• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99948
+
-

فرانسه ؛ قرنطینه‌ تمام‌عیار

جشنواره فیلم کن و ده‌ها رویداد فرهنگی، هنری و ورزشی دیگر در فرانسه لغو شد

فرانسه ؛ قرنطینه‌ تمام‌عیار

شانزه‌لیزه خلوت و خالی است. پاریس دیگر حال و هوای همیشگی‌اش را ندارد و انگار گرد رخوت به همه خیابان‌ها پاشیده‌اند. سوم آوریل یا پانزدهم فروردین یکی از پرتنش‌ترین روزهای فرانسه بود؛ مقامات رسمی اعلام کردند که تست کرونای 17هزار و 353نفر در این روز مثبت شده است. پیش از چنین روزی اگرچه آمار مبتلایان تا حدودی نوسان داشت اما شیب ابتلا آنقدر صعودی نبود. مثلا در یکم فروردین‌ماه تنها هزار و 559نفر در فرانسه به کرونا مبتلا شده بودند اما ماجرا به نوعی پیش رفت که حالا (در لحظه تنظیم این گزارش) 21هزار و 851نفر در فرانسه جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بهبودیافتگان 42هزار و 88نفر اعلام شده است و این در حالی است که 158هزار و 183نفر کرونای مثبت در این کشور به ثبت رسیده است. آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که حال 5هزار نفر در فرانسه مساعد نیست و 89هزار و 186نفر اوضاع بهتری دارند و در بیمارستان‌ها بستری یا در خانه دوره نقاهت‌شان را سپری می‌کنند و با همه اینها رویکرد کنونی فرانسه قابل تقدیر است.

خدمات دولت‌ در زمان قرنطینه
از آغاز قرنطینه، دولت فرانسه در چارچوب تدابیر حمایتی خود تاکنون ۶۵ میلیون یورو به بی‌خانمان‌ها کمک کرده است.فرانسه از آن کشورهایی بود که اگرچه دیر تصمیم گرفت اما در نهایت سفت و سخت پای قرنطینه ایستاد و شاید همین باعث شد که روند ابتلا در این کشور از جایی به بعد کنترل شده‌تر باشد. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که هم‌اکنون بین 40تا 60درصد درآمد کارمندان فرانسوی به حساب‌شان واریز می‌شود تا آنها برای تهیه مایحتاج ضروری خود دغدغه‌ای نداشته باشند و به قرنطینه وفادار بمانند و البته بیکاری نسبی و جزئی هم برای برخی از اقشار جامعه رقم خورده است. با تعطیلی اصناف و مراکز تجاری و کسب‌وکارها امانوئل مکرون اعلام کرد ۳۹ میلیون یوروی دیگر را برای کمک غذایی به بی‌بضاعت‌ترین افراد که از پیامد‌های شیوع کرونا و تدابیر قرنطینه بیشترین آسیب را دیده‌اند اختصاص خواهد داد. در روزهای مبارزه با کرونا، دولت فرانسه با انتشار بیانیه‌ای خبر از خرید 10هزار دستگاه تنفسی داد و حالا اعلام کرده است این کشور تا پایان آوریل، 40میلیون ماسک تولید کرده است. گفتنی است فرانس 24نوشته است کمتر از 2‌ماه قرنطینه در فرانسه برای جلوگیری از کووید- 19، حدود 120میلیارد یورو برای این کشور هزینه داشته است.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده 
قرنطینه فرانسه در پی ویروس عالمگیر کرونا، موجب نجات جان حدود ۶۱ هزار نفر در این کشور شده است. ایندیپندنت نوشته است: متخصصان اپیدمیولوژی تخمین زده‌اند که درصورت عدم‌اعمال تدابیر قرنطینه سراسری از یک‌ماه قبل، تقریبا ۲۳ درصد از کل جمعیت فرانسه یعنی حدود ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا تاریخ ۱۹ آوریل به این ویروس مبتلا می‌شدند که ممکن بود منجر به از دست رفتن جان بیش از 60هزار نفر شود. مسئولان فرانسوی می‌گویند احتمالا بعد از یازدهم می‌(22اردیبهشت)، محدودیت‌ها کمتر می‌شود و کسب‌وکارها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. امانوئل مکرون گفته است که مدارس به‌زودی به شکل اختیاری باز خواهند شد چرا که مشخص نیست کی با این ویروس خداحافظی کنیم.

مهم‌ترین رویدادهایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفتند 
تمام رویدادهای ورزشی، فرهنگی و هنری فرانسه تعطیل شده‌اند. جشنواره فیلم کن احتمالا مشهورترین رویدادی است که امسال در فرانسه برگزار نخواهد شد. جشنواره‌ای که پس از برگزاری نخستین دوره خود در سال ۱۹۴۶ تاکنون، تنها یک‌بار در سال ۱۹۶۸ و در جریان جنبش دانشجویان آن بازه زمانی لغو شده بود. با شیوع کرونا هفتاد و سومین دوره این جشنواره را که قرار بود 12تا 23‌ماه می‌برگزار شود، احتمالا به اواخر ژوئن یا اوایل جولای موکول خواهد شد یا ممکن است که اصلا برگزار نشود. جشنواره اویگنن، هم فستیوال دیگری است که قربانی ویروس کرونا شد. فستیوال سالانه هنری که در فصل تابستان در اویگنن فرانسه برگزار می‌شود و هزاران نفر را به این شهر می‌کشاند. حالا اگر نام این جشنواره را در موتورهای جست‌وجوگر سرچ کنید؛ «لغو شد» نتیجه اصلی حاصل از جست‌وجوی شما در سال2020 خواهد بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید