• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9992
+
-

قدم‌زدن در خیابان عتیقه‌ها

تهران قدیم
قدم‌زدن در خیابان عتیقه‌ها

خیابان منوچهری یکی از عتیقه‌های تهران است. پیش از آنکه نام منوچهری را بر این خیابان تهران بگذارند، آن را به نام باغ «ظهیرالدوله» می‌شناختند؛ قاجاری پرنفوذی که مانند دیگر خویشاوندانش که در همه‌جای ایران باغ و کاخ ساخته بودند، در آن نزدیکی هم باغی داشت. علاوه ‌بر این، مغازه‌های بزرگ و قدیمی منوچهری پر از تابلوهای قدیمی، ظروف نقره‌کار و میز و صندلی‌های صدساله است. حتی اگر خریدار عتیقه نباشید، تماشای اشیائی که روی سنگفرش‌ها یا پشت ویترین‌های منوچهری جا خوش کرده‌اند، تفریحی تاریخی در پایتخت ایران به شمار می‌رود.

منوچهری را خیابان «لاله‌زار نو» دو نیم کرده است. این چهارراه، «کنت» نام دارد و سر نبش آن هنوز ساختمان سه‌طبقه بزرگی خودنمایی می‌کند که در گذشته مسافرخانه یا هتلی باشکوه بوده اما امروز با پنجره‌های شکسته و دیوارهای ریخته، تنها بنایی برای نشان‌دادن قدمت این خیابان تاریخی‌است. منوچهری هنوز مردمانی را به‌خود می‌بیند که در حال دادوستد با ترازو هستند؛ داد‌و‌ستد در خیابان منوچهری به شیوه تهران قدیم. خیلی‌ها عقیده دارند که خیابان منوچهری جایی برای ارزان‌خریدن و ارزان‌فروختن تاریخ ایران است؛ جایی که بسیاری از یافته‌های زیرخاکی سر از آن درمی‌آورند و به‌آسانی دست‌به‌دست می‌شوند. این‌روزها از مغازه‌های قدیمی، تعداد زیادی در منوچهری باقی نمانده است و فروشگاه‌های چمدان و کوله‌پشتی، جای آنها را گرفته‌اند. کاشیکاری و آجرنماهای بسیاری بر در و دیوار ساختمان‌ها و مغازه‌ها، هنوز دست‌نخورده بر جای مانده‌اند. در یکی از پاساژها به‌ نام «چهل‌ستون» می‌توان هنر کاشیکاری را به‌روشنی دید. 2راه‌پله، دسترسی به طبقه بالا را شدنی کرده است. در راه‌پله‌ها، کاشیکاری‌هایی با چهره مردان و زنانی دیده می‌شود که نام هرکدام از آنها روی کاشی نوشته شده است.

ویترین یکی از مغازه‌های پاساژ پر از اشیای کمیاب است. مردی کهنسال که هنوز کلاه پهلوی خود را بر سر دارد، با جوانی در مغازه نشسته‌اند. در خیابان منوچهری کوچه‌هایی قدیمی را می‌بینید که نام‌های عجیب و کمترشنیده‌‌شده‌ای دارند؛ مثل کوچه «ارباب‌جمشید»؛ مرد خوشنامی که سال‌ها نماینده‌ مجلس بوده‌‌است. این کوچه نزد سینماگران به «هالیوود» ایران شهرت دارد چون بارها لوکیشن فیلم‌های قدیمی و تاریخی بوده است. در این کوچه هنوز نشانه‌های روزگار قاجار و پهلوی دیده می‌شود. برای ساخت شهرک سینمایی هم از نماها و معماری به‌کاررفته در منوچهری و کوچه‌های آن به‌ویژه ارباب‌جمشید، الگوبرداری شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید