• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99984
+
-

ورزش دست به دامان نهادهای امنیتی

سلطانی‌فر با ارسال نامه‌ای به علوی وزیر اطلاعات، خواستار برخورد جدی این نهاد با واسطه‌ها و دلالان غیررسمی در ورزش شد

روز گذشته یک نامه تاریخی منتشر شد؛ استمداد وزیر ورزش از وزیر اطلاعات برای برخورد با دلال‌های ورزشی. در نامه سلطانی‌فر خطاب به علوی آمده: «از آنجایی که مدتی است عوامل نامشخص و غیررسمی تحت عنوان واسطه در انتقال ورزشکاران خارجی به کشور روابط ناسالمی را ایجاد کرده و موجب بروز مشکلات زیاد و فعالیت غیرقانونی و عوارض حقوقی و مالی برای باشگاه‌های مختلف ورزشی و به‌ویژه فوتبال شده‌اند، از جنابعالی و مجموعه خدوم و پرتلاش وزارت اطلاعات درخواست می‌نمایم مانند همیشه یاور مردم و ورزش کشور بوده و دستورات لازم را به عوامل ذیربط صادر نماید تا سریعا با اقدامات غیرقانونی و بحران‌آفرین دلالان در ورزش (به‌ویژه رشته فوتبال) که موجب خدشه به اعتبار و پیکره ورزش کشور شده است برخورد لازم و قانونی صورت گیرد و ریشه این کار خشکانده شود. بدیهی است تمامی بخش‌ها و مدیریت‌های این وزارتخانه و باشگاه‌های ورزشی موظف به همکاری با مجموعه ذیربط وزارت اطلاعات به‌منظور سالم‌سازی‌ و مقابله مؤثر با پدیده دلال‌ها در ورزش و به‌خصوص فوتبال کشور هستند.»
فساد در ورزش و به‌خصوص فوتبال مسئله تازه‌ای نیست. سال‌های سال است که درباره قراردادهای نجومی بازیکنان و مربیان خارجی و نقش واسطه‌ها اخبار رنگارنگی شنیده می‌شود. مربی‌هایی که ارزش‌شان یک‌دهم رقم قرارداد بسته‌شده در ایران است و بازیکنانی که حقوق‌های ناچیزی در کشورهای خود می‌گرفتند اما با چمدانی پر از اسکناس ایران را ترک می‌کردند. تازه خیلی از این قراردادها منشأ شکایت به مراجع داوری هم می‌شد و بارها مبالغ هنگفت و چندبرابری به‌عنوان جریمه دامن ورزش نحیف ایران و باشگاه‌های ورشکسته فوتبال را می‌گرفت.با این حال آش این ماجرا در سال‌های اخیر به‌شدت شور شده است. قرارداد عجیب ویلموتس سرمربی چندماهه تیم ملی فوتبال و چندین و چند بازیکن بی‌کیفیتی که با ارقام نجومی جذب تیم‌ها شدند اتمسفر ورزش را با انبوهی از سؤال و ابهام مواجه کرده است. اینکه چرا نظارتی بر عملکرد مدیران و هزینه‌شدن بودجه‌های عموما دولتی باشگاه‌ها نیست. اینکه چطور اکثر خبرنگاران، اهالی رسانه و حتی طرفداران عادی ورزش از نام واسطه‌ها و نقش‌شان در جوش خوردن این قراردادهای چرب و نرم باخبر هستند اما مراجع ذیصلاح قدمی برای برخورد یا حداقل بررسی صحت و سقم شنیده‌ها برنمی‌دارند. به‌نظر می‌رسد انباشته‌شدن پرونده‌ها و زیادشدن ارقام تباه‌شده از اقتصاد رنجور کشور پای ترکمانچای‌های ورزشی که نمایندگان مجلس را هم به‌شدت حساس کرده، علت این نامه وزیر ورزش باشد. پیش از این یک‌بار در دولت محمود احمدی‌نژاد شاهد بودیم که با دخالت‌های  مدیر عامل یک باشگاه برخی از دلالان فوتبال و خبرنگاران مرتبط دستگیر شدند و مدتی هم در بازداشت بودند. هرچند که در نهایت از سرنوشت پرونده بازداشت‌شده‌ها و احکام صادرشده درباره آنها و جرم احتمالی که مرتکب شده بودند هیچ‌وقت چیزی مشخص نشد.
شاید سلطانی‌فر در آستانه افتتاح مجلس جدید و باخبربودن از جو منفی غالب بر منتخبین یازدهم علیه او و عملکردش، تلاش کرده خود را در برخورد با فساد و ناکارآمدی‌های ورزش فعال‌تر از گذشته نشان دهد تا هدف طرح نخستین پرونده استیضاح کابینه در مجلس تازه‌نفس نباشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید