• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99921
+
-

افزایش کرایه‌ها، شاید از اول خرداد

گزارش همشهری از جزئیات کرایه‌های جدید حمل‌ونقل عمومی تهران که سرانجام گران می‌شود اما...

حمل‌و‌نقل
افزایش کرایه‌ها، شاید از اول خرداد

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از ابتدای خرداد‌ماه در شهر تهران 25درصد گران می‌شود. این افزایش کرایه‌ها البته منوط به موافقت فرمانداری است.
طبق مصوبه بودجه سال1399شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، شورای اسلامی شهر تهران، اعمال افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت سال‌جاری انجام می‌شد که بنا به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه از ابتدای  خرداد اعمال خواهد شد.

طبق این مصوبه، نرخ بلیت متروی شهر تهران در سال‌جاری، 25درصد افزایش خواهد یافت. همچنین نرخ کرایه خطوط اتوبوس، مینی بوس و تاکسی در سال‌جاری نسبت به سال 1398، 25درصد افزایش خواهد یافت، اما نرخ کرایه خطوط در هر خط متفاوت است. از سویی طبق تبصره یکم در این مصوبه به شهرداری تهران اجازه داده شده است که به‌ منظور تشویق مسافران به استفاده از کارت ‌بلیت‌های مبلغ‌دار، متناسب با مسافت طی شده نسبت به اعمال تخفیف حداکثر تا 50درصد بهای بلیت تک‌سفره اقدام کند. همچنین شهرداری تهران مجاز است که در مناسبت‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران (22بهمن)، رحلت حضرت امام خمینی(ره)، عید سعید فطر، مراسم راهپیمایی روز جهانی  قدس، روز اول مهر برای دانش‌آموزان و دانشجویان، مسیر برگشت مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین در محدوده زمانی انجام مراسم و در ایستگاه‌های مربوطه، مراسم شب‌های قدر (از ساعت 23تا پایان مراسم برای شرکت‌کنندگان در مراسم) و مراسم غبارروبی مزار شهدا در پنجشنبه آخر سال نسبت به ارائه سرویس رایگان به شهروندان اقدام کنند.

شرط فرمانداری
فرمانداری که باید هرگونه افزایش کرایه حمل ونقل در تهران با نظر آن انجام گیرد، اعلام کرده؛ افزایش کرایه عمومی باید درصورت کنترل کرونا انجام شود. غلامحسین آرام، معاون فرمانداری تهران اعلام کرده که مصوبه افزایش بهای خدمات از سوی شورا ارسال شد و در نهایت به تأیید هیأت تطبیق رسید؛ به این ترتیب برای نرخ کرایه تاکسی‌ها به‌صورت میانگین افزایش 23درصدی مصوب شده بود که در هیأت تطبیق هم به تأیید رسید. 
البته این افزایش به‌صورت میانگین است. برای مثال، در برخی خطوط افزایش 18درصدی را خواهیم داشت؛ احتمالا با بهبود اوضاع و کنترل شیوع کرونا ویروس این افزایش نرخ کرایه‌ها از اوایل خردادماه سال‌جاری اعمال خواهد شد. او درباره بررسی بودجه سال 1399شهرداری تهران نیز گفت: «این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و کلیات بودجه سال 1399شهرداری به تأیید رسید. البته از برخی بندها ایراد گرفته شده بود که بعضی از آنها توسط شورای شهر تهران رفع ایراد شد و بر برخی دیگر پافشاری کردند که به هیأت حل اختلاف ارسال شده است. »
با این حال، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره زمان اجرای افزایش نرخ کرایه تاکسی ، بلیت مترو و اتوبوس گفت: «طبق مصوبه بودجه سال 1399شهرداری تهران، اعمال افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران باید از ابتدای اردیبهشت سال‌جاری انجام می‌شد که بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا، این افزایش کرایه از ابتدای خرداد اعمال خواهد شد.»

آن طرف آب چه می‌کنند؟

کرونا این روزها چالشی برای سیستم حمل‌ونقل عمومی در دنیاست. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در واگن‌های مترو کار آسانی نیست؛ به همین دلیل مسئولان حوزه حمل‌ونقل به‌دنبال روش‌هایی هستند تا این وسیله حمل‌ونقل عمومی برای پذیرش تعداد مسافران بیشتر آماده شود. در آمریکا شرایط عجیب است. به گزارش نیویورک تایمز، بحران شیوع کروناویروس چالشی برای آزمودن مسئولان حمل‌ونقل شهری نیویورک است که بزرگ‌ترین سیستم حمل‌ونقل در آمریکا به‌حساب می‌آید. البته نیویورک، تنها شهر جهان نیست که با این چالش مواجه است. شهرهای سراسر جهان در تلاش هستند تا هر چه زودتر فعالیت اقتصادی خود را آغاز کنند و این در حالی است که نحوه حفظ سلامت و امنیت مسافران از موضوعات مورد بحث است. در پاریس بیش از ۵۰ایستگاه مترو به‌عنوان بخشی از قوانین محدود‌کننده تردد بسته شد. همچنین مقامات شهری استفاده از ماسک را برای مسافران اجباری کرده‌اند. در شهر لندن نیز مسئولین با نشانه‌گذاری در قطارها در تلاش برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. در شماری از شهرهای آسیا و اروپا فعالیت‌های اقتصادی تا حدودی آغاز شده و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی اقدامات و تدابیری را تجربه می‌کنند تا با کمک آنها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید