24
سه شنبه 15 مهر 1399
شماره 8056
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

در حاشیه

تمایز ساعدی در تنوع و فراوانی پرداخت به روستاهاست
جستن ویژگی مشترک برای کسی که بسیار می‌نوشت و در کارنامه‌اش رمان، داستان، داستان کوتاه، نمایشنامه، فیلمنامه، تک‌نگاری، پژوهش و ترجمه یافت می‌شود، چندان کار آسانی نیست.
ویژه
در نیمه دوم سال 1339که «شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران»، به دستور محمدرضاشاه برای برگزاری جشن بیست و پنجمین سده بنیادگذاری شاهنشاهی ایران، تشکیل شد، مطبوعات نیز باید در کنار وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، اداره‎های آموزش‌وپرورش و همه سازمان‌هایی که به‌نحوی در برگزاری این جشن سهمی داشتند نقش‌آفرینی می‌کردند.
اسب سفید وحشی‌/ بر آخور ایستاده گرانسر/ اندیشناک سینه مفلوک دشت‌هاست‌/ اندوهناک قلعه خورشید سوخته ‌است‌/ با سر غرورش‌، اما دل با دریغ‌، ریش‌/ عطر قصیل تازه نمی‌گیردش به خویش...
نشریات ایران، به‌خصوص هفته‎نامه‌ها تا سال‎ها پس از کودتای 28مرداد 1332صفحاتی چشمگیر را به سرنوشت اعضای حزب توده اختصاص می‎دادند.
کسادی گیشه، انتقاد مطبوعات؛ این وضعیت سینمای فارسی در سال ۳۹ است؛ سالی که بیشتر فیلم‌های ایرانی یا شکست می‌خورند و یا به فروشی متوسط می‌رسند. خبری از فاتحان گیشه نیست.

د رخانه بهزاد

حسین بهزاد در اواخر دهه 30مورد توجه همه محافل هنری است
عکس یادگاری در خانه حسین بهزاد، نقاش و مینیاتوریست بزرگ ایرانی در شهریور 1339خورشیدی. از چپ به راست:  احمد عنقا پسرخاله استاد بهزاد و برادر میرقطب‌الدین محمد عنقا، حسین بهزاد مینیاتور، سیدعلاءالدین طباطبایی برادر سیدضیاءالدین طباطبایی، علی عنقا برادر بزرگ‌تر شاه‌مقصود صادق عنقا...
«نائیری» از قدیمی‌ترین ناشران ارمنی

«نائیری» از قدیمی‌ترین ناشران ارمنی

انتشار سالنامه‌ای دربردارنده نیم‌قرن زندگی ارامنه ایران
ارامنه ایران از افراد اثرگذار صنعت چاپ و نشر بودند و به چاپ متون مخصوص به کیش و فرهنگ‌شان توجه فراوانی داشتند. در 1332، ساموئل ساروخانیان که اهل کتاب و فرهنگ بود، اقدام به تاسیس انتشارات نائیری کرد.
پاتوق کوچه بازاری‌ها
پاتوق کوچه بازاری‌ها
راه‌اندازی رادیو نیروهوایی
هر چند که در بعضی از منابع، سال ۱۳۳۹به‌عنوان سرآغاز راه‌اندازی«رادیو نیرو هوایی» معرفی شده، اما در برخی از یادداشت‌های پیش از آن هم شواهدی از پخش برنامه‌های آن دیده می‌شود.