• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9986
+
-

از ریخت افتاده!

نزدیک شدن به ایام نوروز هم نتوانسته است رونق را به بازار پوشاک بازگرداند

بازار
از ریخت افتاده!




سارا سمیاری| قزوین- خبرنگار:

مدتی است که در تمام بازار صحبت از گرانی و افزایش قیمت‌ها می‌شنویم. این گرانی‌ها از گوشت و برنج و حبوبات گرفته تا بازار میوه‌ را هم در بر گرفته است. ‌ جالب است بدانیم ‌ در این روزها که بازار خوراک و نیاز‌های اصلی مردم شهر کم‌رونق است، در بازار پوشاک چه می‌گذرد. 

با ‌‌سرمای ناگهانی هوا در روزهای اول زمستان و باران‌های ‌گاه و بیگاهی که شهر را نمناک می‌کند انتظار می‌رفت ‌ مردم به سمت بازار پوشاک بروند و برای گرم نگه داشتن خود در روزهای سرد جیب‌های خالی خود را خالی‌تر کنند تا کمی پول وارد بازار پوشاک شود، اما چیزی که دیده می‌شود دور از انتظار نیست. سطح درآمدها کاهش پیدا کرده است و قیمت‌ها در بازار روند صعودی دارد. دیگر دخل و خرج با هم جور در نمی‌آید و کسبه از نبود مشتری می‌نالند و اجاره عقب‌افتاده مغازه‌شان، و مشتری از جیبی حرف می‌زند که مدت‌هاست پر از خالی شده است. 


لباس‌های کنج ویترین 

روزهای ابری و نیمه‌ابری از بارش ناگهانی خبر می‌دهد اما بی‌رونقی در بازار پوشاک از دور هم قابل لمس است. یکی از فروشندگان بازار کفش به همشهری گفت: دیگر سرما هم کمکی به فروش ما نمی‌کند و کسی به سمت بازار نمی‌آید. 
«عباس سلیمانی» ادامه داد: قیمت پالتو‌ها از سال گذشته تا به حال هیچ تغییری نکرده و حتی کاهش هم داشته اما با این حال مردم رقبتی به خرید نشان نمی‌دهند. در حال حاضر معقول‌ترین قیمت پالتو در بازار که جنس خوبی هم داشته باشد 100 تا 250 هزار تومان است اما مردم همین مقدار هم پول نمی‌دهند. 

این مغازه‌دار با اشاره به گرانی‌ها و ناتوانی مردم در خرید افزود: برای اینکه بتوانم اجناس خود را به فروش برسانم گاهی مجبور به فروش زیر قیمت می‌شوم. در حال حاضر پالتوهایی با قیمت 100 هزار تومان بیشترین فروش را دارد و استقبال خوبی از این قیمت می‌شود. 


صدمه زدن قاچاق به بازار پوشاک 

یکی دیگر از مغازه‌داران قزوینی می‌گوید: روزی 200 تا 300 هزار تومان فروش داریم که این مبلغ در قبال اجاره 7 میلیون تومانی مغازه به چشم نمی‌آید، حتی اگر خرج‌های روزمره برای زندگی را در نظر نگیریم. 
«محمد زرکشان» می‌گوید: حتی جوانان هم روی خوش به بازار پوشاک نشان نمی‌دهند. در حال حاضر بیشترین فروش در بازار پوشاک به محصولات 58 هزار تومانی بر می‌گردد که آن هم در حراجی‌های «آتش زدن به مال خود» فروخته می‌شود و تمام کت‌های چرم و کاپشن‌های مارک‌دار روی دست مغازه‌داران مانده است. 

وی به وجود کالاهای قاچاق در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: قبلا در صنف پوشاک قاچاق بسیار دیده می‌شد اما خوشبختانه فعلاً با آن مقابله شده است. فروش جنس‌های ایرانی به خودی خود دشوار است و این قاچاق‌ها به بازار پوشاک صدمه می‌زند. به گفته این فروشنده پرفروش‌ترین شلوار‌ها قیمتی بین 40 تا 69 هزار تومان دارند. زرکشان تاکید می‌کند: فروش از سال گذشته تا به حال به یک‌سوم رسیده است.


جلوگیری از ورود کالاهای خارجی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پوشاک استان گفت: برای بازگرداندن رونق به بازار پوشاک باید از ورود کالاهای خارجی و متعاقب آن فرهنگ بیگانه به استان جلوگیری شود. 
«محمدباقر گرامی‌پور» افزود: در استان تنها چند نماینده رسمی برندهای خارجی هستند و اگر تبلیغات تولیدات ملی بیشتر شود و برای خرید کالاهای ایرانی باید فرهنگسازی شود. در آینده هم تولید داخلی بیشتر خواهد شد و هم استفاده از تولید ملی بهینه می‌شود و در نتیجه وضعیت برای تولید کننده و فروشنده نیز مناسب خواهد شد. وی با اشاره به تولید کت و شلوار و مانتو در قزوین، گفت: همین تولیدات نیز با نمونه‌های خارجی قابل رقابت و برتری است اما استقبال کمتر از تولید ملی به علت قیمت است و نه کیفیت آن. 

گرامی‌پور با بیان اینکه وضعیت بازار پوشاک در سال 96 نسبت به سال‌های قبل بدتر شده‌، افزود: بازار فروش زمستانه سال 96 بسیار نامساعد بود و شاید بتوان گفت که از 100‌ درصد فروش مورد انتظار 10‌درصد آن اتفاق افتاد و این دلیلی جز رکود حاکم بر بازار و قیمت بالای اجناس ندارد. شرایط آب و هوایی نیز بی‌تأثیر نبود و زمستان امسال که زمستان سردی هم نبود باعث شد ‌ مردم ‌ به خرید پوشاک زمستانه رغبت نداشته باشند. وی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار شب‌عید پوشاک، یادآوری کرد: سال‌های گذشته از نیمه دوم بهمن تا روزهای پایانی سال شب‌عید پوشاک محسوب می‌شد اما امسال از اوایل اسفند شروع شد و حداکثر حدود 15 روز برای بازار شب‌عید فرصت هست و کسبه نیز به همین چند روز دلخوش کرده‌اند تا شاید اتفاقی بیفتد. 
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته با بیان اینکه بازرسی‌های شب‌عید از کسبه و اصناف آغاز شده است، گفت: نظارت‌ها از قبل وجود داشت و همچنان ادامه‌دارد و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند. 
وی با اشاره به تعطیلی واحدهای صنفی و تولیدکننده پوشاک در سال 96 در پایان عنوان کرد: عملکرد سال 96 کسبه در فروردین سال آینده مشخص میشود چرا که بسیاری از کسبه به امید فروش بازار شب‌عید، منتظر تسویه بدهی‌ها و چک‌های خود هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید