13
دو شنبه 21 خرداد 1397
شماره 7403
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

وسیله قانون‌گریز

یادداشت
شب و روز و شرق و غرب و جنوب و شمال ندارد؛ به هرکجا که قدم بگذارید، می‌توانید انواع و اقسام خودرو را در 2حالت پارک‌شده یا در حال حرکت مشاهده کنید. پیداکردن جای پارک هم بر همین اساس که خودروها همه جا را قرق کرده‌اند، قریب به محال است
ویژه
«تاریخ کودکان کار» گوشه‌ای مهم از دگرگونی‌های اجتماعی و اقتصادی یک جامعه، به‌ویژه در گستره‌ معیشت و شغل به ‌شمار می‌آید. «کودکان کار» پدیده‌ای نو در جامعه انسانی است که پیشینه جهانی آن به چند سده اخیر بازمی‌گردد
بسیاری از جهانگردان و مأموران غیرایرانی که در دوره‌های گذشته به ایران آمده و سفرنامه یا گزارش نوشته‌اند، درباره شیفتگی ایرانیان به وجود تجمل در زندگی روزمره‌شان بسیار سخن رانده‌اند.
تجدد و نوخواهی، در سده گذشته «مسئله» و «پدیده» مهمی در تاریخ جامعه ایران به‌شمار می‌آید.
«پدرم استاد «زِفت» انداختن به سر بچه‌های کچل بود و مادرم متخصص شست‌وشوی آنها. این کار در تخصص پدرم بود و اگر بخواهیم به شوخی جمله‌سازی کنیم باید بنویسیم منزل ما شده بود کلینیک رایگان کچلی‌زدایی عمومی.»

سایه سنگین تجارت بر خانه‌‌های مسکونی

ملک‌‌های مسکونی در برخی مناطق تهران در حال تغییر کاربری است. ‌مقابله نکردن با این مسئله در سال‌های آتی شب‌مردگی و آسیب‌‌های اجتماعی را برای این مناطق به ارمغان می‌آورد
مرکز شهر تا 3-2 دهه قبل مقصد اصلی مردمی بود که برای خرید یا انجام فعالیت‌های اداری از خانه خارج می‌شدند؛ محدوده‌های مشخصی که همه آنها را می‌شناختند و نشانی‌شان را داشتند.
در میانه آفتاب و رنج

در میانه آفتاب و رنج

زنان شالیکار گیلان در گفت و گو با همشهری ازمشکلات خود می‌گویند
با لباس‌های گل‌آلود و عرق روی پیشانی نشسته‌اند گوشه شالیزار. خستگی در چهره‌شان دویده است، اما هنوز کار مانده. تا آفتاب شرجی و سوزان می‌تابد، باید کار کنند بلکه بشود نانی به دست خانواده برسانند.
سمنان بدون معدن
یک فعال محیط زیست: معدن‌کاوی‌ بخش‌ زیادی از طبیعت شاهرود و سمنان را از بین برده است
زمستان سال گذشته بود که گروهی از فعالان محیط‌ زیست در سمنان هشدارهای جدی درباره فعالیت معادن تاش شاهرود دادند؛ هشدارهایی که این منطقه را در خطر نابودی معرفی می‌کرد.
می‌شود با این پرسش و پاسخ مهم استاد محمد‌مستقیمیراهی در یکی از نوشته‌هایش درباره استاد بهمن رافعی شروع کرد: «راستی چرا با اینکه رافعی در عرصه ادبیات معاصر شاخص است، دیده نشده است و آنجا که باید باشد، نیست؟ تنها به این دلیل که آنجا، «ما» که نباید باشیم هستیم»!
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
از وقتی که یادم می‌آید هر وقت خواسته‌اند در کمترین زمان ممکن، او را معرفی کنند، گفته یا نوشته‌اند: شاعرِ «از دست عزیزان چه بگویم گله‌ای نیست»؛ غزلی که در سال‌های دور، بدون هماهنگی با خودش ظاهرا به واسطه یک دوست مشترک به پیوست یک ترانه، خوانده شده و اقبال فراوان یافته است.
برای نوشتن درباره رمان بند محکومین، باید به نکات بسیاری توجه داشت اما آنچه بیش از همه نکات، سعی دارد از دل رمان بیرون بزند و خودنمایی کند، توجه به مسئله عشق است.