• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 اسفند 1396
کد مطلب : 9977
+
-

جشنواره «کباب بناب» در راه بین‌المللی شدن

قرار است سال آینده این جشنواره به صورت جهانی برگزار شود اما مشکلات زیادی برای هماهنگی و دعوت از مهمانان خارجی وجود دارد

گزارش
جشنواره «کباب بناب» در راه بین‌المللی شدن



سارا رضایی| تبریز – خبرنگار:

کباب بناب آن‌قدر برای خودش اسم و رسم دارد که سه سال متوالی از سال 94 تا 96 جشنواره ملی کباب بناب در این شهرستان برگزار شده است. بر این اساس در 18 شهریور سال جاری «مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در حاشیه افتتاح نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات روستایی و نمایشگاه بناب قدیم از برگزاری جشنواره کباب به صورت بین‌المللی در سال 97 خبر داد. اینکه برگزاری این جشنواره به صورت بین‌المللی چه زیرساخت‌هایی نیاز دارد و کدام کشورها در این فستیوال غذایی حضور خواهند داشت، همچنین آمادگی شهر بناب برای برگزاری این جشنواره به چه میزان است، موضوعاتی است که فرماندار بناب و مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی به تشریح آنها پرداختند. 


شیوه منحصر به فرد پخت کباب در بناب 

فرماندار بناب گفت: با توجه به اینکه این شهرستان در مسیر گردشگری تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفته است و با تعریف پنج مسیر گردشگری برای این رویداد درصدد هستیم همزمان با برگزاری رویداد فرهنگی و گردشگری تبریز ۲۰۱۸ از این ظرفیت نیز استفاده کرده و برگزاری این جشنواره در تقویم این رویداد گنجانده شود.  «امین رفیعی» با اشاره به برگزاری جشنواره کباب بناب در سال‌های قبل اظهار کرد: بعد از اینکه شیوه پخت کباب بناب در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید، این جشنواره به طور پیاپی در سه دوره برگزار شده است و چهارمین دوره برگزاری آن به صورت بین المللی خواهد بود.  رفیعی تجربه کبا‌ب‌پزان بنابی را در شیوه پخت کباب منحصر به فرد اعلام کرد و افزود: برگزاری این جشنواره باعث تعامل و آشنایی آشپزها و کباب پزان بنابی با سایر افراد و کباب پزها مخصوصا افرادی که از سایر کشورها ممکن است در این جشنواره حضور پیدا کنند، می‌شود.  این مسئول با اشاره به انجام مکاتبات و مراوداتی با شهرهای ترکیه‌ای برای حضور سرآشپزهای آن‌ها تصریح کرد: شهرداری بناب در حال انجام مکاتبه و مراوده با مدیریت شهری شهرهای آدانا و ارزروم برای حضور در جشنواره بین‌المللی کباب بناب است تا آن‌ها نیز بتوانند با تعاملات ایجاد شده با کباب‌پزان بنابی آشنا شده و از این ظرفیت استفاده کنند. 


طراحی سایت جشنواره 

رفیعی زمان برگزاری جشنواره بین المللی کباب بناب را هفته اول شهریور۹۷ اعلام کرد و گفت: کمیته برگزاری این جشنواره تشکیل و تقسیم کار شده است. قرار است بعد از تعطیلات نوروز نیز بحث‌های عملیاتی آن شروع شود. این جشنواره با همکاری مشترک سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، شهرداری، فرمانداری و اتحادیه کباب پزان بناب برگزار می‌شود. 
وی با اشاره به طراحی سایت اطلاع‌رسانی برای این جشنواره افزود: این سایت اطلاع‌رسانی با هدف معرفی کباب بناب، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این شهرستان و همچنین گسترش ارتباطات و اطلاع‌رسانی در مورد این جشنواره در دست طراحی است. 


جشنواره کباب بناب با حضور گردشگران خارجی 

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بناب هم با بیان اینکه این جشنواره به صورت بین‌المللی تاثیر زیادی در جذب گردشگر دارد، اظهار کرد: برگزاری بین المللی جشنواره کباب بناب در سفر جانشین مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان به شهرستان بناب مطرح شد و به همین منظور شهرداری بناب به عنوان دبیرخانه این جشنواره در سال ۹۷ انتخاب شده است و این جشنواره برای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ برگزار می‌شود. 
«بهنام رحیم‌زاده» افزود: با توجه به دور دوم سفرها به استان در تابستان، شهریور زمان مناسبی برای برگزاری جشنواره است، چون گردشگران و مهمانان زیادی از این مسیر عبور می‌کنند و محوریت سازمان میراث فرهنگی ‌روی گردشگران خارجی است. 

رحیم‌زاده با اشاره به اینکه هنوز در مورد دعوت از مهمانان خارجی تصمیم و توافق نهایی انجام نشده است تصریح کرد: در این جشنواره تمرکز روی گردشگران خارجی است و سعی می‌کنیم درصورت امکان و همکاری سایر نهادها بتوانیم افرادی که در حوزه غذا همکاری دارند و سرآشپزان ماهری در دنیا هستند به این جشنواره دعوت شوند.  وی عنوان کرد: مشکلات زیادی برای هماهنگی و دعوت از مهمانان خارجی وجود دارد. دعوت از مهمانان خارجی تابع یکسری مقررات و شرایط خاصی است که باید رعایت شود و با وجودی که هنوز تصمیم نهایی برای مهمانان خارجی گرفته نشده است ولی در صورت توافق نهایی مهمانانی از کشورهای ترکیه، آذربایجان و عراق در این جشنواره حضور خواهند داشت. 


باز‌معرفی هویت فرهنگی منطقه بناب

رحیم‌زاده مهم‌ترین هدف از برگزاری جشنواره بین المللی کباب بناب را بازمعرفی هویت فرهنگی منطقه بناب و معرفی ادبیات فولکلور در کنار برگزاری جشنواره غذا و کباب اعلام کرد. 
وی با بیان اینکه 30 درصد هزینه گردشگران را غذا تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: اگر بتوانیم این جشنواره را به عنوان یک جاذبه گردشگری معرفی کنیم باعث خیر و برکت خواهد بود. فاکتور‌های خاصی برای بین‌المللی شدن این جشنواره وجود دارد و اگر زیرساخت‌های این کار فراهم شود برای سال‌های بعد نیز کار خیلی راحت‌تر خواهد شد و فرصتی مناسب برای تداوم جذب گردشگر و ارز‌آوری برای کشورمان است. 


ظرفیت‌های شهرستان‌ها برای برگزاری جشنوارهای بین‌المللی 

برگزاری جشنواره‌های محلی با دستمایه قرار دادن ظرفیت‌های گردشگری و غذایی در آذربایجان شرقی در دو سال اخیر با تفاوت‌های متعددی در نحوه برگزاری و محل برگزاری همراه بوده است. البته در این میان تمرکززدایی از تبریز و برپایی جشنواره‌ها در مراکز شهرستان‌ها نیز مورد توجه مسئولان اجرایی استان قرار داشته است. برگزاری جشنواره فطیر بستان‌آباد، سماق هوراند و جشنواره کباب در بناب در سال جاری و بازتاب مطلوب برگزاری این جشنواره‌ها در این شهرها موجب شده تا مسئولان استانی به فکر افزایش این جشنواره‌ها باشند. با توجه به گستردگی جغرافیایی استان و وجود بیش از 60 شهر در استان، برگزاری جشنواره‌ها به صورت بین المللی نیز دارای اهمیت است؛ جشنواره‌هایی که با حضور چند شهر استان در یک منطقه برگزار می‌شود و هنرمندان شرق، غرب، جنوب یا شمال استان گردهم آمده و با همدیگر به رقابت می‌پردازند. این جشنوارها تاثیر مثبتی در آشنایی بیشتر شهروندان به صورت منطقه‌ای در استان دارد؛ برای نمونه باتوجه به تنوع غذاهای سنتی در استان می‌توان از این جاذبه در برگزاری بهتر رویداد تبریز 2018 نیز بهره برد. به دنبال برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای و استانی در مراکز شهرستان‌ها، مراغه، عجب‌شیر‌، ملکان و آذرشهر نیز در نوبت برگزاری برنامه‌های محلی قرار گرفته‌اند و انتظار می‌رود سال 97 شروع خوبی برای جشنواره‌های محلی با حضور مهمانان داخلی و خارجی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید