24
یکشنبه 12 آبان 1398
شماره 7797
صفحه‌آخر
۲۳۰۲۳۶۳۵
۰۲۱۲۳۰۲۳۹۱۱
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

واژه‌سازی یا طنزپردازی

نقد و نظر
زبان فارسی دارای دیرینه‌ای نظرگیر چنانکه بارها گفته‌ام، چشمگیر غلط است، است و در طول هزار و اندی حیات خود مسلما عمر زبان فارسی بیش از این است اما من مبتدا را به دلیل شباهت‌های زبان آن دوره با دوره‌ ما از اوان دوره سامانی در نظر گرفته‌ام؛ یعنی از زمان سرایش نخستین شعر فارسی توسط ابوحفظ ثغدی یا فیروز مشرقی: «آهوی وحشی در دشت چگونه دوذا / او ندارد یا ربی یار چگونه بوذا» و ... شاهکارهای بدیع و گاه حیرت‌انگیز چه در نظم و چه نثر بر جای گذاشته که بر تارک آن بزرگ‌ترین شاعر دنیا یعنی شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی می‌درخشد.
ویژه
دیدن این‌همه بی‌نظمی بصری در برخی مسیرها آدم را به‌فکر وامی‌دارد که چرا هیچ‌وقت در جایی که دست انسان در کار نیست، خبری از اغتشاش تصویری نیز نیست؟ چرا هیچ‌جای طبیعت نیست که در آن رنگ‌ها با هم والبته در ستیز و با زیبایی در جدال باشند؟ چرا ما آدم‌ها ترکیب و تلطیف رنگ‌ها را از طبیعت نمی‌آموزیم و این آموخته‌ها را در نماسازی و چیدمان‌ها به‌کار نمی‌گیریم؟ فصلی که در آنیم، جشنواره‌ای از رنگ‌ها را در نقاط بسیاری برپا کرده است.
در آخرین جلسه‌ای که یک‌ماه پیش از درگذشت مرحوم محسن رضایی همراه با او و تنی چند از صاحب‌نظران و مدیران کنونی و پیشین حوزه فرهنگ داشتیم، سخنان رضایی، همچون همیشه گویای ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی ایشان بود.
نخستین کانون نیازسنجی و امور اجتماعی با رویکرد شهروندمداری در شرق تهران آغاز به کار کرد.
طرح روز
لندن: باستان‌شناسان انگلیسی بزرگ‌ترین گنجینه متعلق به عصر تاریکی آنگ شامل 700 قطعه طلایی باستانی را به نمایش گذاشتند.
پکن: در چین برای آزمایش میزان صدمه‌های تصادف با خودرو از حیوانات استفاده شد که به محض رسانه‌ای‌شدن این موضوع بسیاری از کاربر‌های فضای مجازی به این شیوه انتقاد کردند.

عکس روز

عکس روز
کشیدن بلند‌ترین دندان جهان

کشیدن بلند‌ترین دندان جهان

افنباخ: دندانپزشک آلمانی، بلند‌ترین دندان جهان را که 3سانتی‌متر و 7میلی‌متر بود کشید.
قانونگذار مجازات زنا، زناکار بود
قانونگذار مجازات زنا، زناکار بود
سوماترا: یک عضو شورای موسوم به آچه در اندونزی که قانون مجازات فرد زناکار را تنظیم کرده بود به جرم زنا با زنی متاهل بازداشت و با قانونی که خودش وضع کرده مجازات شد.

ساخت ساعت مچی پوستی

دانستنی‌ها
به تازگی محققان نمایشگرهای انعطاف‌پذیری موسوم به نمایشگرهای الکترولومینیسانس جریان متناوب ACEL ساخته اند که روی پوست و سایر سطوح مانند یک خالکوبی موقت قرار می‌گیرد.
PDF صفحه‌آخر
کوتاه صفحه‌آخر
بیماری‌های قلبی- عروقی از شایع‌ترین عوامل مرگ‌ومیر بالغان در دنیاست.
رمان «هیپی» نوشته پائولوکوئیلو را محمدامین جندقیان‌بیدگلی به فارسی برگردانده است.
وقتی رفتار شما نسبت به کودک جنبه تند، سرزنش‌آمیز و انتقادی داشته باشد باز هم رفتار او ادامه خواهد داشت چون جمله‌های شما نشان می‌دهد که رفتار او اگرچه ناپسند است، اما توجه شما را به سوی او کشانده است.