24
یکشنبه 13 مهر 1399
شماره 8054
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مکتب ابوالحسن

نجفی تقاطع دانشگاه و حوزه عمومی بود
ابوالحسن نجفی در فرانسه تحصیلاتش را در رشته زبانشناسی تکمیل می‌کرد تا یکی از مؤثرترین چهره‌های ادبی پنجاه سال بعد از این ایام کارش را شروع کند.
ویژه
روزنامه کیهان که در سال 1321منتشر شد، با هدایت مصباح‌زاده، به یک مؤسسه مطبوعاتی معتبر و رقیب اصلی مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات بدل شد.
ساعت 2 بامداد چهارشنبه 13 دی 1338 نیما یوشیج بر اثر ذات‌الریه در 62 سالگی زندگی را بدرود می‌گوید. روز بعد پیکر او در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرده می‌شود.
سینمای فارسی با تمام فراز و نشیب‌ها و دشواری‌ها به راهش ادامه می‌دهد. پس از سال‌ها تلاش، پیگیری‌ها برای کاهش عوارض شهرداری به نتیجه رسیده و نتیجه‌اش را می‌توان در افزایش تولید و اکران فیلم‌ها مشاهده کرد.

مالیات بی مالیات

در تئاتر دهقان خبری از حساب و کتاب نیست
در تابستان سال 1338دولت اعلام می‌کند که همه بازیگران یا به‌عبارتی «هنرمندان محبوب» باید مالیات بپردازند، در غیراین صورت بازداشت و روانه زندان خواهند شد.
یک وزارتخانه، یک وزیر

یک وزارتخانه، یک وزیر

ریاست مهرداد پهلبد بر اداره کل هنرهای زیبا
شاه جوان سرخوش از موفقیت کودتا، در سال 1332به ایران بازمی‌گردد و حالا برای تثبیت قدرتی که تازه به‌دست آورده به افرادی وفادار نیاز دارد.
«گلوبند» به‌جای «قُپه»
«گلوبند» به‌جای «قُپه»
ساخت ترانه‌«پرستو» به یاد سرهنگ سخایی
اگر از داستان‌های برساخته در اطراف ترانه «مرا ببوس» بگذریم، ترانه «پرستو» را می‌توان یکی از نخستین ترانه‌های بعد از مشروطه دانست که با سویه‌های اعتراضی نسبت به یک اتفاق سیاسی مشخص، ساخته و اجرا شده است.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
محمود، احمد و مرتضی عظیمی زواره‌ای را می‌توان برادران تأثیرگذار عرصه نشر نامید. احمد با سرمایه‌گذاری در تاسیس نشر «نیل» مؤثر شد،