15
چهار شنبه 15 فروردین 1397
شماره 7351
زندگی
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
سنگاپور یکی از نخستین شهرهایی بود که در دهه70 میلادی ایده دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده‌های پرازدحام را اجرا کرد. 2دهه بعد، این شهر طرح فعلی را با نام سیستم قیمت‌گذاری الکترونیک جاده‌ها که محلی‌‌ها به آن، ای‌آر‌پی می‌گویند اجرا کرد.
مدت‌هاست که مسئولان نیویورک، به تعیین عوارض ورود به محدوده مرکزی شهر برای خودروها فکر می‌کنند. آنها به عنوان مدیران یکی از شلوغ‌‌ترین شهرهای دنیا، وسواس زیادی در انتخاب مدل‌‌های امتحان‌شده دارند و نمی‌‌خواهند بی‌گدار به آب بزنند. نیویورک‌تایمز 0 روزنامه معروف این شهر 0 ‌در گزارشی به مدل‌های موفق قبلی در سنگاپور، لندن و استکهلم پرداخته تا مگر از دل این تجربیات، یک سیستم مناسب برای معروف‌ترین مرکز شهر دنیا توصیه کند. این سه شهر، الگوهای جهانی در زمینه تعیین عوارض ورود به محدوده مرکزی شهر به شمار می‌روند.
یک روز با کارگران فصلی در پاتوق‌های جنوب تهران

نبرد برای زندگی

عبدالله پشت کارخانه یخ، یکه و تنها با همه کارگرهای دیگر دعوایش شده، چشم‌هایش را بسته و با فریاد به زمین و زمان ناسزا می‌گوید؛ مخصوصا به رحمت که یک دقیقه پیش با پوزخند و تمسخر در جمع به او گفته: «تو با این هیکل گنده مگر بنایی هم می‌توانی بکنی؟»
لندن؛ امیدوار به بهبود در آینده

لندن؛ امیدوار به بهبود در آینده

همچون نیویورک، لندن هم پیش از معرفی سیستم دریافت عوارض ورود به مرکز شهر، چندین دهه روی آن کار کرد تا اینکه سرانجام در سال2003 برای محدوده 8مایل مربعی حدود 13کیلومترمربعی مرکز شهر،  عوارض ورود تعیین کرد. کن لوینگستون 0 شهردار وقت 0 به‌خاطر ایجاد دردسر برای هزاران شهروند، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و حتی منتقدان تحت رهبری شورای شهر یک محله از او شکایت کردند و در اقدامی ناکام تلاش کردند سیستم او را غیرقانونی ‌و مضر برای کیفیت زندگی شهروندان معرفی کنند.
استکهلم ؛ بهشت کم‌ترافیک
استکهلم ؛ بهشت کم‌ترافیک
بعد از 6ماه اجرای موقت طرح، سیستم دریافت عوارض از خودروهایی که وارد محدوده مرکزی می‌شوند به ‌صورت دائم در استکهلم پیاده شد. بسیاری از شهروندان و رهبران تجاری مخالف آن بودند و می‌گفتند که این سیستم، رانندگان را تنبیه می‌کند و باعث بسته‌شدن مغازه‌ها خواهد شد. نظرها اما خیلی زود عوض شد.
PDF زندگی
کوتاه زندگی
«بیمه» مسئله اصلی و مهم کارگران فصلی است، از هر مطالبه دیگری برای این افراد حیاتی‌تر؛ موضوعی که بارها برای این دسته از کارگران در وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی پیگیری شد و سرانجام 5 سال پیش به بار نشست و در یک گستره بزرگی کارگران فصلی را بیمه کردند و همه‌‌چیز خوب پیش رفت تا بالاخره نقص قوانین در این‌باره نمایان و باعث شد سال به سال از تعداد افراد تحت پوشش کاسته شود و باز هم همه‌‌چیز به نقطه اول بازگردد.