5
شنبه 16 شهریور 1398
شماره 7754
زیست‌بوم
23023611
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

فرهنگ بیراهه نوردی و آسیب هایی که باید حذف شود

یادداشت
طبیعت گردی، طبق تعریف جهانی، انواع گوناگونی دارد. مثل خیلی از ورزش ها که سبک های مختلفی را شامل می شود.
ویژه
باران و رعد و برق به آسمان نیمه‌شمالی کشور می‌رسد.
رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس وابسته به پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: پایش‌های قبلی از جنگل‌های حرای نایبند در استان بوشهر نشان داده بود که میزان اکسیژن محلول در آب و PH بالاست. پایش2 هفته گذشته نیز همچنان بالا بودن این دو پارامتر را نشان می‌دهد که می‌توان علت احتمالی آن‌ را فعالیت‌های صنعتی در اطراف آن دانست.
طرح روز/زیست بوم

تعزیه ایرانی در خطر است

هنرمندان تعزیه 10سال پس از ثبت جهانی این هنر در یونسکو از تداوم بی توجهی به تعزیه گلایه دارند
میراث جهانی
تعزیه، هنر نمایشی آیینی ایران در سال2010 در فهرست میراث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.
حیات وحش
لاک‌پشت‌های مینیاتوری که چندسالی است سر از خانه‌ ایرانی‌ها درآورده، به گونه مهاجمی تبدیل شده که در زیستگاه جدیدش در ایران می‌تواند به اندازه تایر کامیون رشد کند و سایر گونه‌های بومی را به انقراض سوق دهد.
PDF زیست‌بوم
کوتاه زیست‌بوم
طرح ممنوعیت حیوان‌آزاری که به امضای ۱۰۰نماینده مجلس رسیده و به‌تازگی اعلام وصول شده است، ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری و مثله کردن را از مصادیق حیوان‌آزاری دانسته و مجازات حبس بیش از 6‌ماه تا 2سال، جزای نقدی بیش از ۲۰میلیون ریال تا ۸۰ میلیون ریال و شلاق از 31 تا 74ضربه برای مرتکبان پیش‌بینی شده است.
دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در مکاتبه با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تشکیل این وزارتخانه را نشانه نگرش ویژه به میراث‌فرهنگی و تاریخی ایران و درک قدرت حقیقی گردشگری اعلام کرد.