• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99928
+
-

3‌ماه ضدعفونی با یک‌بار اسپری ماده غوغایی

دانشمندان در هنگ‌کنگ اسپری ضدعفونی کننده‌ای ساخته‌اند که می‌تواند با یک‌بار اسپری 90روز سطوح را به حالت ضدعفونی شده حفظ کند

3‌ماه ضدعفونی با یک‌بار اسپری ماده غوغایی

زهرا خلجی_خبرنگار

محققان دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ پس از چندسال تلاش به یک پوشش ضد‌ویروسی دست یافته‌اند که می‌تواند با یک‌بار اسپری، سطوح را برای 90روز در برابر انواع باکتری و ویروس ازجمله ویروس کرونا ضدعفونی کند. به گفته محققان فرایند ساخت این اختراع جدید که نام آن را  MAP-1 گذاشته‌اند، 10سال زمان برده است. به گزارش رویترز، این ماده را می‌توان روی سطوحی که به‌صورت عمومی استفاده می‌شود مانند دکمه‌های آسانسور و دستگیره‌ها اسپری کرد و تا مدت‌ها از ضدعفونی بودن آن مطمئن بود. پروفسور ژوزف کوان استادیار دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ که یکی از اعضای تیم تحقیقی و سازنده این ماده ضدعفونی‌کننده است، می‌گوید: در اماکن عمومی دکمه‌ها و دستگیره‌ها مدام از سوی افراد مختلف لمس می‌شود و همین امر می‌تواند موجب انتقال بسیاری از بیماری‌های عفونی باشد. اما این ماده ضدعفونی‌کننده پس از اسپری شدن، میلیون‌ها نانو کپسول حاوی ضدعفونی‌کننده را روی سطوح پخش می‌کند که به گفته کوان حتی پس از خشک شدن نیز در کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر باقی می‌ماند.
این ماده ضدعفونی‌کننده برای سطوحی مانند شیشه، فولاد، پلاستیک، چرم و پارچه نیز قابل کاربرد است و به همان اندازه 90روز می‌تواند این سطوح را عاری از هرگونه باکتری و ویروسی حفظ کند.
برخلاف ضدعفونی‌کننده‌های معمول و سنتی مانند سفیدکننده‌های رقیق و الکل که غالبا عملکردشان پس از خشک شدن از بین می‌رود، MAP-1 توسط پلیمرهای حساس به گرما تقویت شده است که مخترعین آن می‌گویند به آلودگی ناشی از لمس یا قطرات هم پاسخ می‌دهد. محققان می‌گویند که این مواد سمی نبوده و برای استفاده روی پوست دست و محیط‌زیست نیز بی‌خطر هستند.
طبق گزارش رویترز، این ضدعفونی‌کننده جدید و عجیب که در ‌ماه فوریه آزمایش‌های بالینی را پشت‌سر گذاشته است، احتمالا در‌ ماه می ‌فروشگاه‌های هنگ‌کنگ را قبضه می‌کند. تاکنون مراکز خرید، مدارس، کلیساها و باشگاه‌های ورزشی در هنگ کنگ به گفته محققان از این ماده ضدعفونی‌کننده استفاده کرده‌اند. البته  هنوز درباره صادرات این اختراع جدید به سایر کشورها حرفی زده نشده است.
به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا در هنگ کنگ به مرز کنترل  و در چند روز اخیر تعداد موارد ابتلا در این کشور به صفر رسیده است. پیش از این 1038مورد ابتلا و 4مورد مرگ در هنگ کنگ گزارش شده بود.
شاید کرونا تاکنون تنها ویروسی باشد که موجب شد مصرف مواد الکلی و ضدعفونی‌کننده به مرزی برسد که در بسیاری از نقاط جهان کمیاب شود. اما همین ویروس نشان داد که هر نوع الکلی لزوما خاصیت ضدعفونی سریع و قوی به‌ویژه در مقابله با ویروس مرموز کرونا را ندارد. در میانه بحران کرونا بسیاری از افراد به‌دلیل استفاده‌های نابجا و نادرست از الکل‌های صنعتی (متانول) جان و برخی نیز بینایی خود را از دست دادند. برخی نیز الکل‌های طبی یا همان اتانول را در نسبت‌های نادرست استفاده کردند که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالای خود را از دست می‌دهد. در شرایطی که مدام اعلام می‌شد بهترین درصد ضدعفونی‌کنندگی اتانول 70درصد است، کارشناسان هم که به‌دلیل استفاده زیاد ضدعفونی کننده‌ها هم مانند سایر ملزومات ایمنی ازجمله ماسک و دستکش دچار کمبود شدند، اعلام کردند که استفاده از سفید‌کننده ها در دوزی مشخص و غیرآسیب زننده می‌تواند در ضدعفونی کردن سطوح کارا باشد. اما نکته مهم این است که طبق تحقیقات اخیر مشخص شد الکل ایزپروپیل 70درصد در از بین بردن این ویروس تأثیری بیش از سایر ضدعفونی کننده‌های موجود در بازار دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید