13
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397
شماره 7373
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

وضعیت نامناسب کارگران در کشور

یادداشت
تعداد زیادی کارگر در کشور فعالیت می‌کنند، به‌سختی کار می‌کنند و زحمت می‌کشند ولی باید دید آنها چه شرایطی دارند. به طور حتم شرایط سختی دارند و دلیل آن به رفتارهای مردم برمی‌گردد. اگر دقت کرده‌ باشید، سال‌هاست که قرار مردم با مدار آنها همخوانی ندارد و به طور کلی قرارومدارها به هم ریخته است. در هیچ‌ زمینه‌ای نمی‌بینیم که مردم به تعهد‌های خود به طور کامل عمل می‌کنند. در این شرایط خود مردم هم به هم رحم نمی‌کنند و دادگاه‌های ما پر از شاکی و این‌چیزهاست.
ویژه
تهرانی‌های قدیمی هنوز خوب یادشان هست که از یکی دو روز مانده به نیمه‌ ماه‌شعبان بزرگ‌ترهای هر محله دست به‌کار می‌شدند و ریسه‌های قدیمی را از انبارهای تکیه‌ها و مساجد بیرون می‌آوردند و کوچه و خیابان محله را با آن آذین می‌بستند.
شهردار پاریس یادداشتی تحت عنوان «شهرهای سبز، شهرهای سالم» به تحریر درآورده‌ است. در این یادداشت آمده است که  در سراسر جهان آلودگی هوا از مسائل مهم بهداشت عمومی و مسئول مرگ‌ومیر میلیون‌ها نفر در سال است؛ این آمار تکان‌دهنده است. در حقیقت ما باید هم‌اکنون بیش از پیش انگیزه داشته باشیم تا گام‌های جسورانه‌ای برای پاک شدن هوا برداریم.
مهدویت یک نگاه است؛ یک روش و یک سبک زندگی و یک مکتب. همه اینها هست و البته کمی فراتر؛ به همین دلیل هم هست که منتظربودن، این‌چنین ارج و قرب می‌یابد و چیزی در آخر‌الزمان، با آن برابری نمی‌کند. در این میانه، بوده‌اند هنرمندانی که این نگاه و سبک زندگی و مکتب را هنرمندانه 0 حالا مستقیم یا استعاری 0 توصیف کرده‌اند. بخشی از این آفریده‌ها، در حوزه کتاب و واژگان شکل گرفته‌اند و نویسندگان و شاعران و پژوهشگران و اهل فضل، به نسبت دانش و سوزی که داشته‌اند، آنها را به نگارش درآورده‌اند.
نیمه شعبان
برخی مفاهیم و ایده‌ها هستند که همیشه برای آدمیان کشش داشته‌اند؛ یعنی آدمی هرقدر از آنها صحبت کند سیر نمی‌شود و می‌خواهد که بیشتر و بهتر درباره آنها فکر کند و سخن بگوید.
یک روز در زیر زمین تهران، همراه با کارگران خط 7 مترو

اینجا کار سخت‌تر از معدن است

گام‌به‌گام، گام‌های محتاط. گام‌ها تعیین‌کننده‌اند. کارگر حفاری مترو حدِ آن را می‌داند؛ چیزی حدود 30سانتی‌متر. دست‌هایشان سفت و زبر می‌نماید؛ دست‌ها کارگرند. گاه بدون لودر و بیل مکانیکی لایه‌های زیرین زمین را می‌کاوند؛ ناگزیر بنا به شرایط خاص حفاری ایستگاه‌های مترو با دست.
معلم بچه‌های کوچ و کوه

معلم بچه‌های کوچ و کوه

همشهری از زندگی یکی از معلمان عشایر در دامنه‌‌های زاگرس گزارش می‌دهد
تصویر یک معلم در نگاه اول یک تصویر ساده و حتی کلیشه‌ای است؛فردی جوان یا میانسال که با لباس رسمی، پشت به تخته کلاس و رو به دانش‌آموزان ایستاده و به دانش‌آموزانش درس می‌دهد. زنان یا مردان خسته از حقوق و مزایای ناچیز که هر روز صبح  مجبورند شال و کلاه کنند و از چند کوچه، خیابان و میدان عبور کنند تا به مدرسه برسند و این روند ماه‌ها و سال‌ها برایشان ادامه پیدا می‌کند تا سوت بازنشستگی برایشان زده شود.
چند قدم مانده به صبح
چند قدم مانده به صبح
چند روزی مانده به نیمه‌شعبان حال و هوای کوچه تغییر می‌کرد. انگار ته دل بچه‌ها قند آب می‌کردند. بچه‌هایی هم که مدام برای هم خط و نشان می‌کشیدند و برای دعوا سر کوچه قرار می‌گذاشتند در این روزها رفتارشان با هم عوض می‌شد؛ انگار که دوستان هزارساله بودند. همه‌چیز رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کرد. تک‌تک بچه‌ها برای خودشان بناهایی کارکشته می‌شدند.
در حمل‌ونقل شهری، تقاطع‌ها و چراغ‌های راهنمایی، نقش مهمی در مدیریت تردد خودروها دارند. اگرچه چراغ‌های سه‌رنگ، به‌ظاهر کار خاصی جز نظم‌دهی ترددهای شهری ندارند، همین نظم‌دهی مانع از بروز مشکلات حاد ترافیکی و اجتماعی در شهرها می‌شود. هر چه شهر و دایره خودروهای آن وسیع‌تر باشد، این مشکلات حادتر می‌شوند و نقش چراغ‌های راهنمایی به یک ضرورت حیاتی تبدیل می‌شود.
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
باد که توی کوچه می‌پیچید انگار همه پرچم‌های سه‌گوش آواز می‌خواندند. روی همه‌شان نوشته بود: «یا مهدیعج ادرکنی». زن‌های همسایه کوچه را آب و جارو می‌کردند. بوی اسپند بلند می‌شد و آن وقت شیرینی و نقل و شربت بود که کام همه رهگذران را شیرین می‌کرد.
«طوفان به جان دریا افتاده بود. زیر و رویش می‌کرد. کشتی همگام با موج‌ها بالا و پایین می‌رفت. هر لحظه بیم آن بود که طناب‌ بادبان‌ها از جا کنده شود. چند نفری به سمت بادبان‌ها دویدند. به هر زحمتی بود، طناب‌ها را محکم گرفتند.
​​​​​​​ آب در کشور ما ارزان است و همین موجب می‌شود انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف آن وجود نداشته باشد. طی سال‌های گذشته در مدیریت منابع آب کشور اشتباه‌هایی صورت گرفته است که اگر هر چه سریع‌تر فکری به حال آن نشود، با بحران روبه‌رو خواهیم شد.