03
شنبه 19 مهر 1399
شماره 8058
یادبود
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

شجریان؛ عصاره آواز ایرانی

شجریان یک انسان چندوجهی است و نمی‌توان فقط روی یک بعد از ویژگی‌های او تمرکز کرد. این یعنی نمی‌توانیم فقط درباره آواز او حرف بزنیم.
ویژه
«محمدرضا شجریان که صدایش بخشی از میراث ملی ایران بود در 80سالگی درگذشت؛ او صدای ایران بود.» این جمله آغازین گزارش خبرنگار رادیو ملی آمریکا NPR است که شامگاه پنجشنبه همپای دیگر رسانه‌های معتبر خارجی، خبر درگذشت شجریان را اعلام کرد تا خسرو آواز ایران در پایان عمرش هم جهانی بماند.
حسام‌الدین سراج، از شاگردان استاد محمدرضا شجریان است، از جمله شاگردانی که اواخر دهه ۵۰ در کلاس‌های شجریان در رادیو حضور داشته و معتقد است کلاس‌های شجریان در حین آنکه کلاس آواز بوده، کلاس اخلاق برای شاگردان محسوب می‌شده.
محمدرضا شجریان را احتمالا باید در زمره هنرمندانی دانست که اعتقاد دارند تعهد سیاسی لازمه قطعی هنر است، هوشمندی او در گزینش اشعارش چنان بود که به گفته خودش ردی از تاریخ را می‌توان در این اشعار یافت.
چگونه می‌شود شرح کرد که در همه سال‌های اخیر چه بر مردم گذشت. همه سال‌هایی که خبر بیماری او منتشر شده بود و عکسی از او منتشر نمی‌شد.
بهشت‌زهرا، محلی بود که مشتاقان محمدرضا شجریان می‌توانستند در آنجا برای آخرین‌مرتبه با او وداع کنند؛ اما این اندک هم ممکن نشد تا بدرقه او به یکی از تلخ‌ترین خاطرات دوستدارانش تبدیل شود.
شیفتگان و عاشقان خسرو آواز ایران، یک روز پیش از مراسم خاکسپاری‌ استاد شجریان در جوار آرامگاه فردوسی واقع در 34کیلومتری شهر مشهد جمع شدند و با همخوانی ترانه ماندگار «مرغ سحر» یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

صدای ما بود

بگذارید در همین جمله اول جرم جراحت جمع‌شده در جم را جاری کنم . صدای آن جمعیتی که در اولین غروب سیاوش چاووشان، ناله از مرغ‌سحر می‌طلبید، می‌دانست که از تن شب در پیش، پیراهن سپیده در نخواهد آمد.
هنر همایون

هنر همایون

برای شجریان زنده که این روزها چشم همه به اوست
«خاک پای مردم ایران به دیار معشوق پرواز کرد». در همین یک جمله می‌توان غور کرد تا عمق خاکساری و پاکیزگی، می‌توان دریافت که چگونه می‌شود مسیر اصالت و مردمی بودن را به درستی پیمود و البته همواره پیشرو بود.
شجریان شخصیت ملی و آیینه فرهنگ ایرانی
شجریان شخصیت ملی و آیینه فرهنگ ایرانی
محمدرضا شجریان، استاد نامدار موسیقی و آواز ایرانی در جای خود آرام گرفت و در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرمید. جایگاه شجریان در زمان حیات نزد ملت ایران، همان جایگاهی بود که شخصیت‌های ملی ایران در عرصه‌های مختلف داشتند.
نمای اول: فقط علی حاتمی می‌توانست به پرهیز خسرو آواز ایران، در ورود به سینما خاتمه بخشد. در «دلشدگان» آخرین فیلم به ثمر نشسته حاتمی، یک‌بار برای همیشه آواز شجریان روی تصویر یک بازیگر نشست.

شجریان شخصیت ملی و آیینه فرهنگ ایرانی

محمدرضا شجریان، استاد نامدار موسیقی و آواز ایرانی در جای خود آرام گرفت و در کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرمید. جایگاه شجریان در زمان حیات نزد ملت ایران، همان جایگاهی بود که شخصیت‌های ملی ایران در عرصه‌های مختلف داشتند.

شجریان به روایت شجریان

کتاب «راز مانا؛ زندگی و دیدگاه‌های استاد محمدرضا شجریان» تنها کتابی درباره استاد شجریان است که ایشان مطالب مندرج در آن را تأیید کرده‌اند.

از تهران به توس

وقتی خبر رسید که طبق تصمیم خانواده استاد محمدرضا شجریان قرار است پیکر این هنر مند بزرگ در کنار مقبره فردوسی در توس به خاک سپرده شود، بسیاری یاد کنسرت جان‌جان افتادند.
PDF یادبود
کوتاه یادبود
«من می‌کوشم قبل از اینکه یک هنرمند باشم، یک انسان باشم و شرط انسان‌بودن من در این است که دروغ نگویم، تظاهر نکنم و نفریبم و مهم‌تر اینکه اصول انسانی و اخلاقی را رعایت کنم. بسیار اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنم حسن نظر مردم در مورد من به اغراق می‌رسد.
«شما خودتان صاحب عزا هستید»؛ این جمله همایون شجریان، فرزند خسرو آواز ایران است که پنجشنبه شب جلوی در بیمارستان جم و میان عاشقان پدر بیان کرد.
غروب و شب و نیمه‌شب هفدهم مهر1399 برای من که دارم سعی می‌کنم این واژه‌ها را با دقت و مراقبت تمام، پشت سر هم بچینم هم سخت بود.