید سیاست خارجی آلمان

جهان‌نما
وزیر خارجه آلمان دیروز برای ملاقات با همتای آمریکایی‌اش به واشنگتن سفر کرد تا درباره برجام با او گفت‌وگو کند. هایکو ماس در صحنه دیپلماسی اروپا تازه‌وارد است اما طی هفته‌های اخیر همپای چهره‌های شناخته‌ شده‌ای همچون فدریکا موگرینی،  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  درباره توافق هسته‌ای ایران و روابط میان آمریکا و اروپا اظهارنظر کرده است.
آمریکا
فضای مثبت و امیدوارکننده‌ای که برای دیدار تاریخی رهبران کره‌شمالی و آمریکا ایجاد شده بود، ‌به سرعت در حال تبدیل شدن به بدبینی و ناامیدی شده است و صحبت‌های دونالد ترامپ درباره احتمال تعویق این نشست، بدگمانی‌ها را حتی بیشتر هم کرد.
عربستان سعودی، چند هفته پیش از برداشتن منع قانونی رانندگی برای زنان، فشار را بر فعالان زن بیشتر و 3فعال زن دیگر را هم بازداشت کرده است. به‌گزارش پرس‌تی‌وی، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که با دستگیری این 3زن، تعداد فعالان زن بازداشتی موج اخیر بازداشت‌ها، به 10نفر رسیده است.
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا بعد از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورش از سوی آمریکا، 2دیپلمات ارشد آمریکایی را اخراج کرد. به گزارش الجزیره، آمریکا در پی انتخاب مجدد مادورو به‌عنوان رئیس‌جمهور، ‌تحریم‌های جدیدی علیه ونزوئلا اعمال کرد.

تونس در انتظار نخستین شهردار زن

حمایت حزب اسلامگرای تونس از شهرداری سعاد عبدالرحیم، تحول مهمی در تاریخ معاصر تونس به شمار می‌رود
گزارش
پیروزی انقلاب در تونس، همچون سایر کشورهای عربی، از دید بسیاری از تحلیلگران در غرب به‌معنای آغاز موجی از خشونت و جنگ‌های مذهبی در جهان عرب بود؛ اگرچه حالا با گذشت 7سال از آن روزها به‌نظر می‌رسد آن تحلیلگران چندان اشتباه نمی‌کردند اما در این میان، تونس، این کشور کوچک عربی، راه دیگری را پیموده است.
نبیه بری برای ششمین‌بار رئیس پارلمان لبنان شد

نبیه بری برای ششمین‌بار رئیس پارلمان لبنان شد

پس از مشخص شدن تکلیف کرسی‌های پارلمان جدید لبنان، نخستین جلسه پارلمان روز گذشته برگزار شد و نبیه بری با 98رای، برای ششمین‌بار متوالی به‌عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد. بری، بعد از رای‌گیری ضمن تشکر از نمایندگانی که به او رأی دادند، گفت: برگزاری موفق انتخابات، بهترین هدیه به ملت لبنان بود.
نماینده جنبش صدر: زیر بار تمایلات منطقه‌ای آمریکا نمی‌رویم
نماینده جنبش صدر: زیر بار تمایلات منطقه‌ای آمریکا نمی‌رویم
روز گذشته ضیاء الاسدی، مسئول دفتر سیاسی جریان صدر، گفت: روابط مخفیانه‌ای میان مقتدی صدر و عربستان، خارج از سفرهای علنی وی به جده وجود ندارد. وی همچنین در واکنش به اخبار مطرح شده در رسانه‌های عراقی تأکید کرد: جریان صدر زیر بار تمایلات منطقه‌ای آمریکا نخواهد رفت و روابط ما با ایران ثابت و همیشگی است.
PDF جهان
کوتاه جهان
به یاد قربانیان منچستر؛ سالگرد قربانیان حمله تروریستی به کنسرت در منچستر