13
یکشنبه 20 خرداد 1397
شماره 7402
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
درست مثل یک هزارتوست؛ هزارتویی که می‌شود از در شمالی‌اش وارد شوی، جهت را از دست بدهی، آسوده‌خاطر خود را دست کوچه‌پاساژهای باریکش بسپاری، کاتوره‌ای راه باز کنی، نظاره‌کنان تنه‌به‌تنه آدم‌هایی مثل خودت ساعتی یا حتی بیشتر را وقت بگذارنی و بعد حوصله پرسه‌زنی‌ات که سر رفت
آیا میان رژیم‌های سیاسی از حیث فهمشان از فضاهای عمومی و آرایش‌ها، چیدمان‌ها و مختصات فضایی می‌توان تفاوت گذاشت؟ به بیان دیگر، آیا هر رژیم سیاسی یک رژیم فضایی مختص به خود ندارد؟ مثلا در یک رژیم فاشیستی فضاهای عمومی به چه شکلی سامان پیدا می‌کنند
در فقدان فضاهای عمومی باهم‌زیستن و باهم‌بودن، نوع خاصی از روزمرگی، خودش را 0 باشکوه و بی‌بدیل 0 بر زندگی انسان ایرانی مسلط کرده است؛ چیزی با کیفیت خاصی از ملال و دلزدگی که از قضا اصلا حاد و افسرده‌کننده نیست.
نگاه
رضا محبوبی- معاون سازمان امور اجتماعی کشور- به همشهری گفت: «ما خواهان پخش فوتبال در فضاهای جمعی هستیم. مخالفت با این موضوع تنها باعث آزرده‌خاطر شدن مردم و به‌ویژه جوان‌ها می‌شود.
گزارش همشهری از حواشی نمایش مسابقات فوتبال در کافی شاپ‌ها

یک فنجان اسپرسو با مزه فوتبال

کمتر از یک هفته تا برگزاری مسابقات پرهیجان جام‌جهانی در سرزمین روس‌ها باقی مانده است. حالا دیگر کمتر کسی از برجام، دلار، ماشین و اقتصاد حرف می‌زند. نگاه‌ها از مسائل ریز و درشت جهان به ‌سوی سرزمین تزارها می‌چرخد.
عرصه بر شهر تنگ شده است

عرصه بر شهر تنگ شده است

از خانه که بیرون می‌زنیم پر از وسوسه رسیدن هستیم؛ فقط رسیدن. حالا اگر وسط راه دلمان خواست کمی بنشینیم، آیا جز کافه‌هایی که دور و نزدیک می‌بینیم جایی هست که بتوانیم بدون اینکه بخواهیم چیزی بخوریم یا بنوشیم وارد آن شویم؟
نیگل و کثرت‌گرایی اخلاقی
نیگل و کثرت‌گرایی اخلاقی
آیا می‌توانیم درست[تر] انتخاب کنیم؟
همشهری: تامس نیگل- فیلسوف یوگسلاوی‌تبار آمریکایی­1937- در میان فیلسوفان تحلیلی سده بیستم ویژگی‌های ممتازی دارد که این ویژگی‌ها ورود او را به فلسفه، عموما و فلسفه سیاسی خصوصا، فوق‌العاده ارزشمند کرده است.
فرش قرمز در آمریکا گستره‌ای است مسطح برای به نمایش‌گذاشتن زرق و برق ستاره‌ها و گردهمایی اشخاص بااهمیت و بانفوذ.
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
عین‌القضات همدانی شرح می‌دهد که حکیمی چیزی بر کاغذ می‌نویسد و طفلی که نوشتن نمی‌دانسته می‌‌پرسد: «به چه کار بیهوده‌ای مشغولی؟ اگر کاغذ باید سیاه شود پس همه‌جای آن را سیاه کن و اگر کاغذ باید سفید باشد پس همه آن را سفید بگذار».
کتاب «دلوز، ایده، زمان» گفت‌وگوی بلند محسن آزموده روزنامه‌نگار با عادل مشایخی مدرس و مترجم فلسفه است که اولین‌بار توسط نشر بیدگل در سال1393 به بازار نشر آمد.