21
چهار شنبه 15 مرداد 1399
شماره 8006
صفحه اول قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
تصنیف مشهور «از خون جوانان وطن لاله دمیده» اشاره به افسانه‌ای دارد که فردوسی در شاهنامه آن ‌را در برآمدن لاله از خون سیاوش به نظم درآورده است.
روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلب کوتاهی در 21فوریه 19332اسفند 1311 با عنوان «دو متهم در ایران»، از بازداشت عبدالحسین تیمورتاش و یکی دیگر از مقامات دولتی ایران خبر داد. زیر تیتر این خبر به این مسئله اشاره شده که وزیر سابق در انتظار دادگاه به سر می‌برد و یک مقام سابق نیز به اختلاس متهم شده است.
علی نصیریان را که می‌بینم یاد «میرزا حسن‌خان مستوفی‌الممالک» می‌افتم؛ نقشی که در فیلم سینمایی «شاه خاموش» ساخته همایون شهنواز، محصول 1382 ایفا کرد و ماجرای اشغال ایران به‌دست قوای روس و انگلیس در جریان جنگ جهانی اول را روایت می‌کرد. محمدرضا فروتن هم البته نقش احمدشاه را برعهده داشت.

دیدیم تیمورتاش نیست

ظهور و سقوط قدرتمندترین وزیر دربار
او خود را قدرتمندترین فرد در ایران بعد از شاه می‌دانست و شاید همین، کار دستش داد.
اختلاس از بانک ملی

اختلاس از بانک ملی

در این اسناد، بانک ملی ریز حواله‌های ارزی تیمورتاش را به عنوان مدرک جرم به دادگاه عرضه می‌کند
تیمورتاش وقتی در تاریخ 1311 به زندان افتاد، با پرونده‌ای قطور از جرائم و اتهامات روبه‌رو شد که بسیاری از آنها ریشه در روابط او به‌عنوان وزیر دربار با سطوح مختلف اداری و اقتصادی سیستم پهلوی داشت.
وکیلی که محکوم شد
وکیلی که محکوم شد
معرفی احمد‌خان مقبل به عنوان وکیل
بر اساس این سند، تیمورتاش وظیفه دفاع از خود در دادگاه را به شخصی به نام احمد‌خان مقبل یا در تاریخ قضاوت ایران به دکتر مقبل داده است.