24
شنبه 12 مهر 1399
شماره 8053
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

رفیق کودکی

تأثیر کار آذریزدی را در نسل و نسل‌های بعد از او باید جست
با انتشار جلد اول مجموعه کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» حرکتی نو در ادبیات کودک پایه گذاشته شد و مهدی آذریزدی آغازگر این راه بود. زمانه‌ زمانه‌ای بود که کار کشف، تصحیح و معرفی آثار کهن رونق داشت و مدت‌ها بود غول‌های ادبیات، گنج‌های نهان زبان فارسی را اشاعه می‌دادند.
ویژه
در دهه 30 که مطبوعات زیر تیغ تیز سانسور بودند و کوچک‌ترین اعتراض و مخالفتی با پاسخ شدیدی مواجه می‌شد، مجله «درس‌هایی از مکتب اسلام» در قم فرصت انتشار پیدا کرد.
نمایشنامه «توپاز» نوشته مارسل‌پانیول پیش از سال1337 دوبار در ایران اجرا شده بود؛ نخست در سال1312 و بار دیگر در سال1326، اما به نام نمایشنامه اقتباسی، تحت عنوان مردم.
شب در آفاق تاریک مغرب/ خیمه‌اش را شتابان برافراشت/ آسمان‌ها همه قیرگون بود/ برف در تیرگی دانه می‌کاشت من هراسان در آن راه باریک/ با غریو درختان تنها/ می‌دویدم چو مرغان وحشی/ بر سر بوته‌ها و گون‌ها چارپاره اصلی‌ترین قالب‌گذار از شعر سنتی به شعر نو بوده است.

خیابان‌های پایین شهر

«لات جوانمرد» و «جنوب شهر» در برابر «طوفان در شهر ما» شکست می‌خورند
سال37 سال تلاش‌های تاریخ ساز اما شکست خورده در زمان خود، برای رسیدن به سینمایی ایرانی با حال و هوای اجتماعی محسوب می‌شود؛ سینمایی که شاخصه‌اش ترسیم زندگی واقعی داش‌ها و لات‌های جوانمرد و جاهل‌های بی‌مرام بود.
آغاز یک پایان

آغاز یک پایان

برگزاری نخستین بی‌ینال نقاشی تهران در کاخ ابیض
برگزاری نخستین دوسالانه نقاشی تهران در فروردین‌ماه سال1337 در کاخ ابیض مجموعه کاخ گلستان به واقع یک رخداد کلیدی در تاریخ هنر مدرنیستی ایران به‌حساب می‌آید.
همچون مرغی در پی دانه در دام افتادم...
همچون مرغی در پی دانه در دام افتادم...
جوانمرگی داریوش رفیعی در اثر ابتلا به هرویین
هنگامی که مجله «موسیقی رادیو» خبر جوانمرگی داریوش رفیعی ۳۱ ساله را در شماره بهمن سال۱۳۳۷ اعلام کرد او را از «خانواده‌ای اهل ذوق و هنر» معرفی کرد و بلافاصله از شماره‌های بعدی‌اش، در بخش اخبار مربوط به تصمیمات کمیسیون موسیقی رادیو، از پیگیری و درمان کارورزان موسیقی رادیو برای رهایی از اعتیاد خبر داد.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
تورم اقتصادی و رکود شدید در سال 1337، حلاوت رونق نشر در سال‌های پیش را گرفته بود. ناشران توان سرمایه‌گذاری نداشتند و کارهای خلاقانه‌ای همچون فروش کتاب با قرعه یا فروش کیلویی کتاب هم فقط اندکی از حجم آثار مانده در انبارها می‌کاست.