• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9993
+
-

حال و هوای بازار مرکزی عرضه آبزیان پایتخت در آستانه سال نو تماشایی است

استقبال از نوروزدر شهرماهی‌ها

استقبال از نوروزدر شهرماهی‌ها

عطیه اکبری 

منطقه 15

صبح یکی از آخرین روزهای سال است و در بازار ماهی بعثت و غرفه‌های فروش ماهی جای سوزن انداختن نیست. شهروندان از مناطق مختلف تهران برای خرید ماهی و کامل کردن بزم نوروزی‌شان به بازار مرکزی عرضه ماهی آمده‌اند و حال و هوای این مکان هم مانند حال و هوای شهر ما حسابی نوروزی شده است. همراه با «‌قاسم مهربخش» مدیر بازار ماهی بعثت، به سالن شماره 2 می‌رویم. او می‌گوید: «بازار عرضه عمده آبزیان تهران از سال 1372 در حاشیه بزرگراه بعثت راه‌اندازی شده است.

این مرکز پایانه نهایی تخلیه بار آبزیان از شمال، جنوب و سایر استان‌های کشور و مبدأ توزیع آبزیان در پایتخت به حساب می‌آید. در نیمه دوم سال، تنوع ماهی‌ها به 80 نوع می‌رسد و شما می‌توانید بر اساس ذائقه، سلیقه و پول جیبتان، ماهی‌های دریای جنوب یا دریای شمال را برای سفره نوروزی‌تان انتخاب کنید.» درهای سالن شماره یک و 2 هم از ساعت 8 صبح به روی خریداران ماهی باز است و به گفته مدیر مرکز بازار عرضه ماهی بعثت فعالیت خود را  از 4 صبح فعالیتش را برای توزیع عمده ماهی آغاز می‌کند. 


بفرمایید ماهی لوکس

اگر می‌خواهید شب‌عید امسال خودتان را حسابی تحویل بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم سر کیسه را شل کنید و سراغ «ماهی‌های لوکس» بروید. عبارت ماهی لوکس در بازار ماهی‌فروشان رایج است. ما هم بعد از شنیدن این اصطلاح در سالن عرضه ماهی بازار بعثت قدم می‌زنیم تا از قیمت ماهی‌های لوکس اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. حلوا سفید به قیمت هر کیلو 100 هزار تومان، ماهی راشکو هر کیلو 60 هزار تومان، شوریده هندی‌جان هر کیلو 50 هزار تومان، ماهی سفید هر کیلو 65 هزار تومان، سالمون وارداتی هر کیلو 70 هزار تومان و ماهی ازون‌برون دریایی هر کیلو 120 هزار تومان از ماهی‌های لوکس و گرانقیمتی هستند که در بازار ماهی بعثت فروخته می‌شود.

البته آن‌طور که «حسن احدی» یکی از غرفه‌داران می‌گوید تفاوت قیمت ماهی‌های لوکس در فروشگاه‌های تهران نسبت به بازار بعثت زیاد است. برای مثال یک‌کیلو ماهی راشکو در بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی 110 هزار تومان فروخته می‌شود. از این‌رو به شهروندان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ماهی لوکس تازه، بازار ماهی بعثت را انتخاب کنند. البته اگر بودجه‌تان کفاف خرید ماهی لوکس را نمی‌دهد در بازار ماهی بعثت می‌توانید ماهی آزاد را کیلویی 10 هزار تومان تهیه کنید. 


فروش ماهی با گارانتی تعویض! 

«گارانتی ماهی» تا به حال به گوشتان خورده است؟ در مرکز عرضه آبزیان بعثت، ماهی به شرط تعویض به شما فروخته می‌شود. رئیس بازار بعثت می‌گوید: «اگر مشتری به هر دلیل، زمان خرید ماهی از غرفه‌ها متوجه کیفیت پایین ماهی نشد و بعد از بردن ماهی به خانه و در زمان طبخ آن متوجه بوی بد آن شد، می‌تواند با ارائه فیش خرید ماهی به بازار بعثت و غرفه مورد نظر بیاید و در ازای تحویل ماهی بی‌کیفیت، ماهی تازه بگیرد.» دکتر مهربخش ادامه می‌دهد: «در این مرکز بنا را بر اعتماد می‌گذاریم و آنقدر از کیفیت محصول ارائه شده اطمینان داریم که ماهی‌هایمان را گارانتی هم می‌کنیم.» 


بازار داغ تقلب؛ زیبا را به جای راشکو نخرید 

در آخرین روزهای سال که تب‌وتاب خرید ماهی بالا می‌رود، بعضی از فروشندگان سودجو هم روش‌های جدیدی را برای سود بیشتر طراحی می‌کنند. این سوء‌استفاده‌ها زمانی به اوج می‌رسد که پای خریداران بی‌اطلاع از انواع ماهی به بازار باز می‌شود. رئیس مرکز فروش آبزیان در حالی که همراه با ما در سوله عرضه ماهی قدم می‌زند، یک ماهی راشکو را در دستانش می‌گیرد و می‌گوید: «ظاهر بعضی از ماهی‌ها شبیه به هم است، در حالی که قیمت آنها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. برای مثال ماهی زیبا با ماهی راشکو از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند در حالی که قیمت هر‌ کیلو ماهی زیبا بین 20 تا 30 هزار تومان است، اما یک کیلو ماهی راشکو بین 50 تا 60 هزار تومان فروخته می‌شود.

بعضی از فروشندگان با بی‌انصافی، ماهی زیبا را به جای ماهی راشکو به مشتری می‌فروشند. مثال دیگری می‌زنم. تفاوت ماهی سفید مازندران با ماهی سفید انزلی در هر‌کیلو حداقل 30 هزار تومان است، در حالی که ظاهر این دو ماهی شبیه به هم است. ممکن است برخی فروشندگان، ماهی سفید مازندران را به جای ماهی سفید انزلی به مشتری عرضه کنند. یک شگرد دیگر هم آن است که ماهی منجمد را یخ‌زدایی می‌کنند و به جای ماهی تازه به مشتری می‌فروشند. برای پیشگیری از این سوء‌استفاده‌ها پیشنهاد می‌کنیم مرکز عرضه آبزیان پایتخت را برای خرید ماهی انتخاب کنید. چون در این مرکز با نظارت دامپزشکان از هر نوع تقلب در فروش ماهی پیشگیری می‌شود یا اگر امکان حضور در این مرکز را ندارید ماهی را از فروشگاه‌های معتبر بخرید.» 


مشاوره حضوری برای خرید ماهی

سه دامپزشک در دو سالن عرضه ماهی بعثت مستقر هستند و شهروندان می‌توانند برای خرید ماهی مورد نظر روی مشاوره این دامپزشکان حساب کنند. رئیس بازار بعثت می‌گوید: «دامپزشکان از نخستین ساعت شروع فعالیت در مرکز مستقر هستند. شهروندانی که اطلاعات چندانی در مورد ماهی‌ها ندارند می‌توانند از این افراد مشاوره بگیرند.» مهربخش ادامه می‌دهد: «فعالیت دامپزشکان از ساعت 4 صبح که خودروهای حامل ماهی وارد مرکز می‌شوند آغاز می‌شود. دامپزشکان محموله‌ها را با وسواس و دقت و اندازه‌گیری درجه حرارت یخچال‌ها بررسی می‌کنند. ماهی‌هایی که فاسد شده باشند از همان ابتدا از دور فروش خارج می‌شوند.» 


ماهی‌های فاسد معدوم می‌شوند 

عقربه‌های ساعت که به ظهر نزدیک می‌شود در بازار عرضه ماهی، جای سوزن انداختن نیست. همراه با دامپزشک مرکز، در سالن شماره 2 قدم می‌زنیم تا از دنیای جالب آبزیان خوراکی اطلاعات بیشتری کسب کنیم. شاید برای شما هم جالب باشد اگر بشنوید در این مرکز، ماهی‌های فاسد به‌صورت روزانه معدوم می‌شـــــــوند. «حسن عبادی» می‌گوید: «نظارت ما بر ماهی‌های عرضه شده در بازار بعثت دائمی است. ماهی فاسد به هیچ عنوان در مرکز نگهداری نمی‌شود و بعد از شناسایی به‌صورت روزانه با گازوییل معدوم می‌شوند.» او آمار دقیقی از حجم روزانه ماهی‌های معدوم شده نمی‌دهد و می‌گوید: «این آمار یکسان نیست. در بعضی از روزها صفر است و در بعضی از روزها حجم آنها به چند‌کیلوگرم می‌رسد.»


مسیرهای دسترسی را بشناسید 

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید ماهی خوراکی شب‌عید، شال و کلاه کنید و به مرکز عرضه آبزیان بعثت بیایید. اگر می‌خواهید با خودرو شخصی از مناطق شمالی پایتخت به مرکز عرضه ماهی بروید، بزرگراه امام علی(ع) بهترین گزینه است. در مسیر شمال به جنوب این بزرگراه ادامه مسیر دهید، وارد خروجی بزرگراه بعثت شوید و به طرف غرب، ادامه مسیر دهید. بازار فروش ماهی، درست در ابتدای خیابان 17شهریور جنوبی قرار دارد. اگر هم تصمیم دارید از غرب تهران به مرکز فروش ماهی بیایید، وارد بزرگراه نواب شوید، در بزرگراه آزادگان ادامه مسیر دهید، تابلو بزرگراه بعثت را که مشاهده کردید وارد خروجی شوید.

شهروندانی که از مناطق جنوبی قصد آمدن به مرکز عرضه آبزیان را دارند می‌توانند از خیابان فداییان اسلام وارد بزرگراه بعثت شوند. مسیر دسترسی برای شهروندان ساکن مناطق شرقی تهران هم بزرگراه شهید باقری، بزرگراه بسیج و بزرگراه بعثت است. اگر می‌خواهید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید در ایستگاه مترو ترمینال جنوب پیاده شوید، سوار اتوبوس‌های تندرو خط بعثت‌ـ خاوران شوید و روبه‌روی مرکز عرضه آبزیان بعثت پیاده شوید. البته مدیرمرکز عرضه آبزیان پایتخت خبرهای خوبی هم به شهروندان می‌دهد و می‌گوید: «مراحل ساخت ایستگاه مترو بعثت، ادامه خط 6 مترو تهران مقابل این مرکز در حال انجام است و طبق گفته‌های مسئولان، سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :