• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99994
+
-

آخرین اظهارنظر مسئولان درباره زمان برگزاری امتحان نهایی پایه دوازدهم

یک کلاغ ، چهل کلاغ امتحان و کنکور

فهیمه طباطبایی- خبرنگار

  در 3ماه اخیر، روزی نیست که مسئولان آموزش و پرورش درباره زمان و شکل برگزاری امتحانات نهایی و کنکور در تناقض با یکدیگر صحبت نکرده باشند. روزی وزیر آموزش و پرورش می‌گوید امتحانات نهایی به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود و روز بعد معاون او از تعویق زمان برگزاری امتحانات به شکل حضوری و حذف مطالب درسی که مجازی درس داده شده، صحبت می‌کند. چند صباحی بعد هم رئیس سازمان سنجش به داوطلبان کنکور موجی از اضطراب را در دل داوطلبان کنکور ایجاد می‌کند که تا امتحانات نهایی برگزار نشود، خبری از اعلام زمان کنکور نیست و مواردی که مجازی درس داده شده، جزو سؤالات کنکورند.
این حرف‌های ضد ‌و نقیض و البته دوپهلو باعث شده دانش‌آموزان پایه دوازدهم و سایر داوطلبان کنکور در بلاتکلیفی مستمر قرار بگیرند و تمرکز درس خواندن را از دست بدهند. آنها بارها به این رویه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش آموزش کشور اعتراض کرده‌اند اما مسئولان این 2حوزه به جای کاهش استرس دانش‌آموزان، باز هم مبهم و بلاتکلیف حرف می‌زنند و دائم از قید مشروط به «تصمیم با ستاد ملی کروناست» استفاده می‌کنند.
در آخرین اظهارنظرها «خسرو ساکی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در یک برنامه تلویزیونی گفته: «امتحانات نهایی از 17خرداد شروع می‌شود و تا 15تیر ادامه دارد. البته باز هم اگر نظر ستاد کرونا و وزارت بهداشت چیز دیگری باشد مبنا می‌شود، ولی ما تمهیدات لازم را برای برگزاری امتحانات در تاریخ هفدهم آماده کرده‌ایم و مصمم هستیم که در این تاریخ اگر شرایط مهیا باشد امتحانات را برگزار کنیم.»
او درباره اینکه از چه میزان از کتاب‌های درسی امتحان نهایی برگزار می‌شود، هم گفته: «با توجه به اینکه آموزش ما امسال با شرایط شیوع کرونا مواجه بود به 2بخش تقسیم شد، بخش اول تا پایان بهمن‌ماه و حتی هفته اول اسفندماه، حدود ۸۰ درصد کتب درسی در اکثر کلاس‌های پایه دوازدهم تدریس شده است و بخش دوم ۲۰درصدی بود که از طریق آموزش غیرحضوری توسط شبکه‌های تلویزیونی و بسترهای پیام‌رسان‌های موجود و شبکه شاد انجام گرفته است، بنابراین ما ۸۰درصد اول را برای همه دانش‌آموزان مبنا قرار دادیم و ۱۶نمره از این بخش سؤال طرح می‌کنیم و برای 4نمره باقی‌مانده یعنی بخش دوم نیز 2نوع سؤال طرح می‌کنیم؛ 4نمره از ۲۰درصدی که توسط آموزش غیرحضوری تدریس شده و 4نمره نیز از همان 80درصد قبلی. دانش‌آموزانی که در آموزش غیرحضوری مشارکت داشتند درصورت تسلط بر سؤالات می‌توانند به سؤالات 20درصد پایانی پاسخ دهند، اما اگر دانش‌آموزی که تعداد آنها بسیار کم است، به هیچ‌یک از شیوه‌های آموزش غیرحضوری دسترسی نداشته‌اند، برای آنکه حقی از آنها تضییع نشود، از همان ۸۰ درصدی که ۱۶نمره سؤال طرح شده این 4نمره نیز طرح شده است که انتخاب کنند و پاسخ دهند.»
این آخرین تصمیمی است که روز گذشته یکی از مسئولان آموزش و پرورش درباره آن سخن گفته و تأکید داشته که بخشنامه آن را در سایت مرکز سنجش وزارتخانه قرار داده‌اند اما ممکن است فردا معاون آموزش متوسطه وزارتخانه، رئیس سازمان سنجش و سایر مسئولان تصمیم تازه‌ای بگیرند و کل برنامه تغییر کند. آن‌طور که پیداست دانش‌آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور باید همچنان گوش به زنگ تصمیم نهایی ستاد ملی مبارزه با کرونا بمانند، شاید دوباره نظرشان تغییر کند و برنامه جدیدی برای آنها داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید