15
دو شنبه 31 اردیبهشت 1397
شماره 7389
زندگی
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بیماران SMA چشم انتظار راهی برای مصرف «اسپینرازا»

نگاه روز
ماه دسامبر سال۲۰۱۶ برای بیماران و خانواده‌های بیماران مبتلا به یکی از مرگبار‌ترین بیماری‌های نادر، ماهی امیدبخش و شادی‌آور بود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده طبق قول قبلی‌شان همزمان با آغاز سال نوی میلادی مجوز تجاری‌شدن نخستین داروی درمان بیماری تحلیل عضلانی‌0‌نخاعی اس‌ام‌ای را صادر کرد.
میزگرد
در روزگاران قدیم، حاکمان برای اینکه تعداد سربازانی را که می‌توانستند برای جنگ‌های خودشان اجیر کنند به‌دست بیاورند، اقدام به سرشماری‌های تخمینی می‌کردند. همچنین برای اینکه بتوانند از مردم نگون‌بخت مالیات و باج و خراج بگیرند، بازهم به سمت و سوی سرشماری‌های تخمینی می‌رفتند. بقیه‌اش چندان برایشان مهم نبود؛ مهم برای آنها سرباز و پول بود که با همین 2 کار ساده می‌توانستند ساماندهی‌اش کنند.
کسی صدای بیماران «اس‌ام‌ای»‌ را می‌شنود؟

فرشته‌هایی که وزن نمی‌گیرند

از هرات در استان یزد تا تهران 898کیلومتر راه است. محمد و همسرش با ماشین شخصی‌شان این راه دراز را آمده بودند به امید آنکه برای دخترشان کاری کنند. آن روز سالن اجتماعات سرای محله صادقیه پر بود از پدر و مادرهایی از شهرهای مختلف کشور که دور هم جمع شده بودند تا برای کاستن از موانع درمان فرزندان بیمارشان راهی بیابند و دست‌کم صدایشان به گوش کسی برسد
میلیون‌ها سال است که ترس به‌عنوان یک عامل محرک ذهنی و زیستی در طبیعت برای دورکردن موجودات زنده از خطر‌های محیطی وجود داشته و دارد. پس از هر دلهره و ترسی، چه به تحریک غریزه بقا و تعقیب و گریز منجر شود، چه به اختفای کوچکی پشت بوته‌ها ختم شود و چه حتی موجود زنده دریابد که تهدید واقعی وجود نداشته، لذتی وجود دارد.