24
چهار شنبه 17 دی 1399
شماره 8130
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

آموزه آموزگار

نثر و زبان از اسطوره‎‌‎شناسی آموزگار مزیت‌می‎‌‎برد
نثر
ژاله آموزگار را بیشتر به‎‌‎عنوان استاد زبان‎‌‎های باستانی می‎‌‎شناسند و کتاب «زبان پهلوی، ادبیات و تاریخ آن» یا «تاریخ اساطیری ایران»، اما آموزگار سال‎‌‎ها 2کار ویژه دیگر را ادامه داد: پرورش شاگردانی حساس به زبان و ریشه‎‌‎های آن و اهتمام به زبان باستانی.
ویژه
با اینکه اغلب مطبوعات اصلاح‎‌‎طلب عمر درازی نداشتند و در طفولیت تلف می‎‌‎شدند، اما رونق و جنب‎‌‎وجوشی به فضای مطبوعات داده‌بودند که رقبا و مخالفانشان را هم به تکاپو و نوآوری و البته تندروی واداشته‌بود.
موسیقی
ترانه‎‌‎ای که روز 14فروردین1377 بین دو‌نیمه فوتبال بین «پرسپولیس» و «دالیان» از شبکه سوم پخش شد، سرفصل تازه‎‌‎ای را برای ترانه‎‌‎های فارسی گشود؛ ترانه‎‌‎ای روی تصاویر دریا و جنگل، اما با صدایی‎ ‎در تشابه با صدای خواننده‎‌‎ای محبوب و آهنگی که با زهی‎‌‎های کشیده، درامز، هم‌خوانان زن، ساکسیفون وگیتار یادآور فضای ترانه‎‌‎های محبوب و گوش‌آشنای‎ ‎دهه 50 بود و از آن مهم‎‌‎تر شعری که به جای سخن با طبیعت و گل و شب و شمع این بار از «تو» صحبت می‎‌‎کرد.

میدان دادن به بخش‌خصوصی

ارشاد تعیین مناسبات اکران را به سینماداران و صاحبان فیلم‎‌‎ها واگذار می‎‌‎کند
سینما
سیف‎‌‎الله داد تغییر سیاست‎‌‎های سینمایی را کلید می‎‌‎زند.
برآیند خوب و بد دیروزهای ما

برآیند خوب و بد دیروزهای ما

مجموعه چهار جلدی «تاریخ تحلیلی شعر نو» اثر شمس‌لنگرودی در سال1377 کامل می‎‌‎شود. اثری که مهم‎ترین و جامع‎‌ترین اثر درباره شعر نو از آغاز تا امروز است
دست‎‌‎کم 70سال از خلق نخستین نمونه سروده‎‌‎های شعر نو گذشته است اما جای مرجعی که بتواند روایتگر تاریخ شعر نو باشد، خالی است.
کشتار صبرا و شتیلا
کشتار صبرا و شتیلا
سال کم‌نظیری برای تئاتر ایران رقم خورد
بی‎شک بهترین تئاترهای پس از انقلاب در سال1377 روی صحنه رفتند.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
شاید روزی که روئین پاکباز تصمیم گرفت تا نقاشی را کنار بگذارد تا زندگی‎‌‎اش را وقف پژوهش و تاریخ هنر کند، مهم‎‌‌ترین روز در تاریخ فعالیت‎‌‎های نظری در ایران باشد.
به فراخور پیشرفت‎‌‎ها و تغییراتی که موجب افزایش فروش کتاب و رونق بازار نشر در دهه70 شد و نیز تداول توجه به فعالیت‎‌‎های صنفی پس از روی کار آمدن دولت سیدمحمد خاتمی، درحالی‎‌‎که به واسطه گشایش در فضای سیاسی کشور بر تعداد ناشران افزوده ‎‌‎شده بود، زنان نیز به‎‌‎تدریج سهمی در بازار نشر یافتند تا چهره مردانه این صنعت کمی تلطیف شود.