13
چهار شنبه 15 فروردین 1397
شماره 7351
ایرانشهر
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تمرکززدایی در پایتخت

یادداشت
تحقق توسعه پایدار مستلزم تحول در ساختارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی _ فرهنگی و اداری _ مدیریتی‌است. در این میان نکته کانونی و محوری که همه این ابعاد را به هم پیوند می‌دهد انسان است.
ویژه
در این نوشتار به‌عنوان جمع‌بندی تجربه سال96 در حوزه زنان بنا دارم نکاتی را در محورهای مختلف برای مخاطبان مطرح کنم. این نکات بیشتر بر پیگیری‌ها و مطالبات فراکسیون زنان و مسائل و نکات پیش‌آمده متمرکز است.
کشور‌هایی که محل تولد ماشین بخار و ژنراتور برق بوده‌اند از گهواره آنها به‌خوبی نگهداری می‌کنند. در این کشورها از نخستین کارخانه‌های صنعتی به نشانه پیشگامی یک ملت در به‌کارگیری علم و تسلط بر عالم، مانند موزه نگهداری می‌شود.
خشونت، ایران، افغانستان، آمریکا و... نمی‌شناسد؛ خشونت با اشکال مختلفی در گوشه‌وکنار جهان تولید و بازتولید می‌شود و در بسیاری از کشورها زنان در معرض این خشونت‌ها هستند. تدوین قوانین حمایتی، نخستین گام برای حمایت از زنان جامعه به ‌شمار می‌رود و امیدوارم که تلاش زنان مجلس دهم علاوه بر نتایج مثبت در حوزه‌های مختلف، به تصویب نهایی لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت نیز منجر شود.
در سال‌های اخیر نقد و نظرها درباره مرکز شهر تهران و ضرورت احیای محورهای تاریخی و فرهنگی آن بیشتر از گذشته شنیده می‌شود.
شب که می‌شود تهران می‌میرد. زندگی، درست از لحظه‌ای که خیابان‌ها از ماشین و آدم‌ها خالی می‌شود، دیگر در جریان نیست. شب‌های تهران زنده نیست؛ نه زنده و نه روشن و نه حتی به اندازه کافی امن.
فراکسیون زنان در سال گذشته، دستاوردهای خوبی داشت؛ هرچند سنگ‌اندازی‌ها و مخالفت‌ها هم کم نبود. گاهی در پیشبرد برخی طرح‌ها برای اصلاح قوانین به نفع زنان حتی از جانب اصلاح‌طلبان نیز با مخالفت‌هایی مواجه بودیم یا بهتر بگویم همراهی لازم صورت نمی‌گرفت چه رسد به اصولگرایان.

سرعت پیاده‌روی در تهران نزدیک رکورد جهانی

پیاده‌روی تنها شیوه تردد پاک است که در پایتخت همچنان رواج دارد اما ویژگی‌های این روش تردد در شهر چیست؟
پیاده‌روی یکی از شیوه‌های تردد شهری است که می‌تواند یک بخش یا تمام طول یک سفر شهری را شامل شود. اگر الگوی ترددهای شهری از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر یابد، پیاده‌روی اصلی‌ترین شیوه ترددی خواهد بود که باید امکانات کامل آن در شهر، فراهم شود و دیگر اشکال ترددی در حاشیه آن به حلقه انسان‌محوری متصل شوند.
این جمله را هیچ‌یک از مسئولان شهری اعلام نکرده‌اند اما مترو خواه‌ناخواه بودجه تهران را می‌بلعد و تنها راه فرار از وضع موجود، خصوصی‌سازی‌ حمل‌ونقل زیرزمینی است. در این مسیر اما موانع و مشکلات فراوانی وجود دارد که می‌تواند رسیدن قطار مترو به ایستگاه خصوصی‌سازی‌ را با تردید‌هایی جدی مواجه کند.
PDF ایرانشهر
کوتاه ایرانشهر
نفس‌هایش به شماره افتاده. هر چند ماه نشستی برگزار می‌شود تا نجاتش دهند، اما هیچ‌کدام از این جلسات دردی را دوا نکرده. درد خلیج اما درد کوچکی نیست و ساحل‌نشینانش را تهدید می‌کند؛ احتمال ریزگردها آن هم در شمال ایران، از دست رفتن ماهی‌های خاویاری، مرگ آبزیان و سرگردانی پرندگانی که هر سال به هوای خلیج گرگان به ایران سفر می‌کنند، درد صیادان و تالاب‌ها و روستاها. درد خلیج درد بزرگی است.
آلودگی هوای شهرها به پدیده‌ای غیرقابل کنترل و اجتناب تبدیل شده است. معماران و مهندسان با تنظیم و تدوین راهکارهایی و با هدف جلب مشارکت عمومی برای استفاده بهینه از منابع و انرژی، معیارها و شاخص‌هایی را به‌منظور دستیابی به یک الگوی پایدار شهری و ایجاد ساختمان‌های موافق محیط‌زیست درنظر گرفته‌اند.
تسریع در انجام امور زیربنایی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی و ایجاد اشتغال سالم و مولد از اهداف تشکیل مناطق آزاد در کشور است. منطقه آزاد اروند هم با چنین اهدافی تشکیل شد تا گامی برای خدمات‌رسانی به مردم خرمشهر، آبادان و کشور باشد.