• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99920
+
-

به سؤالات کودکانمان چگونه پاسخ دهیم؟

عاطفه هاشمی‌نژاد_روانشناس

سؤال کردن و کنجکاوی ابزار تفکر و راه رسیدن به موفقیت کودک شماست پس با تربیت نادرست، بی‌حوصلگی و نداشتن حس مسئولیت آن را سرکوب نکنید.کودک شما با پرسش در حال یادگیری و شناخت دنیای اطراف خود است. وقتی فرزندتان سؤال نامتعارفی می‌پرسد وحشت نکنید، عکس العمل تندی نشان ندهید و تلاش نکنید با جملاتی مثل بعداً بهت میگم یا تو هنوز خیلی کوچک هستی پاسخ دادن را به تعویق بیندازید.اگر فرزندتان در موقعیت نامناسبی سؤال را مطرح کرد می‌توانید بگویید به‌زودی در نخستین فرصت در موردش صحبت می‌کنیم و در فرصت مناسب با او صحبت کنید. فکر نکنید او سؤالش را فراموش می‌کند.عدم‌پاسخگویی شما باعث می‌شود او برای یافتن پاسخ به منابع دیگری مراجعه کند و اطلاعات غلط و گمراه کننده‌ای که ممکن است آسیب زا باشند دریافت کند.

چرا کودک زیاد سؤال می‌پرسد یا سؤالی را زیاد تکرار می‌کند؟
هرگاه مفهوم یا موضوعی در ذهن کودک ناقص باشد منجر به سؤالات مکرر او می‌شود. او قبلاً از شما سؤال پرسیده و جوابی که او را قانع کند دریافت نکرده پس اینقدر سؤال را تکرار می‌کند تا جواب قانع کننده‌ای بشنود. گاهی پیش می‌آید که ما پاسخ مناسبی به کودک دادیم اما، بازهم کودک به‌طور مکرر سؤال می‌کند. این رفتار کودک نشان‌دهنده توجه طلبی است که ما باید در هنگام مناسب توجه کافی به کودک داشته باشیم.

از خودش بپرسید
وقتی کودک پرسید من چگونه به‌وجود آمده‌ام؟ از او بپرسید تو چه فکر می‌کنی؟ اگر پاسخ او متناسب با سنش خوب بود بگویید آفرین همین درست است. اگر این روش جواب نداد، بگویید فعلاً جواب را نمی‌دانم ولی جواب را برایت پیدا می‌کنم. اگر امکان داشت این کار را با مشارکت خود کودک انجام دهید یا اگر نه از یک فرد متخصص کمک بگیرید. در بسیاری از موارد این حربه به شما کمک می‌کند تا پاسخ مناسبی به این سؤال کودکتان ارائه کنید.

سؤالات جنسی 
کودکان در سن‌های مختلف مسائل خاصی ذهنشان را درگیر می‌کند که در مورد آن زیاد سؤال می‌پرسند. اگر به‌عنوان پدر و مادر بدانید چه جواب مناسبی به آنها متناسب با سنشان بدهید باعث می‌شود برای یافتن سؤالاتشان به منابع نادرست و آسیب‌زا مراجعه نکنند و به شما اعتماد کنند. برای به‌دست آوردن مهارت در پاسخ دادن به این سوالات از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید