• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99970
+
-

آمریکا؛ تنش برای پایان قرنطینه

براساس برآورد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اوضاع در کشور از اواسط خرداد بهتر می‌شود

آمریکا؛ تنش برای پایان قرنطینه

ویروس کرونا در آمریکا موجب پررنگ‌شدن خط‌کشی‌های سیاسی شده است. برخی از طرفداران ترامپ در جانبداری از رئیس‌جمهور محبوبشان در اقدامی خلاف تصور- در برخی از ایالت‌ها- به خیابان‌ها آمده و خواهان پایان قرنطینه شده‌اند؛ اتفاقی که موجب صف‌آرایی کادر درمانی در مقابل مخالفان قرنطینه شد. اما در میان این اختلاف نظرها برای ادامه یا پایان قرنطینه، این آمار‌مبتلایان و قربانیان کروناست که هرروز با روند صعودی‌تر نسبت به روز قبل در حال ادامه مسیر است. 

 خدمات دولت در زمان قرنطینه
آمریکا با توجه به توان اقتصادیش در نخستین روزهای شیوع کرونا، برنامه‌های حمایت مالی را به‌عنوان اولویت‌های مبارزه با کرونا در دستور کار قرار داد و ترامپ هم از همان ابتدا قرنطینه کل آمریکا را دور از ذهن خواند. 
دولت آمریکا برای کاهش زیان‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، کمک‌های اقتصادی به ارزش بیش از 2تریلیون دلار درنظر گرفت و مجلس سنای این کشور نیز با بسته مالی 480میلیارد دلاری به‌منظور اعطای وام به کسب و کارهای کوچک و حفظ فرصت‌های شغلی موافقت کرد تا از این طریق مانع آسیب کرونا به کسب و کار آمریکایی‌ها شوند. در ادامه مسیر، دستور قرنطینه در بسیاری از شهرهای ایالت کالیفرنیا اجرا شد اما در مقابل ایالت‌هایی مانند نیویورک، نیوجرسی و کنتیکت تنها با منع رفت‌وآمد همراه شدند و ترامپ در این رابطه گفت:«قرنطینه ضروری نخواهد بود.»، هر چند رفت‌وآمد در این ایالت‌ها برای همه ممنوع نشد اما فرمانداران این سه ایالت دستور دادند که سینما‌ها، سالن‌های ورزشی، مدارس و دانشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل و همچنین حمل‌ونقل غیرضروری در 3 شهر بزرگ آمریکا - نیویورک و لس‌آنجلس و شیکاگو- متوقف شوند. دولت آمریکا در راستای حمایت‌های مالی برای مقابله با کرونا دست به کاهش بهره بانکی زد و بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با تبعات اقتصادی گسترش ویروس کرونا نرخ پایه بهره بانکی را در این کشور به نزدیک صفر رساند و یک بسته محرک اقتصادی به ارزش ۷۰۰ میلیارد دلار تهیه کرد. تصمیمات دولت آمریکا در دوران قرنطینه محدود به کمک‌های مالی نشد و ترامپ دستور توقف موقت مهاجرت به آمریکا را صادر کرد و گفت که این تصمیم را به‌علت شیوع ویروس کرونا و «حفظ فرصت‌های شغلی برای شهروندان آمریکایی» گرفته است. در کنار خدماتی که دولت آمریکا برای مردم درنظر گرفت، مشکلاتی مانند نبود تجهیزات پزشکی حیاتی مشکلات بیماری کرونا را دوچندان کرد و حتی شهردار نیویورک در گفت‌وگو با سی ان ان گفته بود که «وضعیت پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا و قلب اقتصاد این کشور مثل «زمان جنگ» است.»

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده
کرونا تا به امروز نشان داده است که تمام پیش‌بینی‌ها را نقش برآب می‌کند، اما اگر بخواهیم براساس گفته مسئولان آمریکایی دست به تحلیل بزنیم باید بگوییم که برآورد رئیس‌جمهور آمریکا در مورد کرونا این است که اوضاع از اول‌ماه ژوئن(12خرداد) بهتر و به سوی نرمال حرکت کند، البته ترامپ برای بازگرداندن کشور به وضعیت عادی، زودتر از موعد مشخص به بدرقه کرونا رفت و در 31فروردین مدعی شد که پیک کرونا در آمریکا به پایان رسیده است. امید به خداحافظی هر چه زودتر با کرونا، در میان چهره‌های نظامی آمریکا نیز ریشه دواند و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در جریان کنفرانسی مجازی با نیروهای آمریکایی اعلام کرد که «براساس تجربه کشورهای زیان‌دیده از اپیدمی کرونا مثل چین، کره‌جنوبی و هنگ‌کنگ تصور می‌کنم باید دست‌کم برای دوره‌ «چند ماه» آماده باشیم.» اما در کنار این پیش‌بینی‌ها، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا با صراحت گفت که نباید انتظار داشت طی سال‌جاری میلادی بر ویروس کرونا چیره شویم.

مهم‌ترین رویداد‌هایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار‌گرفتند
امسال برای سیاستمداران آمریکایی، یک سال سرنوشت‌ساز است و قرار بود که نامش با انتخابات ریاست‌جمهوری گره بخورد اما آنطور که معلوم است انتخابات نیز تحت‌الشعاع کرونا قرار گرفته است. نخستین تأثیر کرونا بر انتخابات آمریکا زمانی مشخص شد که در مجموع ۱۵ ایالت روند انتخابات درون حزبی‌شان برای تعیین نامزد ریاست‌جمهوری را به تعویق انداختند و این انتخاب را به تابستان موکول کردند. تأخیر در انتخابات درون حزبی در ایالت‌های مختلف این نگرانی و سؤال را ایجاد کرده است که آیا انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به تأخیر خواهد افتاد یا خیر؟ سؤالی که هنوز امکان پاسخگویی به آن وجود ندارد. در کنار تأخیر در انتخابات درون حزبی اتفاقاتی مانند لغو تمام بازی‌های NBA از سوی اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا به وقوع پیوست و این واقعیت را نشان داد که هم‌اکنون نه سیاست، نه ورزش و نه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از کرونا در امان نیستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید