24
دو شنبه 7 مهر 1399
شماره 8049
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
تقی مدرسی با زمینه‌ای کم‌وبیش مذهبی در سال 1334رمان «یکلیا و تنهایی او» را منتشر کرد. مدرسی 9سال قبل داستان دیگری منتشر کرده بود و بعدتر نیز کتاب‌هایی نوشت، اما هیچ‌کدام جایگاه یکلیا... را کسب نکرد.
یکی از مشکلاتی که سران هیأت حاکمه با مطبوعات داشتند انتشار مسائل و موضوعاتی بود که قرار نبود جز دولتمردان کسی از آنها مطلع شود.
رپرتاژ آگهی نمایش «سه عروسی در یک شب» در مجله تهران مصور؛ مجله‎ای که پس از ترور احمد دهقان، به همراه تماشاخانه تهران به فرزندخوانده‎اش عبدالله والا رسید.
در سال شکست بیشتر فیلم‌های ایرانی در گیشه، 2 فیلم امیدها را زنده نگه‌داشتند. نوروز 34 با اکران «چهار‌راه حوادث» پر‌رونق شد.

شیخ‌الرئیس چه شکلی بود؟

ابوالحسن صدیقی، مجسمه ابوعلی سینا را براساس چهره او ساخت
احتمالا چهره‌نگاری مفاخر علمی، فرهنگی و تاریخی ایران که در برنامه‌های انجمن آثار ملی گنجانده شد، نتیجه سفر روشنفکران ایرانی به اروپا بود.
«نیل» جاری می‌شود

«نیل» جاری می‌شود

انتشار ترجمه‌هایی از ارزشمندترین آثار ادبی جهان
وقتی «اسماعیل سعادت» در سال1334 برای ترجمه ارزشمند کتاب «میکل آنژ» اثر رومن رولان جایزه مجله سخن را دریافت کرد، ناشر کتابش حدودا یکساله بود.
به‌ناهنگام
هوشنگ ایرانی در سال ۱۳۳۴ آخرین مجموعه شعر خود را منتشر می‌کند و شعر فارسی را ترک می‌گوید. آیا او نابغه‌ای است درک‌ناشده یا کسی که از سر تفنن به سراغ شعر آمده؟
«پنجه‌ای از ‌-خشم‌- آبی خرد گردد/ در درونش/ هستی توفان شود، همچون غباری/ زیر چنگ دره‌ها پیچان/ برکند نفرت از بند مهره/ شکافد/ قلعه‌های سهمگین خیره بر دریا/ مرداب آهن‌ها دود/ دشنه چشمش گلوی نهرها را یخ زند... »
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
از بررسی مطبوعات، مقالات و نشریات تخصصی موسیقی در سال‌های دهه30 چنین برآورد می‌شود که برخلاف تصور عمومی، کیفیت کلی موسیقی ساخته و پرداخته شده در رادیو، دچار ناهنجاری‌های متعددی بوده است.