24
شنبه 5 مهر 1399
شماره 8047
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

از همه رنگ

پزشکزاد در ادبیات در میانه ماند و سینما او را بالا
«حاج مم جعفر در پاریس» 1333 منتشر شد و ایرج پزشکزاد کارش را با ادبیات شروع کرد. پزشکزاد آهسته و پیوسته کارش را ادامه داد و تا 16 سال بعد و «دایی‌جان ناپلئون» مشهورش، کمتر از انگشتان یک دست کار منتشر کرد.
ویژه
هنگامی که روح‌الله خالقی در سال1333 کار نگارش کتاب سرگذشت موسیقی ایران را آغاز کرد، هنوز بسیاری از چهره‌های مطرح تاریخ موسیقی از دوران مشروطه به بعد در قید حیات بودند  یا درصورت فقدان آنها، با کمترین واسطه‌ای، امکان دست‌یابی به جزئیات مستند از سرگذشت آنها وجود‌داشت.
افزایش تولیدات سینمایی و راه‌افتادن استودیوهایی تازه و رونق نسبی تولید و اکران در سال1332، امیدهایی برانگیخت که در همان ابتدای سال 1333 جای خود را به بیم و نگرانی بابت سرنوشت این صنعت نوپا داد.

زاینده رود می غرد

افزایش بارندگی ها در بهار و پاییز سال 33 باعث طغیان‌آب در زاینده رود شد
زاینده رود می غرد
بازگشت قهرمان

بازگشت قهرمان

مارکو گریگوریان گالری استتیک را در میدان فردوسی تهران بازگشایی می‌کند
این‌جا و آن‌جا از گالری استتیک به‌عنوان دومین گالری ایران نام برده می‌شود؛ این نوشته‌ها معمولاً گالری آپادانا یا کاشانه هنرهای زیبا را به‌عنوان نخستین گالری ایران در نظر می‌گیرند و با عباراتی نظیر «نخستین گالری به شیوه نوین» این ترتیب را رسمیت می‌بخشند.
ستاره‌های دنباله‌دار در ظلام مطلق
ستاره‌های دنباله‌دار در ظلام مطلق
شجاعت در دورزدن قوانین مطبوعات
بعد از کودتا، اختناق شدیدی بر مطبوعات حاکم شد و دیگر کمتر صداهای مخالف به گوش می‌رسید. حسین فاطمی، مدیر روزنامه «باختر امروز» که از هواداران دکتر مصدق بود، در این سال اعدام شد.

تاجر ونیزی در تئاتر تفکری

در سال 1333 اصغر تفکری، هنرپیشه سینما و کمدین مشهور تئاتر و از پیشکسوتان پیش‎پرده‎خوانی تئاترهای تهران سالن نیمه‌ویرانی را در لاله‎زار می‎خرد و تئاتر تفکری را در آن افتتاح می‎کند.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
نیما یوشیج «قصه رنگ‌پریده، خون سرد» را به سرمایه خود در سال1300، در 32 صفحه، در مطبعه سعادت، به قیمت یک قران منتشر کرد.