15
سه شنبه 22 اسفند 1396
شماره 7344
زندگی
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از حجره‌گردی تا پاساژگردی

نگاه روز
قیصریه، راسته‌بازار و حجره، شما را به یاد بازارهای سنتی و قدیمی ایران می‌اندازد. نسل‌های مختلف، تصاویر و خاطرات متفاوتی از این بازارها دارند. گنجعلی‌خان 0 حاکم صفوی کرمان 0 اغلب سخنرانی‌های عمومی خود را در میدان چهارسوق ایراد می‌کرد. چهارسوق بازار از مهم‌ترین محل‌های ارتباط حاکمان با مردم بود.
ویژه
فکرش را بکنید! به شما می‌گویند که جشن بزرگی، در ابعاد کشوری، قرار است برگزار شود. همگی نیز به این جشن بزرگ دعوتید اما یکدفعه متوجه می‌شوید که در جشن پارسالی از این‌دست، 16نفر کشته و 500نفر زخمی شده‌اند. یا حتی فراتر، دست‌ها و پاها قطع شده و به چشم‌ها و اندام‌های دیگر بدن آسیب‌های جدی وارد شده است.
بیشتر اتفاقات ناگوار شب‌‌های چهارشنبه‌ آخر سال، مربوط به نوجوانان است؛ به‌عبارت ‌دیگر نزدیک دوسوم این حوادث را نوجوانان، بالاخص پسران نوجوان، رقم می‌زنند که این آمار در نوع خود جالب توجه و تامل‌برانگیز است. با توجه به اینکه بیشتر این حوادث برای این گروه اتفاق می‌افتد، آشنایی با روحیات آنها می‌تواند در کنترل و کاهش چنین حوادث تلخی موثر باشد.

مازندران؛ مات دیوار و شیپور!

گزارشی از روزهای پایانی سال در مغازه‌های دست‌دوم‌فروشی
جرینگ‌جرینگ اشک‌های آویزان از شمعدان‌های بلوری سرخ‌فام، مات ‌شده در چشم‌های مردی که حواسش جای دیگر است. مبل‌های سلطنتی، گیلاس‌های لنگه‌به‌لنگه، سه‌چهار تا نعلبکی گل‌قرمزی، قوری چینی بندزده، بشقاب‌های ملامین لیلی و مجنون و... هر چه لبخند می‌زنند، دل نمی‌برند؛ مشتری‌ها گویی جای دیگرند. چند روزی بیشتر تا نوروز97 نمانده است.
روزگار چرخید و چرخید و باز هم به چهارشنبه آخر سال رسیدیم. این شب هم درست مثل مراسمی چون نوروز و شب یلدا می‌ماند اما با این تفاوت که حواشی آن، باعث شده حسابی از آن بترسیم و وقتی‌که از راه می‌رسد، مدام بنشینیم و فکر کنیم که چرا این‌چنین شده است.
PDF زندگی
کوتاه زندگی
برایان تریسی، نویسنده معروف کتاب‌‌های خودیاری که اتفاقا کتاب‌‌هایش به‌واسطه سادگی و کاربردی‌بودن بسیار در ایران مورد توجه قرار گرفته، اشاره جالبی به خوشبختی و رضایت از زندگی می‌کند. او معتقد است که مابین 80 تا 85درصد خوشبختی آدم‌ها را کیفیت ارتباطات آنها مشخص می‌کند. به‌این‌ترتیب که اگر ارتباطات خوبی داشته باشند، جدا از اینکه چقدر پول داشته یا نداشته باشند، احساس خوشبختی خواهند کرد.
با وجود اینکه امسال از سال‌های پراتفاق موسیقی، به‌خصوص در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی ایرانی نبود اما موسیقی پاپ، سال پرچهره‌ای را سپری کرد
آداب‌ و رسوم مختلف کشورهای جهان البته فلسفه و دلایل خاص خودش را دارد و بخشی از جذابیت‌‌های این کشورها نیز به همین نکته بازمی‌گردد.