• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 16 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99904
+
-

خداحافظی مرکبات و بالانشینی نوبرانه‌ها

‌ کاهش عرضه انواع مرکبات و حضور کمرنگ برخی نوبرانه‌های سردرختی، موجب شده تا این روزها نوبرانه‌هایی مانند چغاله بادام، گوجه‌سبز، توت‌فرنگی، طالبی و ملون با نرخ‌های بالا به مشتریان عرضه شود

پایان فصل عرضه میوه‌ها و مرکبات زمستانی و فرا نرسیدن فصل عرضه میوه‌های تابستانی موجب یکه‌تازی نرخ برخی اقلام سردرختی‌های نوبرانه در بازار خرده‌فروشی شده است.
 مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های سطح شهر از افزایش سطح عمومی قیمت انواع میوه، سبزی، صیفی و مرکبات تولید داخل و وارداتی حکایت دارد؛ آن هم در روزهایی که بارفروشان از آن به‌عنوان «سیاه بهار» یا «گدابهار» بازارمیوه یاد می‌کنند؛ فصلی که به‌دلیل کاهش عرضه انواع سیب، نارنگی، پرتقال و کیوی قیمت‌ها سیر صعودی گرفته و از سوی دیگر به جز برخی نوبرانه‌های گرانقیمت از عرضه میوه‌های تابستانه خبری نیست.

اثر کرونا بر سیاه بهار بازار
 در سیاه بهار امسال بازار میوه و مرکبات، شیوع ویروس کرونا شرایط را سخت‌تر کرده زیرا برخی اقلام مرکبات و سبزی مانند لیموترش و شیرین و سبزیجاتی مثل سیر و زنجبیل که هر سال در این ایام تقاضای چندانی نداشت، امسال به‌دلیل انتشار شایعات تلگرامی و اینستاگرامی مبنی بر نقش این اقلام در تقویت سیستم دفاعی بدن، با بحران احتکار و گرانفروشی مواجه شده است. برخی دیگر از انواع میوه‌های وارداتی مانند موز و آناناس که رشد مصرف آن بی‌ارتباط با شیوع کرونا نیست نیز این روزها به‌دلیل نوسان نرخ ارز شاهد افزایش قیمت بوده است.
 به گزارش همشهری، فشار مضاعف ناشی از پایان فصل تولید و عرضه مرکبات و رشد تقاضای برخی انواع میوه و سبزیجات مرتبط با بیماری کرونا، زمینه افزایش سطح عمومی قیمت انواع میوه و سبزی در سطح خرده‌فروشی‌ها را فراهم کرده است. علاوه بر این، چسبندگی نرخ انواع لیموترش و شیرین به سطوح بالای 20 تا 35هزار تومان، نوسان نرخ زنجبیل در محدوده 45تا 50هزار تومان و نوسان قیمت سیر خشک در دامنه 30 تا 40هزارتومان، موجب شده سیگنال افزایش قیمت به بازار میوه‌های وارداتی ارسال شود. علاوه بر این، نوسان نرخ ارز هم موجب تشدید روند افزایش قیمت میوه‌های وارداتی شده است به‌نحوی که قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم موز به 15تا 23هزار تومان رسیده و هر عدد آناناس سایز متوسط با قیمت 32تا 50هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

افزایش قیمت عمده‌فروشی مرکبات 
با کاهش عرضه و ضعیف‌ترشدن کیفیت انواع سیب، پرتقال، نارنگی و کیوی این روزها قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی این اقلام افزایش یافته است. در شرایطی که انواع نارنگی در بازار نایاب شده، در میدان مرکزی میوه و تره‌بار نرخ انواع عمده‌فروشی مرکبات درجه‌دو، درجه‌یک و ممتاز افزایش یافته است، به‌نحوی که قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم سیب قرمز ۵ تا ۱۰هزار، سیب زرد 6 تا 12هزار، نارنگی پاکستانی 3تا 11هزار، پرتقال رسمی شمال و جنوب ۵ تا 8 هزار، پرتقال توسرخ ۶ تا ۱۰هزار، گریپ فروت تو سرخ 3 هزار و500 تا 5هزار و  500تومان، کیوی 3 تا 11هزار و 500، لیموترش سنگی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، گوجه‌فرنگی بوته‌ای ۳ تا ۶هزارتومان، فلفل دلمه سبز ۴تا۸ هزار تومان، سیر ۲۵ تا ۳۲، پیاز زرد ۱۵۰۰ تا۴ هزار تومان و خیار رسمی2هزار و 500 تا 5هزار تومان تعیین شده که این اقلام در خرده فروشی‌های سطح شهر با افزودن سود 30 تا 35درصدی به مشتریان عرضه می‌شود. با این روند اکنون قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم پرتقال در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به 12هزار تومان، پرتقال توسرخ 15هزار، سیب زرد 15تا 17هزار، سیب قرمز 12تا 15هزار، کیوی 15هزار، هندوانه 4هزار و ملون و طالبی به 8هزار تومان رسیده است.

 نوبرانه‌های بالانشین 
در غیبت مرکبات زمستانی و میوه‌های تابستانی، این روزها اندک سردرختی‌ها و صیفی‌جات‌ گرانقیمت در بازار یکه‌تازی می‌کنند. نرخ عمده‌فروشی هر کیلوگرم گوجه‌سبز برغان در هفته گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 20 تا 45هزار تومان و گوجه سبز شمال 10 تا 25هزارتومان تعیین شد اما حداکثر قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم از این اقلام در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به‌ترتیب به 65 و 40هزار تومان رسید. همچنین نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم چغاله‌بادام ممتاز به 60 تا 70هزار، توت‌فرنگی جیرفت 20تا 40و توت‌فرنگی کرج بین 35تا 60هزار تومان در نوسان است. در بازار صیفی‌جات نوبرانه نیز گرچه رشد عرضه موجب کاهش نسبی قیمت‌ها شده اما قیمت اقلام نوبرانه طالبی و ملون و هندوانه همچنان بالاست، به‌نحوی که اکنون هر کیلوگرم طالبی بنابر نوع و کیفیت به نرخ 4 تا 12هزار تومان، ملون 3 تا 10هزار تومان و هندوانه 3تا 4هزار و500تومان فروخته می‌شود.

سنگینی کرونا بر نرخ اقلام خاص میوه 
نرخ خرده‌فروشی برخی انواع مرکبات و سبزی و صیفی که بنابر توصیه برخی کانال‌های نامعتبر تلگرامی و صفحات اینستاگرامی استفاده از آنها در افزایش سیستم دفاعی بدن مؤثر اعلام شده نیز همچنان، متاثر از شیوع کرونا بالا مانده است، به‌نحوی که قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم لیموشیرین در میدان مرکزی میوه و تره بار از 10تا 15هزار و لیمو ترش سنگی 10تا 25هزار تومان معامله می‌شود اما نرخ خرده‌فروشی هر کیلوگرم لیموترش سنگی در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تهران از 20تا 35هزار و لیمو شیرین از 18تا 25هزار تومان در نوسان است. سیر و زنجبیل، نارگیل و موز و آناناس از دیگر اقلامی است که نرخ خرده‌فروشی آنها به بحران کرونا گره خورده است. نرخ عمده‌فروشی هر کیلو سیر خشک بین ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان و زنجبیل 22تا 30هزار تومان است اما قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم سیر خشک تا 40و زنجبیل تا 50هزار تومان هم می‌رسد. بازار برخی دیگر از انواع میوه دارای طبع گرم مانند موز، آناناس و نارگیل نیز تحت‌تأثیر دو عامل رشد تقاضای ناشی از شیوع کرونا و ونوسان نرخ ارز است، به‌نحوی که قیمت عمده-فروشی هر کیلوگرم موز هم 13تا 17هزار و 500 تومان تعیین شده اما نرخ خرده‌فروشی آن در بازار به 16تا 21هزار تومان افزایش یافته است. نرخ خرده‌فروشی هر عدد آناناس و نارگیل نیز به‌ترتیب به
30تا 50 هزار و 20تا 30هزار تومان افزایش یافته است.

کاهش عرضه؛ متهم تازه گرانی 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌وگو با همشهری، بالاماندن نرخ عمــــــده‌فروشی این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را به‌دلیل کاهش عرضه یا مشکلات تامین ارز واردات برخی اقلام اعلام کرد و گفت: بر مبنای آخرین نرخ کشف شده انواع میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، نرخ هر کارتن آناناس از ۳۰۰ تا ۳۹۰ هزار تومان ، هر کیلوگرم موز ۱۳ تا 17هزار، لیموترش سنگی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان ، لیمو شیرین ۹ تا ۱۵ هزار و سیر خشک بین ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان است. اسدالله کارگر با بیان اینکه قیمت انواع میوه نسبت به یک‌ماه گذشته سیر صعودی داشته، افزود: نرخ انواع مرکبات در چند روز اخیر به‌دلیل کاهش عرضه افزایش 15تا 30درصدی را تجربه کرده است.

ابهام‌های نرخ تلخ و ترش لیمو 
لیموشیرین و لیموترش ازجمله اقلام مرکبات است که با شیوع کرونا با کاهش شدید عرضه و افزایش قیمت مواجه شد و کار به جایی رسیـــد که مصــطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار از انحصار 4تا 5نفر در بازار خرید، ذخیره‌سازی‌ و عرضه این اقلام خبر داده و تأکید کرد این افراد حتی در زیرزمین منازل نیز اقلام مذکور را ذخیره کرده و با عرضه قطره‌چکانی، قیمت‌ها را بالا نگه داشته‌اند. متعاقب آن با ورود ستاد تنظیم بازار، قرارگرفتن لیموترش و لیموشیرین در فهرست کالاهای مشمول مجازات احتکار و تعیین نرخ مصوب، انتظار می‌رفت با رشد عرضه، نرخ این اقلام در بازار کاهش یابد اما بالاماندن قیمت‌ها موجب انتشار برخی اخبار مبنی بر صدور مجوز واردات 5هزار تن لیموترش در ستاد تنظیم بازار شد؛ اگرچه با واکنش وزارت جهادکشاورزی مبنی بر تولید ۶۲۰هزار تن لیموترش در کشور و اخطار درباره پیشگیری از ورود آفات و بیماری‌‌های نوظهور ناشی از واردات این محصول، خبر صدور مجوز واردات لیمو تکذیب شد. در ادامه، هفته گذشته ستاد تنظیم بازار در نشستی فوق‌العاده قیمت مصوب لیموترش را اعلام و تأکید کرد که فروش لیموترش به بیش از قیمت مصوب ۱۸ هزار تومان در تمام شبکه‌های توزیع صنفی، زنجیره‌ای، تعاونی و اطلاع‌رسانی به صنوف و مصرف‌کنندگان تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با ارسال نامه‌ای به دستگاه‌های نظارتی و تشکل‌های صنفی از تشدید برخورد با احتکار، امتناع از عرضه، گرانفروشی و اختفای این محصول خبر داد. در این نامه بر برقراری ممنوعیت صادرات و برخورد با قاچاق لیموترش و شیرین، قرارگرفتن این محصولات در فهرست کالاهای مشمول مبارزه با احتکار، تعیین سقف قیمت تعزیراتی برای عرضه لیموترش در تمام سطوح زنجیره توزیع عمده 15هزار تومان و در سطح واحدهای صنفی خرده‌فروشی و زنجیره‌ای 18هزار تومان تأکید و اعلام شده بود که بخشی از کشفیات لیمو به شبکه توزیع سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری هدایت و با نرخ تحویل در سردخانه 12هزار و خرده‌‌فروشی 13هزار و 900و 14هزارو500تومان عرضه شود.

قیمت نوبرانه‌ها
  نرخ عمده فروشی هر کیلوگرم گوجه‌سبز برغان در هفته گذشته در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 20 تا 45هزار تومان و گوجه سبز شمال 10 تا 25هزار تومان بود. قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم از این اقلام در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به‌ترتیب به 65 و 40هزار تومان رسید
 

این خبر را به اشتراک بگذارید