13
یکشنبه 9 اردیبهشت 1397
شماره 7371
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شوراها؛ دیباچه‌ای بر یک رویا

یادداشت
وقتی‌که از شورا حرف می‌زنیم، به‌واقع داریم از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ وقتی‌که از شورا سخن می‌گوییم، در‌واقع از جامعه‌ای صحبت می‌کنیم که می‌خواهد از تک‌صدایی، مبرّا و جدا باشد.
ویژه
8 ماه بعد از استقرار اعضای فهرست امید در شورای پنجم شهر تهران، تغییراتی در روند مدیریت شهری ایجاد شده است.
شورای اسلامی شهر تهران یا به قول معروف «شورای شهر»، دانستنی‌ها و نکات جالب خودش را دارد.
اردبیل با داشتن مواهب طبیعی، زراعی، باغی و قرار گرفتن در جوار کوه‌های سرسبز سبلان و باغرو یکی از مناطق مستعد در زمینه زنبورداری است و 10 درصد عسل کشور در این استان تولید می‌شود.
وقتی از شوراها صحبت می‌کنیم، صرفا از جمعی که توسط مردم انتخاب شده‌اند و قرار است نظارت‌هایی داشته باشند و جلساتی را شکل بدهند، صحبت نمی‌کنیم بلکه از یک نهاد مدنی و اجتماعی صحبت می‌کنیم که تاریخچه‌ای دارد و نتیجه خواسته‌هایی بحق و نگاه و روشی درست است.

فصل مردم

شوراهای محلی و شهری در ایران چه فرازوفرودهایی را طی کرده‌اند؟
اگر بخواهید به تاریخچه شکل‌گیری انجمن‌های محلی و مشارکت بومی و محلی در اداره کشور برسید، باید خیلی عقب‌تر بروید تا برسید به عصر مشروطه.
یک شورا و 10مصوبه مهم

یک شورا و 10مصوبه مهم

دوره پنجم شورای اسلامی شهر تهران، کار خودش را از شهریور گرم سال گذشته شروع کرد تا مردمی که در بهار پای صندوق‌های رأی رفته بودند، نتایج انتخابات خودشان را ببینند و به انتظار عملیاتی‌شدن مطالبات‌‌شان بنشینند. اما طی این مدت، این شورای اسلامی پایتخت، چه کارهای مهمی را سروسامان بخشیده است؟ با نگاهی به سامانه مصوبات این شورا، 10مورد از مهم‌ترین یا خبرسازترین مصوبات آن را مرور کرده‌ایم.
متهمان گریزان
متهمان گریزان
سعید مرتضوی تنها متهمی نبود که از دست قانون فرار می‌کرد
سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران و قاضی دهه های80 و 70 بالاخره حدود 2 ماه پس از صدور حکمش در سرخرود فریدونکنار در مازندران دستگیر شد.
او را بیشتر در تهران‌گردی‌ها می‌دیدیم؛ در همه‌جای تهران البته خودش بچه ناف تهران است؛ بچه همین حوالی بازار، مسجد جامع و... . شاید همین اهل تهران قدیم بودن باعث شده این‌چنین شیفته زیبایی‌های این شهر بوده و تعصب فراوانی برای رفع مشکلاتش داشته باشد.

جایگزینی برای بزرگ‌ترین پل معلق ایران

روزنه
بلندترین پل معلق کشور در شهرستان پلدختر در استان لرستان گردشگران زیادی را به این شهرستان و روستای دره‌خزینه می‌کشاند، اما این پل با ۱۱۲ متر طول، ۸۵ متر ارتفاع و ۸۰ متر عرض دهانه، نوروز امسال به دلیل فرسودگی و بی‌توجهی مسئولان تخریب شد
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
تجربه شوراها و به‌طور کلی مشارکت مردم در حکمرانی شهری و مدیریت محل زندگی‌شان، تجربه‌ای است که در همه جای دنیا وجود دارد و صرفا مختص ایران نیست.
این روزها بانوان در مسند ریاست خوش درخشیده‌اند و روزبه‌روز بر تعداد بانوانی که در عرصه‌های مدیریتی کشور فعالیت می‌کنند، اضافه می‌شود. در این میان حضور بعضی از بانوان و فعالیت‌های آنها زمینه را برای اعتماد و حضور بیشتر دیگر بانوان فراهم می‌کند.
کوهبنان علاوه بر این‌که بام کرمان و شهر عارفان است، روی یکی از بزرگ‌ترین گسل‌های ایران بنا شده؛ گسلی که سابقه زمین‌لرزه‌های بالای 7 ریشتر را دارد.