• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99765
+
-

آغاز پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی از امروز

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی از امروز در شعب 9بانک آغاز می‌شود

پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی با عنوان صندوق واسطه‌گری مالی به ارزش 16هزار و 500 میلیارد تومان از امروز در شعب 9بانک آغاز می‌شود. این نخستین صندوق از صندوق‌های سه‌گانه دولتی است که قرار است واحد‌های آن به عموم فروخته شود.
به گزارش همشهری، به‌دنبال اعلام دولت برای فروش باقیمانده سهامش در شرکت‌هایی که سهامشان در بورس مبادله می‌شود، از امروز مرحله نخست فروش یونیت‌های (واحدهای سرمایه‌گذاری) این صندوق‌ها آغاز می‌شود. قرار است براساس این طرح، باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، خودروسازی‌ها و شرکت‌های فلزی در قالب 3صندوق به ارزش 55هزار میلیارد تومان فروخته شود. نخستین صندوقی که به سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها تعلق دارد، با نام صندوق واسطه‌گری‌های مالی، از امروز یکشنبه در شعب 9بانک فروخته خواهد شد.

تفاوت یونیت صندوق با سهام شرکت‌ها
تفاوت واگذاری یونیت(واحد سرمایه‌گذاری) صندوق‌های دولتی، با عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها در بورس این است که اولا به غیر از سهامدارانی که دارای کد سهامداری هستند، همه افراد با کد ملی می‌توانند درخواست خرید ارائه کنند. از سوی دیگر در این واگذاری به جای سهام، اصطلاحا یک یونیت یا واحد سرمایه‌گذاری به خریدار تعلق می‌گیرد که خود حاوی سهام چندین شرکت است؛ به ‌معنای اینکه خریداران یونیت‌های 2میلیون تومانی، سهام چندین شرکت را به ‌صورت همزمان و به شکل غیرمستقیم مالک می‌شوند؛ به‌طور مثال نخستین صندوقی که قرار است فروخته شود ترکیبی از سهام شرکت‌های بیمه و بانک‌هاست که با نام صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی شناخته می‌شود.

چه کسانی می‌توانند یونیت بخرند
 طبق برنامه از پیش تعیین شده از امروز متقاضیان می‌توانند با پرداخت حداکثر 2میلیون تومان در پذیره‌نویسی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی مشارکت کنند. این پذیره‌نویسی تا 31اردیبهشت ادامه خواهد داشت. این صندوق حاوی باقیمانده سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت، صادرات و بیمه‌های اتکایی امین و البرز است که همگی در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) واسطه‌گری مالی فروخته می‌شوند. پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای سهامداری از طریق کارگزاران بورس و سامانه‌های آنلاین معاملات و درگاه‌های حضوری و غیرحضوری بانک‌ها انجام می‌شود. افرادی که کد سهامداری ندارند هم می‌توانند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب در این پذیره‌نویسی شرکت کنند و واحدهای این صندوق را تا سقف 2 میلیون تومان به ازای هر کد ملی خریداری کنند.

پذیره‌نویسی در کجا انجام می‌شود
وزارت اقتصاد در اطلاعیه‌ای اعلام کرده؛ پذیره‌نویسی واحد‌های نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در شعب بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران انجام می‌شود. وزارت اقتصاد به شهروندان اکیدا توصیه کرده، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برای پذیره‌نویسی از طریق درگاه‌های غیرحضوری بانک‌ها اقدام کنند. طبق این اطلاعیه تارنمای رسمی تمام بانک‌های اعلام شده، پیام‌رسان بله، افزونک‌های همراه‌بانک، ایوا، کیوسک، همراه‌پلاس، آپ و سکه، آماده ارائه خدمات غیرحضوری به متقاضیان خرید باقیمانده سهام دولتی در بازار سرمایه هستند.

مدارک مورد نیاز برای پذیره‌نویسی
اطلاعات مورد نیاز برای پذیره‌نویسی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه است. داشتن کد سهامداری برای پذیره‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها می‌توانند به‌تدریج در ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد سهامداری مطابق رویه‌های سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) اقدام کنند. پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آنها برای پرداخت وجوه امکان‌پذیر نیست.

زمان عرضه صندوق‌های دوم و سوم
مطابق با برنامه از پیش تعیین شده بعد از پایان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی در پایان اردیبهشت، پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خودروسازی و صنایع فلزی و همینطور صندوق سرمایه‌گذاری پالایش نفت و پتروشیمی نیز آغاز خواهد شد. در صندوق سرمایه‌گذاری خودرو و صنایع فلزی باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس در قالب یک سبد یا یونیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری خودروسازی و صنایع فلزی با تخفیف 20درصدی به مردم فروخته خواهد شد.
ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در صندوق سرمایه‌گذاری دوم 25هزار میلیارد تومان است که دست‌کم 10هزار میلیار تومان بزرگ‌تر از صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری‌های مالی شامل سهام بانک‌ها و بیمه‌هاست.
در سومین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله هم که نامش صندوق سرمایه‌گذاری نفت و پتروشیمی است، سهام دولت در شرکت‌ها صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران قرار گرفته است که ارزش آن 17هزار 500میلیارد تومان است که بزرگ‌تر از صندوق واسطه‌گری مالی و کوچک‌تر از صندوق خودرو‌سازی‌ و صنایع فلزی است.

    مدیریت نوسان نرخ یونیت‌ها

آن طور که مدیرعامل بانک صادرات اعلام کرده صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی دارای بازارگردان خواهند بود که از نوسان‌های بیش از حد قیمت یونیت آنها و همچنین سبد دارایی‌های صندوق‌ها جلوگیری می‌کند. به گفته حجت‌ا‌لله صیدی، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همه جای دنیا مبتنی بر دارایی‌های آن صندوق است که در ایران هم همین روال پیش می‌رود. او افزود: به‌عنوان مثال ارزش یونیت صندوق سوم یعنی صندوق سرمایه‌گذاری صنعت، تابع قیمت سهام فولاد مبارکه، ملی مس، ایران‌خودرو و سایپا در بورس خواهد بود و قطعا بازارگردان‌ها اجازه نزول به سهام تشکیل‌دهنده صندوق‌ها را نخواهد داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید