13
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397
شماره 7384
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

باز چرخانی؛ الگوی فراموش شده

یادداشت
آب در تهران از همان نخستین روزهای پایتخت‌شدن این شهر، همواره بحرانی جدی بوده است؛ بحرانی که طی 200سال گذشته باعث شده خروجی منابع آبی نقاط مختلفی به این شهر کشیده شود و در دوره‌هایی نیز باعث بروز اتفاقات گسترده‌ای شده است؛ از جمله در روزهایی که آقاخان نوری 0 صدراعظم ناصرالدین‌شاه 0 مقنی‌ها را به دشت‌های خشک تهران برد تا برای تهران قنات بزنند و نقلی رقم زد که تا همیشه به‌عنوان مثل و متل در گفتار مردم این سرزمین رایج باشد: «اگر برای من آب ندارد برای شما نان دارد».
ویژه
شاید برای شما هم پیش آمده باشد؛ اگر نیامده هم تصور کنید که در یکی از روزهای بهاری، کودک دلبندتان را بر کالسکه‌ای نشانده‌اید و قصد گردش در شهر یا خرید دارید. از همان شروع گردش، با پیاده‌رویی مواجه می‌شوید که برای گذر یک نفر پیاده هم مناسب نیست.
R3 مشتمل بر 3مفهوم است؛ استفاده مجدد Reuse، کاهش مصرف Reducem و بازیافت Recycle؛ 3اصل کلی برای استفاده بهتر از منابع که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست.
روزمرگی
«ساعت» که این روزها کمتر در دست مردم است و موبایل جای آن را گرفته است، یکی از مؤثرترین چیزها در فهم انسان از تغییر و تحول است. اگر کتاب‌های روانشناسی زیادی درباره تغییر و تحول نوشته می‌شود و به فروش می‌رسد، باید زیربنای خود را در فهم مردم از ساعت و احساس نیازشان از تغییری دانست که به مدد آن می‌نیوشند.
نگاهی آسیب‌شناسانه به پدیده زباله دزدی یا زباله‌گردی

جویندگان طلای کثیف

زباله‌گردی
نامش طلای کثیف است. بنابراین باید خیلی خوشحال باشیم که تولید طلای کثیف‌مان کم هم نیست. در واقع هر شهروند تهرانی در هر روز تقریبا 900 گرم طلای کثیف تولید می‌کند. باید بپذیریم که این یعنی ثروت. اما هنگامی که فقط ظرفیت بازیافت 20درصد از آن در تهران وجود دارد، به چه معناست. طبیعی است که عده‌ای دیگر هم بیایند و سهم خودشان را بردارند و ببرند. نمی‌شود که طلا روی زمین بماند.
داستان دو شهر

داستان دو شهر

هنر، کوچه‌های شهر نامرئی را زندگی می‌بخشد
زندگی شهری ما در نگاه اول به دیوار خانه‌های‌مان و در اندازه‌ای بزرگ‌تر به وسعت دیوارهای شهرمان محدود می‌شود. اما باید خاطرنشان کرد که مرزهای زندگی شهری پا از این فراتر گذاشته است و روایت زندگی‌مان دیگر تنها متعلق به شهر آجری‌ای که در آن پناه گرفته‌ایم نیست
حق بر شهرو عدالت شهری پایه حقوق شهرنشینی
حق بر شهرو عدالت شهری پایه حقوق شهرنشینی
حقوق شهروندی و حق بر شهر در گفت‌وگو با مهدی هداوند، حقوق‌دان و استاد دانشگاه
با مهدی هداوند - استاد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی - در خصوص تعریف حقوق شهروندی و تفاوت حقوق شهروندی با حق بر شهر به گفت وگو نشستیم . هداوند از جمله حقوق دانان صاحب نظری است که در تدوین منشور حقوق شهروندی و گزارش ملی حادثه پلاسکو حضور فعالی داشته است .
هنری
وقتی حسن کامکار موسسه گروه کامکارها اواخر دهه 30 از منطقه آذربایجان به سنندج منتقل شد و به او ماموریت تشکیل یک ارکستر در رادیو را دادند، همه کردستان را زیر پا گذاشت، اما نتوانست حتی به اندازه انگشتان یک دست نوازنده حرفه‌ای بیابد.
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
معماری اسلامی یکی از موفق‌ترین شیوه‌های معماری است که در تاریخ معماری جهان قابل بازشناسی است و در یک نگاه جامع‌نگر می‌توان پیوستاری ارزشمند و پویا را در بناهای اسلامی بازشناسی کرد که موجب شده تمامی آنها در قالبی واحد با عنوان معماری اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند
آنتن‌دهی تلفن‌های همراه در شهرک حافظیه کرمانشاه بسیار ضعیف است. مکالمه با تلفن‌های همراه در این منطقه اغلب قطع می‌شود و مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده است.