• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99986
+
-

خیرالنساء

ویترین
خیرالنساء


محور اصلی داستان خیرالنسا زندگی مادربزرگ نویسنده - قاسم هاشمی‌نژاد- است؛ مادربزرگی که قریب به یک قرن زیست. نویسنده در این کتاب به بهانه نقل سرگذشت او، با نثری زیبا به سیر تحول جامعه سنتی پرداخته است.
خیرالنسا سرگذشتی است نوستالژیک با بن‌مایه عرفانی، در فراق روزگاران و رسوم منسوخ‌شده، با نثری حساب‌شده که ارائه‌های کهنه‌نما سنگینش نکرده است. داستانی است بر مبنای راز نهان و علم غیب به شکل رئالیسم جادویی.
قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده، روزنامه نگار، مصحح و مترجم ایرانی بود. او در دهه۱۳۴۰ در روزنامه آیندگان نقد ادبی می‌نوشت و سال ۱۳۵۸ یکی از بهترین رمان‌های پلیسی ایران را با نام «فیل در تاریکی» نوشت که مشهورترین اثر وی به شمار می‌رود.
از قاسم هاشمی نژاد، 3مجموعه شعر تا پیش از مرگش منتشر شده بود: «پری‌خوانی» (1358)، «تک‌چهره در دو قاب» (١٣٥٩) و «گواهی عاشق اگر بپذیرند» (1373) که این 3دفتر شعر، چند روز بعد از مرگ هاشمی‌نژاد در کتابی با عنوان «بازخرید دیاران گمشده» در نشر بوتیمار منتشر شد. چندی پیش از مرگ هاشمی‌نژاد، کتابی با عنوان «راه ننوشته» در نشر هرمس منتشر شد که عنوان فرعی‌اش «با قاسم هاشمی‌نژاد درباره کتاب‌هایش» بود. این کتاب، گفت‌وگویی طولانی با هاشمی‌نژاد است که توسط علی اکبر شیروانی انجام شده و به سیاق اغلب کارهای هاشمی‌نژاد، عنوان اصلی کتاب برگرفته از آثار قدماست. این کتاب بخش‌های مختلفی دارد و هر بخش به یکی از آثار هاشمی‌نژاد پرداخته است.
هاشمی‌نژاد همچنین علاقه زیادی به ادبیات پلیسی داشت و آثار زیادی در این ژانر ادبی خوانده بود و خود نیز رمانی از ریموند چندلر را با عنوان «خواب گران» ترجمه کرده بود. او در دوره جوانی‌اش هم رمانی با عنوان «فیل در تاریکی» نوشته بود که بسیاری آن را نخستین رمان پلیسی ایران می‌دانند. خیرالنسا را انتشارات هرمس با شمارگان هزار نسخه به بهای 14هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :