• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99812
+
-

تمرینات آ‌نلاین بازیکنان فوتبال این روزها چه کیفیتی دارد؟

دریبل زدن کرونا در خانه

مصطفوی، کمک مربی استقلال: بعضی از بازیکنان حرفه‌ای در انجام تمرینات آنلاین تنبلی می‌کنند

دریبل زدن کرونا در خانه

شیوا نوروزی_روزنامه نگار

اگرچه در فوتبال حرفه‌ای و در فاصله بین پایان بازی‌های فصل جاری و شروع فصل آتی، معمولا بازیکنان با چند روز استراحت و تا شروع تمرینات گروهی باید یک‌سری تمرینات انفرادی به‌صورت ویدئویی ضبط کنند و گاهی هم آنلاین زیرنظر مربیان انجام دهند اما هیچ‌گاه در ایران چنین تمریناتی تا این حد جدی برگزار نشده بود. با شیوع کرونا تمرینات انفرادی در منزل در فاصله‌ای که مسابقاتی برگزار نمی‌شود از سوی بازیکنان فوتبال به‌صورت مداوم و منظم در حال انجام است. هدف این است که بازیکنان بعد از حضور دوباره در تمرینات گروهی شرایط بدنی نرمالی داشته باشند و باشگاه مجبور نباشد برای بازگرداندن بدن بازیکن به روزهای عادی، مدت زمان زیادی صرف کند. قطعا شرایط و امکانات بازیکنان تیم‌های ایرانی مانند تیم‌های اروپایی نیست و اگر سری به پیج‌های این افراد در شبکه‌های مجازی بزنید حجم انتقاداتی که به تمرینات آنلاین در منزل وجود دارد را خواهید دید. بازیکنانی که خود را با بازیکنان تاتنهام یکی می‌دانند و انتظار دارند تا امکاناتی مشابه آنها را برای تمرینات انفرادی در اختیار داشته باشند وگرنه با امکانات موجود می‌توانند تا 50درصد آمادگی خود را حفظ کنند و ادامه چنین وضعی را به ضرر تمرینات گروهی و شرایط بدنی و فنی خود می‌دانند. در ادامه برای آگاهی از مزایا و معایب تمرینات آنلاین بازیکنان فوتبال در بحران شیوع کرونا با صالح مصطفوی، کمک مربی استقلال-دستیار فرهاد مجیدی- به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که ماحصل آن را می‌خوانید:

با توجه به اینکه بازیکنان فوتبال با چنین تجربه طولانی مدتی به‌خاطر شیوع کرونا حتی در فاصله 75روزه بین فصل‌ها مواجه نبودند، تمرینات آنلاین تا چه اندازه می‌تواند شرایط فنی و تکنیکی آنها را حفظ کند؟
شیوه تمرین در منزل شیوه متداول در فاصله زمانی بین پایان فصل تا شروع فصل آتی است. برای اینکه افت آمادگی ایجاد نشود معمولا 72ساعت بعد از پایان بازی‌ها بازیکنان شروع به انجام تمرینات انفرادی می‌کنند. یا حتی در تعطیلات نیم فصل این اتفاق می‌افتد. ولی این موضوع کمی در حال طولانی شدن است و از حالت فاصله بین دو فصل خارج شده که برای بازیکنان تجربه جدیدی است. تنها راه چاره هم در این ایام انجام تمرینات انفرادی است تا بتوان تا حدودی آمادگی جسمانی خود را بالا نگه‌دارند. اگر بازیکنان بتوانند حیاط یا محوطه بزرگ امن و تردمیل و دوچرخه ثابت در اختیار داشته باشند خواهند توانست در کنار تمرینات قدرتی به انجام تمرینات هوازی نیز بپردازند. با برنامه‌ریزی درست از سوی مربیان علاوه بر اینکه این کار به حفظ آمادگی جسمانی بازیکنان کمک خواهد کرد حتی می‌تواند آمادگی جسمانی آنها را نیز بهتر کند. بنابراین توجه به برنامه درست و استراحت به‌موقع در تمرینات آنلاین و خانگی بسیار اهمیت دارد. چرا که قطعا انجام برنامه‌های سنگین، امکان آسیب‌دیدگی را افزایش می‌دهد و نتیجه عکس دارد، اما به‌طور کلی آمادگی برای شرکت در مسابقه فوتبال را نمی‌توان به‌صورت انفرادی در یک فرد ایجاد کرد و حتما باید تمرینات گروهی و تیمی وجود داشته باشد تا آمادگی حداکثری به‌وجود ‌آید. اما به‌دلیل اینکه این تمرینات طولانی شده می‌توان با داشتن کمی امکانات به‌صورت انفرادی کاری کرد که سطح آمادگی جسمانی در حدی باشد که برای شروع مجدد تمرینات گروهی مناسب باشد.

بازیکنان از نظر تکنیکی و تاکتیکی چند درصد افت پیدا می‌کنند؟
از نظر تاکتیکی و هماهنگی تیمی تقریبا باید گفت که بازیکن به نقطه قبل از شروع فصل و حتی پایین‌تر از آن باز‌می‌گردند و زمان می‌برد تا دوباره هماهنگی قبل ایجاد شود. اما از نظر تکنیکی بازیکنان خیلی افت نمی‌کنند. ولی شاید زمان ببرد که مهارت اجرای آن تکنیک در شرایط مسابقه دوباره برایشان یادآوری شود.

بازیکنان ایرانی چقدر تلاش می‌کنند تا به انجام تمرینات اصولی آنلاین پایبند باشند؟
بازیکنان ایرانی جزو سختکوش‌ترین بازیکنان دنیا هستند و تمرین کردن را واقعا دوست دارند. شاید یک سری از بازیکنان خیلی حرفه‌ای و بااستعداد در این زمینه کمی تنبلی کنند ولی اکثر بازیکنان به‌طور منظم تمرین می‌کنند. بازیکنان حرفه‌ای‌تر معمولا مربیان اختصاصی دارند و با دکتر تغذیه در ارتباط هستند. البته اینکه چقدر مربیان بتوانند برای این بازیکنان تمرینات اصولی طراحی کنند مهم است که ما در این زمینه نقصان داریم. ناگفته نماند که مربیان جوان ما نیز مطالعه می‌کنند و سعی دارند که علم‌شان را به روز کنند تا بتوانند خوراک لازم را برای این همه بازیکن مشتاق و باکیفیت فراهم کنند.

چه تفاوتی بین تمرینات آنلاین بازیکنان ایرانی و اروپایی در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا وجود دارد که این چنین انتظار بازیکنان ما را در دریافت امکانات بالا برده؟
تیم‌های اروپایی برای بازیکنان حرفه‌ای خود به یک میزان امکانات در محل تمرینات انفرادی‌شان فراهم می‌کنند. به‌عنوان مثال باشگاه تاتنهام انگلستان در تمرینات آنلاین که بسیار هم در فضای مجازی دیده شده و مورد توجه قرار گرفته برای تمام بازیکنان امکاناتی مانند دوچرخه ثابت و تردمیل را فراهم کرده. قطعا چنین هزینه کردهایی برای باشگاه‌های ایرانی سنگین است و از عهده آنها خارج. بازیکنان به‌صورت خودجوش باید درصدد تهیه امکانات برای تمرینات انفرادی خود باشند و مربیان سعی می‌کنند با طراحی و دادن برنامه‌های تمرینی درست سطح آمادگی ورزشکاران را حفظ کنند. اگر بازیکنی دسترسی به دوچرخه ثابت و تردمیل ندارد از او خواسته‌ایم در حیاط خانه یا پشت‌بام در مساحتی که برخی از تمرینات سرعتی قابل اجرا باشد تمرین کند. بازیکنانی هم که شرایط انجام تمرینات هوازی را ندارند ناچارند به انجام تمرینات قدرتی اکتفا کنند.

سختکوش‌ترین بازیکنان دنیا
بازیکنان ایرانی جزو سختکوش‌ترین بازیکنان دنیا هستند و تمرین کردن را واقعا دوست دارند. اگر بازیکنان بتوانند حیاط یا محوطه بزرگ امن و تردمیل و دوچرخه ثابت در اختیار داشته باشند خواهند توانست در کنار تمرینات قدرتی به انجام تمرینات هوازی نیز بپردازند

این خبر را به اشتراک بگذارید