• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99954
+
-

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با «همشهری»:

دنبال بازگشایی گام به گام مهدها هستیم


ادامه تعطیلی مهد‌های کودک‌ در حالی که تعدادی از اداره‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فعالیت روزانه را از سر گرفته‌اند، پیامدهای اجتماعی زیادی برای خانواده‌ها داشته است. «همشهری» روز گذشته در گزارشی ابعاد گوناگون این موضوع و مشکلات پیش‌روی خانواده‌ها به‌ویژه مادران شاغل را بررسی کرد، آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه‌ای است با «سعید بابایی»، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی که مأمور شده تا به  مهد‌های کودک‌ و مشکلات آنها در دوران کرونا رسیدگی کند. 
 در روزهای اخیر که معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی اعلام کرد مهدها همچنان تعطیل خواهند ماند، آگهی‌های زیادی از سوی والدین شاغل برای پیدا کردن پرستار خانگی در سایت‌ها درج شده، از این موضوع خبر دارید؟ 
بله! خبر داریم و این دغدغه ما هم هست. به همین‌خاطر با ستاد ملی کرونا مکاتبه کردیم و گفتیم که جامعه با بازگشایی مشاغل دولتی و خصوصی و کاهش دورکاری‌ها به‌شدت نیازمند فعالیت قانونی و تحت ضوابط بهداشتی مهدکودک‌ها‌‌ست. به ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کردیم که درصورت بی‌توجهی به نیاز والدین شاغل در این زمینه، آنها ناچار به استفاده از پرستار خانگی یا سپردن فرزندانشان به مراکز غیرمجاز می‌شوند و در بهترین حالت فرزندشان را با خودشان به محل کار می‌برند که در هر صورت آسیب‌های جدی برای کودکان در پی خواهد داشت.
و پاسخ ستاد ملی مبارزه با کرونا چه بود؟
از ما پیشنهاد و راهکار خواستند که ما موضوع بازگشایی گام به گام مهدها را مطرح کردیم که امیدواریم ستاد با آن موافقت کند.
در بازگشایی گام به گام اولویت‌ها چه خواهد بود؟
ما گفتیم که اول شهرستان‌هایی که وضعیت سفید دارند و بعد مراکز استانی که نیاز فوری برای نگهداری کودکان در آن مشهود است، باز شوند. البته با تمهیدات بهداشتی و نظارت کامل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی.
دغدغه بعدی والدین شاغل دقیقا همین نکات بهداشتی است، چطور می‌خواهید در مهدهای کودک که بسیاری از فضاهای آن اشتراکی است، تمهیدات بهداشتی را اعمال کنید؟
در این‌باره مطالعه و نشست‌های مختلفی برگزار کردیم و به یک دستورالعمل رسیدیم. مثل ضدعفونی کامل مهدکودک شامل تجهیزات، اسباب‌بازی‌ها، محیط و همه مکان‌های مشترک مثل دستشویی و سالن‌ها قبل از بازگشایی و در پایان هر روز، تب‌سنجی روزانه از مربیان و کودکان، استفاده نکردن از فضاهای بازی مشترک مانند تاب، سرسره، حوض توپ، انجام فعالیت با نصف ظرفیت مندرج در پروانه فعالیت، تعطیلی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به تحرک بالا دارند، تغییر چیدمان کلاس‌ها و پخش کودکان در فضاهای مختلف مهد با حضور مربی و تأکید بر انجام فعالیت‌های انفرادی یا با حفظ فاصله مطمئن و همچنین در راستای حمایت از والدین شاغل، کودکان آنها در اولویت پذیرش قرار گیرند.
آیا سازمان بهزیستی طرحی مبنی بر دورکاری قطعی مادران دارای فرزند خردسال را به ستاد ملی کرونا پیشنهاد داده؟ 
چون بسیاری از آنها می‌گویند سپردن کودکانشان به مهدها به فرض رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی باز هم برایشان دلهره‌آور است و از طرفی به‌خاطر مشکلات مالی امکان ترک کار را ندارند. حالا هم که مدیران به حضور در محل کار اصرار دارند و تهدید به اخراج و گرفتن پست سازمانی و...می کنند. پیشنهاد اولیه دورکاری در روزهای نخست بحران توسط سازمان به ستاد ارائه شد. آن پیشنهاد همچنان پابرجاست. در بخش‌های دولتی، مادران شاغل مزایای خوبی پیدا کردند، اما آنهایی که در بخش خصوصی شاغلند تابع نگرش و دوراندیشی کارفرما هستند.
آماری از تعداد کودکانی که مادرانشان شاغل هستند، دارید؟
خیر. فقط می‌دانیم 700هزار کودک در مهدهای مجوز دار سازمان بهزیستی حضور دارند که در شهرهای بزرگ مادران اغلب آنها شاغلند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :