20
یکشنبه 13 مهر 1399
شماره 8054
صفحه‌آخر
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بازخوانی یک مکانیسم مخرب

یادداشت
یکم: ریاکاری واکنشی است که در بنیان سلامت فردی و سازوکار اجتماع پویا، ناپسند و مذموم تلقی می‌شود. ممکن است این عارضه در فرد، گروه یا طبقه اجتماعی نمود حاصل کند و در دوره‌ای جامعه به آن گرفتار ‌آید. اصولا ریاکاری، نوعی پرده‌پوشی و کتمان اصل «خود» است.
ویژه
خانه‌داری شغل نیست... پس چیست؟ این را هنوز کسی نمی‌داند. یعنی تمام مدت وقتی داری زمین را می‌سایی و کمرت را خم کرده‌ای زیر مبل‌ها تا گرد و خاک و سیاهی را با دستمال نمدار آغشته به مواد پاک‌کننده تمیز کنی و کتف و گردنت به‌شدت گرفته است و کمی به‌خاطر بوی مواد شوینده سرفه می‌کنی، باید فکر کنی خانه‌داری چیست؟
در زمان پادشاهان صفوی رفته رفته تهران شهرت پیدا کرد و ‌آبادی و رونق این شهر به‌ویژه در دوره سلطنت شاه طهماسب اول آغاز شد. شاه طهماسب اول، به‌علت وجود آب‌های گوارا و باغ‌های فراوان و شکارگاه‌های مناسب اطراف شهر، تهران را دوست ‌داشت و به مرور در این محل به سکونت‌های تقریباً طولانی پرداخت، به حدی که دستور داد دور شهر برج و باروی مقاوم و بناهای تازه و کاروانسراهایی در داخل آن بنا کنند.
کتاب «بیا وانمود کنیم هیچ اتفاقی نیفتاده است» نوشته جنی لاوسن با ترجمه سامان شهرکی از سوی نشر خزه منتشر شد.
طرح روز
نیویورک: بنا به بررسی پزشکان که نتیجه آن در ماهنامه انجمن پزشکی آمریکا JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery منتشر شده، آزمایش ابتلا به ویروس کرونا یک زن آمریکایی را در معرض عفونت مغزی قرار داده است.
اسکاتلند: پرچینی شامل درخت‌ها و گیاهان که بلندای آن به 30متر می‌رسد، در اسکاتلند ساخته شد.

عکس روز

عکس روز
کشف لاروی شبیه درخت

کشف لاروی شبیه درخت

ماداگاسکار: یک عکاس حیات وحش عکسی از یک لارو نوعی شب‌پره گرفته که نشان می‌دهد این لارو برای استتار روی درخت مانند بخشی از درخت است.
زباله‌خواری فیل‌‌ها
زباله‌خواری فیل‌‌ها
سریلانکا: چند فیل گرسنه به محل انباشت زباله‌ها در شرق سریلانکا حمله کردند.

میرزا‌حسن مستوفی‌الممالک و فهرست شیندلری 16هزار نفره‌اش

زادروز
بیش از 140سال پیش در چنین روزی کودکی به دنیا آمد که بعدها او را به سمت‌های گوناگونش در ادوار و حکومت‌های متوالی قاجار تا پهلوی می‌شناسند.
PDF صفحه‌آخر
کوتاه صفحه‌آخر
رانندگان ایرانی و راکبان موتور سیکلت هیچ محدودیتی برای حمل بار با خودرو سواری، وانت و موتور سیکلت قائل نیستند. نگاهی به وضعیت حمل بار توسط موتورسیکلت‌ها در مرکز شهر تهران بیندازید.
اگر به سایت «Planet Patrol» ناسا در راستای کشف و رمزگشایی از سیاره‌های فراخورشیدی بپیوندید، می‌توانید خود را یک دانشمند افتخاری ناسا بنامید.
به گفته پژوهشگران، شب‌بیداری برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ بسیار مضر است.